کد خبر: ۱۵۴۰۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۲ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - 2017May 31
بعد از درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رهبر معظم انقلاب در حکمی علی‌اکبر ولایتی را به‌عنوان رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد منصوب کردند. بعدازاین انتصاب علی‌اکبر ولایتی فعالیت خود را در نقش جانشین آیت‌الله هاشمی در دانشگاه آزاد شروع کرد.
شفا آنلاین:: چند هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری خبر برکناری ناگهانی حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد علامت سوال‌های زیادی را برای خیلی‌ها پیش آورد اما درگیری‌های انتخاباتی باعث شد خیلی به این داستان رسیدگی نشود. حالا بعد از گذشت مدت زیادی از این برکناری، با فروکش کردن فضای انتخابات، اختلاف‌نظرها خودنمایی می‌کنند.

به گزارش شفا آنلاین:بعد از درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رهبر معظم انقلاب در حکمی علی‌اکبر ولایتی را به‌عنوان رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد <Chairman of the academic institutions free>منصوب کردند. بعدازاین انتصاب علی‌اکبر ولایتی فعالیت خود را در نقش جانشین آیت‌الله هاشمی در دانشگاه آزاد شروع کرد. بسیاری از ناظران تصور می‌کردند ولایتی مشی کلی دانشگاه را تغییر نخواهد داد. بر اساس همین تصور تغییرات اساسی در مدیریت دانشگاه هم منتفی بود اما باگذشت مدتی طه هاشمی معاون فرهنگی دانشگاه از سمت خود استعفا کرد. این استعفا در اواخر اسفندماه اتفاق افتاد. حمید میرزاده رئیس وقت دانشگاه استعفا هاشمی را پذیرفت. در آستانه انتخابات ریاست جمهوری اتفاق دیگری رخ داد که نشان داد که روند تازه‌ای در کار است. دقیقا در روز سوم اردیبهشت‌ماه در جلسه فوق‌العاده هیئت‌امنای دانشگاه میرزاده، رئیس دانشگاه از سمت خود برکنار شد.
خبر برکناری میرزاده بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت اما فضای سیاسی و انتخاباتی کشور فرصت پرداختن به جزییات آن را به رسانه‌ها نداد. هفت خردادماه باگذشت حدود یک ماه از برکناری حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد توسط دکتر ولایتی، یاسر هاشمی فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که ریاست دفتر هیئت‌امنای دانشگاه را بر عهده داشت از مسئولیت خود برکنار شد. روز دو‌شنبه همین هفته سید حسن خمینی، عضو هیئت موسس دانشگاه آزاد درباره برکناری میرزاده نامه‌ای به حسن روحانی نوشت.
سید حسن خمینی در نامه خود نوشت: «به نظر این‌جانب روند عزل برادرمان جناب آقای میرزاده از وجاهت قانونی برخوردار نیست و حداقل آن است که شبهه غیرقانونی بودن آن بسیار قوی است.» او تاکید کرده است که نصب سرپرست جدید بدون رای‌گیری انجام‌شده است.
پس از نامه سید حسن خمینی، روز گذشته روزنامه کیهان گفت‌وگویی با علی‌اکبر ولایتی منتشر کرد که اوج اختلافات در دانشگاه آزاد را نشان داد.
در مصاحبه ولایتی، حمید میرزاده رئیس پیشین دانشگاه آزاد به فساد متهم شده است. بر اساس روایت ولایتی بازرس دانشگاه آزاد در زمان حیات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که ریاست هیئت موسس دانشگاه را به عهده داشت، مواردی از فساد مالی را گزارش کرده بود و هاشمی رفسنجانی گفته بود که میرزاده باید بعد از انتخابات ریاست جمهوری از سمت خود برکنار شود.
ولایتی دخالت فرزندان میرزاده در امور دانشگاه و دخالت آن‌ها در قراردادهای مالی کلان را ازجمله موارد فساد نام برد و گفت که اسناد این دخالت‌ها موجود است.
او گفت: «مثلا فرزند آقای میرزاده از برخی روسای واحدها خواسته است که با شرکت خاصی قرارداد ببندند و آن فرد زیر بار نرفته و مغضوب آقای میرزاده قرارگرفته است.»
علی‌اکبر ولایتی به تردید مطرح‌شده از سوی حسن خمینی در مورد روند برکناری میرزاده و نصب سرپرست به‌جای او پاسخ داده است.
ولایتی گفته است که جلسه فوق‌العاده هیئت‌امنا با درخواست چهار نفر از اعضا تشکیل‌شده (که طبق اساسنامه خواست سه نفر کافی است) و همه ۹ عضو هیئت‌امنا در آن شرکت داشته‌اند. در میانه بحث وزیران بهداشت و علوم برای شرکت در هیئت دولت جلسه را ترک کرده‌اند، اما جلسه با حضور ۷ نفر، ازجمله حسن خمینی و میرزاده ادامه یافته است.
به گفته ولایتی، ۵ نفر از حاضران به‌جز این دو نفر به برکناری آقای میرزاده رای داده‌اند. پس‌ازاین رای‌گیری آقای خمینی و آقای میرزاده جلسه را ترک کرده‌اند اما هنوز ۵ عضو از ۹ عضو هیئت‌امنا در جلسه حاضر بوده‌اند و جلسه رسمیت داشته که سرپرست دانشگاه انتخاب‌شده است


اما این تمام ماجرا نیست. حمید میرزاده هم پس از انتشار سخنان ولایتی با صدور بیانیه‌ای ادعاهای ولایتی را رد کرد. او گفته است که اتهام‌های مطرح‌شده ساخته‌وپرداخته رئیسان و مدیران واحدهایی است که در دوره ریاست او به خاطر فساد مالی و تخلفات اداری و آموزشی برکنار شده بودند.
رئیس برکنار شده دانشگاه آزاد در پاسخ خود نوشت: «این‌ها کلی‌گویی و توهین و تهمت و نقل‌قول از افرادی است که به خواسته‌های ناحق خود در دانشگاه نرسیدند و توسط همان اشخاصی ساخته‌وپرداخته شده است و متاسفانه آقای دکتر ولایتی مرتبا آن‌ها را تکرار می‌کند. متاسفانه ایشان با معزولان ما بیشتر از خود بنده که مسئول دانشگاه بودم جلسه و وقت می‌گذاشتند.»
میرزاده تاکید کرده است که ولایتی در جلسه هیئت‌امنا در تاریخ سوم اردیبهشت به او گفته که تنها در صورتی می‌تواند رئیس دانشگاه بماند که در عزل و نصب‌ها مطابق خواست او عمل کند و اختیاری نداشته باشد. او از ولایتی خواسته است اسناد فسادهای ادعایی را به اطلاع عموم برساند.سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: