کد خبر: ۱۵۲۹۸۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - 2017May 23
از پاییز سال گذشته به دنبال انتخاباتی که در این انجمن انجام شد، محمد رازی به عنوان رئیس هیئت‌ مدیره انتخاب و به جای غلامعلی عکاشه، سکان هدایت انجمن را در دست گرفت.
شفا آنلاین:انجمن جراحان ارتوپدی ایران همیشه به عنوان یکی از فعال‌ترین انجمن‌ها در موضوعات علمی و صنفی جامعه پزشکی<Medical community> به شمار می آمده است. در سال‌های گذشته، همواره مواضع این انجمن که به خصوص از جانب رئیس وقت آن بیان می‌شد، مورد توجه رسانه‌ها و جامعه پزشکی بوده است.

 به گزارش شفا آنلاین:از پاییز سال گذشته به دنبال انتخاباتی که در این انجمن انجام شد، محمد رازی به عنوان رئیس هیئت‌ مدیره انتخاب و به جای غلامعلی عکاشه، سکان هدایت انجمن را در دست گرفت. وی پیش از آن، عضو هیئت مدیره و نایب رئیس انجمن بود. محمد رازی در گفت وگویی که پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری با روزنامه سپید انجام داد، عدالت بین رشته‌ای را به عنوان یکی از مهم‌ترین خواسته‌های جامعه پزشکی برشمرد.


فعالیت‌های انجمن ارتوپدی در دوره جدید حول چه محورهایی بوده و شما مهم‌ترین دغدغه‌های این روزهای جامعه پزشکی را چه می‌دانید؟

با شروع فعالیت انجمن جراحان ارتوپدی ایران در دوره جدید، ما سعی کردیم اساتید و پیشکسوتان این رشته را در جلسه ای دعوت کنیم و از تجربیات نظرات آنها برای بالا بردن سطح کیفی کار انجمن ارتوپدی استفاده کنیم. به نظر ما داشتن رابطه با پیشکسوتان این رشته بسیار حائز اهمیت است. ضمن اینکه ما رابطه خوبی با سایر انجمن‌های وابسته ارتوپدی مانند انجمن جراحی زانو، جراحی اطفال، جراحی دست و سایر انجمن‌ها که در حقیقت زیرشاخه‌های انجمن ارتوپدی به شمار می‌آیند، داریم.

اما همانطور که خود شما هم اشاره کردید، انجمن ارتوپدی همیشه در رابطه به مسائل مختلف جامعه پزشکی به صورت فعالانه مشارکت داشته است. متاسفانه امروز جامعه پزشکی مورد هجمه‌های بسیار ناجوانمردانه‌ای قرار گرفته است که هنوز هم دلیل آن را نه تنها من بلکه بسیاری دیگر از اعضای جامعه پزشکی نمی دانند که چرا باید با یک قشر خدمتگزار به جامعه این‌طور برخورد شود.

شما تصور می‌کنید که این هجمه‌ها سازماندهی‌شده باشد؟
من فکر می‌کنم که سازماندهی‌شده باشد. درعین حال این سازماندهی آن‌قدر قوی و سرپوشیده است که واقعا نمی‌شود به‌راحتی به منشاء و دلیل آن پی برد. تنها چیزی که می‌توان به وضوح دید، این است که در یک حجم گسترده برنامه‌ریزی شده و افراد و شخصیت‌های مختلفی هم در آن نقش داشته‌اند. به عنوان مثال وقتی دقت می‌کنیم، می‌بینیم از راس وزارت بهداشت در این هجمه نقش داشته است تا دیگر افرادی که اصلا ارتباطی به جامعه پزشکی ندارند.

یعنی شما راس وزارت بهداشت را هم در این هجمه‌ها دخیل می‌دانید؟
بالاخره به خاطر دارید که به‌خصوص در گذشته اقدامات ناپخته‌ای توسط وزارت بهداشت انجام گرفت ولی هیچ عذرخواهی هم برای آنها نشد. به هرحال اخلاق ایجاب می‌کند که اگرهر شخص حقوقی و یا حقیقی مرتکب اشتباهی شد، حداقل با شهامت اعلام کند که بنده در فلان مورد نظر ناروایی داده‌ام یا اشتباها برخورد خاصی انجام داده‌ام و عذرخواهی کند. این رفتار، قطعا در جامعه مورد پذیرش قرار می‌گیرد ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاد.
 
دیگر اینکه در همین شبکه‌های اجتماعی گاهی می‌بینیم گروه‌هایی هستند که اصلا فلسفه ایجاد این گروه‌ها، ایجاد مشکل بین پزشکان و پرستاران است. این درحالی است که پیوندی که بین پزشک و پرستار وجود دارد، اصلا از هم گسستنی نیست. اگر پرستاران وجود نداشته باشند، پزشک در درمان یک بیمار به مشکل برمی خورد و بالعکس، اگر پزشک نباشد، پرستار کار چندانی نمی‌تواند بکند. پرستاران و پزشکان از گذشته همکار و دوست یکدیگر بوده‌اند و اصلا لازم و ملزوم هم به شمار می‌روند. اما درعین حال مقایسه نوع فعالیت و حقوق و درآمد آنها، مقایسه غلطی است و اگر مشکلاتی هم در این خانواده وجود دارد، باید با تعامل و گفت‌وگو بین خود آنها حل شود. اما متاسفانه در سال‌های اخیر دست‌هایی پیدا شده‌اند که با دائما بر طبل اختلاف می‌کوبند. اما باید بدانیم که این حرکات به صلاح کشور، مردم و منافع ملی نیست. ما در انجمن ارتوپدی با قوت به دنبال این هستیم که ریشه این اقدامات را پیدا کرده و آن را خنثی کنیم.

یکی از موفقیت‌های آقای روحانی در دولت یازدهم، قرار دادن حوزه سلامت در کانون توجهات، افزایش منابع مالی این حوزه و درنهایت اجرای طرح تحول سلامت بود. طرحی که علی‌رغم نقاط قوت فراوان، در مرحله اجرا با مشکلاتی به خصوص از حیث منابع مالی مواجه شد. برخی معتقدند برای ادامه پیدا کردن این طرح، لازم است تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی کاهش پیدا کند و گروهی دیگر معتقدند راه پیشرفت نظام سلامت، واقعی شدن تعرفه‌ها است. نظر شما در این باره چیست؟


بله همانطور که خود شما هم اشاره کردید در سال 92 رئیس جمهوری در کشور ما روی کار آمد که برای نخستین بار سلامت مردم را جزو اولویت برنامه‌های خودش قرار داد. البته نه اینکه دیگران به موضوع سلامت اهمیت نمی‌دادند ولی دست در جیب دولت نمی‌کردند. اینکه من صرفا قربان صدقه کسی بروم و برای سلامتی او حرف‌های زیبایی هم بزنم، به تنهایی کافی نیست و به قول قدیمی‌ها بی‌مایه، فطیر است. اما دولت آقای روحانی دست در جیب کرد و بودجه مناسبی را هم برای این کاربه میدان آورد که واقعا هم ما به عنوان درمانگر و هم اکثریت مردم کشور از این اقدام دولت بسیار راضی هستند. اما در مرحله اجرا، این طرح با مشکلاتی مواجه شد. باعجله آغاز شد، اولویت‌ها در نظر گرفته نشد و لازم بود در بخش‌های مختلف، تصمیمات سنجیده‌تری اتخاذ می‌شد. از طرفی از همان نقطه شروع ، مجریان این طرح که پزشکان و پرستاران و دیگر اعضای جامعه پزشکی بودند، توسط وزارت بهداشت مورد تاخت‌وتاز و اتهام قرار گرفتند. درصورتی که مگر می‌شود ما سوار یک هواپیما شویم و انتظار یک پرواز و سفر خوب هم داشته باشیم، اما در طول سفر، درِ کابین خلبان را باز کنیم و هرچه ناحق که از دهانمان بیرون می آید را نثار او کنیم. درصورتی که حتما لازم است که خلبان را تشویق و ترغیب کرد تا بتواند مسئولیت خودش را به نحو احسن انجام دهد. پزشکان با شروع طرح تحول سلامت شاهد چنین رفتارهایی بودند.

شخص وزیر بهداشت به تلویزیون رفت و خطاب به مردم گفت هرکس از پزشکان شکایت دارد، زنگ بزند و من هم الو؟ جواب می دهم! اینها رفتارهای نسنجیده‌ای بود. دقت نشد که وقتی می‌خواهیم باری را به سلامت به سرمنزل مقصود برسانیم، لازم است که ساربان و قافله سالار را مورد احترام قرار دهیم. پزشکان این کشور هم به دنبال تکریم هستند و به دنبال پول نیستند.

منظورتان این است که در موضوع تعرفه‌ها هم اعتراض جامعه پزشکی به کم و زیادی درآمد نیست؟
اصلا نیست. من راحت به شما بگویم. به هرحال پزشک هم مانند سایر اقشار جامعه، درآمدی برای خود می خواهد که توان تامین آن را هم دارد. اگر تعرفه او کم باشد، به جای ویزیتِ 5 مریض، 10 مریض را می بیند. اگر باز هم کمتر شود، 20 مریض می بیند. یعنی با مایه گذاشتن از جان و وقت و دانش خودش بالاخره به حدی که نیاز دارد، دست پیدا می‌کند. پس مشکل پزشک، مشکل پول نیست. مشکل اصلی پزشکان در موضوع تعرفه‌ها، نبود عدالت بین‌رشته‌ای و نبود شفافیت در تعیین تعرفه‌ها است. چیزی که در تعیین تعرفه‌ها دیده نشد و متاسفانه بعضی از همکاران پزشک ما که لباس مقدس دولت که لباس نمایندگی همه مردم است را بر تن داشتند، تعرفه‌ها را به سمت خودشان کشاندند و عدالت بین‌رشته ای را از بین بردند. گفتند می‌خواهیم کتاب ارزش نسبی خدمات را بومی‌سازی کنیم که این کار خیانت اولیه به این کتاب بود و این بومی‌سازی باعث شد کسانی‌که نفوذ بیشتری در دستگاه وزارت بهداشت و بیمه‌ها داشتند، تعرفه‌ها را به سمت خودشان بکشانند و تمام این مشکلات بعدی را باعث شوند.


اتفاقا انجمن ارتوپدی در این چند سال تا آنجا که می‌توانست درباره این بی‌عدالتی سکوت کرد. ولی من امروز با صراحت می‌گویم که اگر این بار هم در موضوع تعیین تعرفه‌ها شاهد این بی‌عدالتی باشیم و عدالت بین‌رشته ای باز هم اجرا نشود، باتوجه به شناختی که من از جامعه ارتوپدی کشور دارم و بازتابی که از همکاران عزیزم دریافت می‌کنم، این بار دیگر همکاران ما آن همکاری لازمه را نخواهند کرد و وقتی همکاری بدنه جامعه پزشکی نباشد، جراحی ارتوپدی کشور، یکی از پایه‌های ثبات خودش را از دست خواهد داد.سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: