کد خبر: ۱۵۳۴۴۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - 2017May 25
شیرینی سنتی از جمله زولبیا بامیه از مراکز مجاز خریداری شده و از خرید کردن از مراکز و محل های غیر مجاز و دستفروشان خودداری شود.
شفا آنلاین>تغذیه>مسئول مدیریت بهداشت محیط مناسبت‌ها و ایام خاص با تأکید بر اینکه مردم زولبیا و بامیه را تنها از مراکز مجاز خریداری کنند، گفت: هموطنان می‌توانند تخلفات بهداشتی را به سامانه 190 گزارش دهند.

به گزارش شفا آنلاین،سید رضا غلامی، مسئول مدیریت بهداشت محیط مناسبت ها و ایام خاص، با تأکید بر این که از خرید محصولات روباز که در فضای معمولی نگهداری می شوند، باید خودداری کرد،‌ ادامه داد: شیرینی سنتی از جمله زولبیا بامیه از مراکز مجاز خریداری شده و از خرید کردن از مراکز و محل های غیر مجاز و دستفروشان خودداری شود.

مسئول مدیریت بهداشت محیط مناسبت ها و ایام خاص تاکید کرد: خرید شیرینی های سنتی از جمله زولبیا بامیه در جعبه های مشخص و دارای مهر استاندارد و سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت(Ministry of Health) باشد.

غلامی با بیان اینکه در هنگام خرید توجه شود که متصدیان یا شاغلین مراکز عرضه غذا بهداشت فردی را رعایت کنند، خاطرنشان کرد: آش و حلیم و مواد غذایی مشابه از محل های مجاز و شناخته شده، خرید و تهیه شود و توزیع این مواد غذایی در ظروف یکبار مصرف مناسب و ترجیحا گیاهی باشد.

وی گفت: نگهداری مواد غذایی و نوشیدنی داغ نباید در ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و یا ظروف یکبار مصرف نازک و رنگ روشن باشد.

مسئول مدیریت بهداشت محیط مناسبت ها و ایام خاص درخصوص نگهداری غذا نیز گفت: غذای پخته شده و آماده مصرف در فضای آشپزخانه بیشتر از دو ساعت نگهداری نشود و در سریع ترین زمان ممکن مصرف شود.

ضمنا در تهیه مواد غذایی بسته بندی شده ازجمله خرما، پنیر، حلوا شکری و مواد غذایی مشابه به سالم بودن بسته، مجوز سازمان غذا و دارو و تاریخ مصرف و تولید و انقضا توجه شود.

غلامی افزود: افرادی که غذای سحری را هنگام افطار یا شام تهیه می کنند، در صورت پخت روی شمعک گاز و یا سماور نگهداری کنند تا هنگام مصرف در سحر سرد نباشد.

وی تصریح کرد: در صورت استفاده از سبزی و میوه در وعده های غذایی نسبت به سالم سازی آن توجه شود. شستشوی اولیه، انگل زدایی، گندزدایی(Disinfection) با مواد گندزدای مجاز و شستشوی نهایی ضروری است.

این مقام مسئول تاکید کرد: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در هنگام خرید و تهیه مواد غذایی از جمله عدم رعایت بهداشت فردی، نظافت و بهداشت محیط، نگهداری و فروش مواد غذایی غیر بهداشتی و تاریخ گذشته و موارد مشابه، از طریق سامانه شکایات مردمی 190 وزارت بهداشت را مطلع کنند.

مسئول مدیریت بهداشت محیط مناسبت ها و ایام خاص در توصیه های بهداشتی در ماه مبارک رمضان به متصدیان و شاغلین مراکز و اماکن بویژه مراکز تهیه و طبخ مواد غذایی، توصیه کرد همکاری با مامورین و بازرسین بهداشت محیط را در اولویت قرار دهند.

غلامی گفت: رعایت بهداشت فردی به ویژه در هنگام تهیه و سرو مواد غذایی، رعایت نظافت و بهداشت محل کار خود، به ویژه محل و کارگاه های تهیه و طبخ شیرینی های سنتی، زولبیا بامیه و آش و حلیم و سایر مواد غذایی الزامی است.

وی ادامه داد: مواد غذایی پخته شده از جمله آش و حلیم روی شعله پایین گاز نگهداری شود و یا درصورت نگهداری در فر، حرارت غذا از بین نرفته باشد.

این مقام مسئول تاکید کرد: فروشندگان شیرینی سنتی و زولبیا بامیه توجه کنند که جهت توزیع و فروش این مواد از جعبه های مقوایی و یا بسته های بهداشتی دارای مجوز و مهر استاندارد و سازمان غذا و دارو استفاده کنند. همچنین فروشندگان شیرینی سنتی و زولبیا و بامیه از نگهداری این مواد به صورت روباز و در خارج از ویترین خود داری کرده و هنگام بسته بندی از انبرک و یا دستکش یکبار مصرف استفاده کنند.

مسئول مدیریت بهداشت محیط مناسبت ها و ایام خاص درخصوص تهیه شیرینی‌جات نیز گفت: تهیه کنندگان شیرینی سنتی و زولبیا بامیه از روغن های مناسب و مخصوص تهیه شیرینی استفاده کرده و از چند بار مصرف نمودن روغن خودداری کنند.

غلامی، به هیات های امنای مساجد و محل های برقرای افطاری و سحری توصیه کرد: برای این محافل مواد غذایی سالم و بهداشتی تهیه شده و در صورت طبخ در محل، بهداشت فردی خدمه ها در هنگام تهیه و طبخ رعایت شود.

وی گفت: مواد غذایی پخته شده در محیط آشپزخانه و یا صحن مساجد در مدت طولانی نگهداری نشود و ترجیحا در کمتر از دو ساعت توزیع و مصرف شود.

وی بر توزیع غذای پخته شده به صورت گرم در مساجد تاکید کرده و افزود: غذای گرم در ظروف مناسب و تمیز توزیع شده و در صورت استفاده از ظروف یکبار مصرف ترجیحا از ظروف یکبار مصرف گیاهی یا آلومینیومی استفاده و از ظروف و لیوان یکبار مصرف پلاستیکی استفاده نشود.

مسئول مدیریت بهداشت محیط مناسبت ها و ایام خاص گفت: در هنگام توزیع غذا خادمین از راه رفتن روی سفره خود داری کرده و نظافت و بهداشت صحن مساجد و محل های برگزاری مراسم رعایت شود.

وی بر رعایت نظافت و بهداشت سرویس های بهداشتی و وضو خانه و استفاده از سیستم لوله کشی و یا جعبه های مایع دستشویی در این محل ها تاکید کرد و گفت: باید دقت شود که دخانیات توسط مراجعین در مساجد و محل های برگزاری مراسم استعمال نشود.

این مقام مسئول در پایان به خادمین و داوطلبان ارائه خدمت در توزیع افطاری و یا سحری توصیه کرد؛ بهداشت فردی را رعایت کنند.
برچسب ها: افطار ، زولبیا ، تغذیه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: