کد خبر: ۹۸۱۵۴
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 21
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت> رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران در چهارمین نشست کارشناسی مجمع انجمن‌های علمی گروه‌های پزشکی، خوشحال از اینکه امروز یک همگرایی خاص پزشکی در حوزه مجمع انجمن‌ها به وجود آمده است، به حمایت دولت از انجمن‌ها اشاره کرد و گفت: «اگر بتوانیم از این موقعیت استفاده کنیم، می‌توانیم نقطه‌نظرات درست و اصلاح‌طلبانه و کاربردی خود را اعمال کنیم.»
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  غلامعلی عکاشه با بیان اینکه در اجرای طرح تحول سلامت اشکالات زیادی وجود داشته است، افزود: «برای حل این مشکلات راهکارها و راهبردهایی وجود دارد. وزیر بهداشت گاهی موظف و گاهی مجبور است که خواسته‌های انجمن‌ها را تمکین کند.»

لزوم توجه به بحث پیشگیری در طرح تحول نظام سلامت، خواست اکثر انجمن‌های حاضر در پانل طرح تحول نظام سلامت نشست مجمع انجمن‌های پزشکی بود. عضو هیات‌مدیره انجمن تغذیه ایران نیز به این مساله تاکید کرد و گفت: «پیشگیری باعث می‌شود تا سطح بیماری‌ها کاهش پیدا کند.»

 برلیانت بزرگمهر ضمن اشاره به اهمیت دخالت دادن نظرات انجمن‌ها در تصمیم‌گیری‌ها، تصریح کرد: «امیدواریم نظرخواهی‌ها از انجمن‌ها به این جلسه ختم نشده و استفاده بیشتری از توانمندی آنها شود.
برخی انجمن‌ها در زمینه تحقیقات، برخی در آموزش و تهیه فیلم‌های آموزشی و... تبحر دارند و باید در راستای توانمندی، مورد مشارکت قرار گیرند.» بزرگمهر ضمن تاکید بر اینکه هر گروه پزشکی باید در حیطه تخصص خود فعالیت کند، خاطرنشان کرد: «به کرات دیده شده افرادی که فاقد هرگونه تخصص در زمینه تغذیه هستند، در کار تغذیه دخالت و پیشنهادات نادرستی ارائه می‌کنند.

 مساله مهم دیگر اشاعه باورهای غلط در جامعه علی‌الخصوص در زمینه تغذیه است. مثلا اعلام می‌شود که با کمک فلان دستگاه در منزل دیگر هیچ نیازی به متخصص تغذیه نیست یا اینکه حجامت یا آب کرفس منجربه لاغری افراد می‌شود.»

ضعف در استفاده از ظرفیت رسانه‌ها
       در این همایش کارشناس مسئول توسعه شبکه مرکز بهداشت مسجد سلیمان به نکته ظریفی اشاره کرد که جای خالی آن در میان صحبت‌های روسای انجمن‌ها احساس می‌شد. معصومه باقری کاهکش ضمن انتقاد از ضعف وزارت بهداشت در استفاده از پتانسیل رسانه‌ها در راستای فرهنگ‌سازی، گفت: «فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی حلقه مفقوده‌ای در طرح تحول نظام سلامت است که نادیده‌ گرفته شده است. مثلا جای سوال است که همان کودکی که در ماجرای خمینی‌شهر، بخیه او شکافته شد، چرا بی‌اطلاع از این بوده که می‌توانسته دفترچه بیمه سلامت داشته باشد؟

مردم ما نمی‌دانند که این امکانات وجود دارد و این ضعف وزارتخانه در اطلاع‌رسانی است.» وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نباید فکر کنیم که آموزش، تنها در حوزه وظایف بهورز است، تصریح کرد: «روزی که نظام ارجاع اجرا شود، مشکلات ما خیلی بیشتر می‌شود. چراکه مردم مقاومت می‌کنند و نمی‌پذیرند که باید به پزشک عمومی مراجعه کنند. لذا از الان باید این مساله را در مردم نهادینه سازی کنیم و بهترین وسیله برای نیل به این هدف، رسانه‌ها هستند.»

نقاط ضعف و قوت طرح تحول
       اما عزت‌الله گل‌علیزاده نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی، به ارائه یک پاورپوینت درخصوص نظراتی که ازسوی انجمن‌ها حول این 3 محور ارسال شده بود، پرداخت و دستاوردها و نقاط قوت طرح تحول نظام سلامت را اینچنین برشمرد. نقاط قوت شامل: 1) گامی درجهت ایجاد عدالت و افزایش رضایتمندی مردم، 2) ‌تقلیل زحمات و کاهش هزینه‌های بیماران و خانواده‌ها، 3) فعال شدن پیکره درمان در سطوح مختلف کارکنان و بهره‌مندی همه اقشار جامعه از خدمات درمان، 4) توجه به نقاط قوت منطقه‌ای، 5) افزایش حقوق کارکنان در حوزه درمان، 6) ایجاد انگیزه بیشتر برای ارائه خدمت، 7) ارتقای وضعیت هتلینگ در بیمارستان‌های دولتی، 8)افزایش سهم سلامت از منابع بودجه عمومی، 9) تجمیع مسائل درمانی و 10) مدیریت متمرکز بر آن هستند.

نقاط ضعف شامل: 1) عدم جواب‌دهی ظرفیت بیمارستان‌های دولتی، 2) ناپایدار بودن منابع مالی، 3) افزایش بار کاری و خطر افت کیفیت خدمات،
4) فقدان پایش موثر عملکرد کارکنان، 5) نبود نظام موثر پیشگیری در کنار نظام درمان، 6) عدم مشورت با انجمن‌های علمی در تدوین برنامه‌های طرح تحول نظام سلامت، 7) عدم وجود ضمانت اجرایی، 8) اجرایی نشدن برخی بندهای طرح تحول، 9) ایراد گیری در پذیرش و پرداخت‌ها توسط سازمان‌های بیمه‌گر، 10) عدم توجه به حذف عوامل بیماری‌زا مثلا در فراوری مواد غذایی، آلودگی هوا، آلودگی محصولات کشاورزی، آفت‌کش‌ها و کودهای شیمیایی. 11) عدم ادغام شیوه‌های بهداشتی و پیشگیری طب سنتی، 12) عدم تعیین تکلیف پزشکان بخش دانشگاهی و خصوصی، 13) انجام پروسیجرهای بیش از حد به دلیل نبود نظارت کافی بر راهنماهای کشوری، 14) نظارت شعارگونه بر امر درمان، 15) عدم محاسبه دقیق بارمالی و تحمیل بارمالی به کشور، 16) رسانه‌ای کردن برخی مشکلات و ایجاد شکاف بین مردم و پزشکان، 17) لابی افراد خاص در تصمیمات وزارت بهداشت به جای انجمن‌ها، 18) تعیین تعرفه‌ها براساس قدرت سیاسی اجرایی گروه مربوطه، 19) عدم جامع‌نگری و اتخاذ تصمیمات عجولانه، 20) عدم صرف وقت کافی و بررسی کارشناسی دقیق، 21) عدم استفاده از پایلوت و تجربیات مشابه سایر کشورها و درنهایت، 22) انفعالی بودن طرح برای رفع معضلات درمان از دیگر چالش‌های طرح تحول نظام سلامت هستند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: