کد خبر: ۱۵۱۷۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 11
به جای آنکه همسرتان را با حساسیت‌های آزار دهنده به زندگی مشترک امیدوار کنید، عشق‌تان را به او نشان دهید
شفا آنلاین>اجتماعی>برخی از زنان با حساسیت‌های آزاردهنده سعی دارند تا همسرشان را به زندگی مشترک امیدوار کنند، اما بهتر است توانایی‌های خود را تقویت کنند تا تصور این که هر زنی توانایی تصاحب زندگی آن‌ها را دارد، از سرشان بیرون رود.

به گزارش شفا آنلاین، به جای آنکه همسرتان را با حساسیت‌های آزار دهنده به زندگی مشترک امیدوار کنید، عشق‌تان را به او نشان دهید. گفتن دوستت دارم شاید موثرترین و ساده‌ترین راه باشد، اما بد نیست گاهی بی بهانه برایش هدیه بخرید یا با لبخند پشت در به استقبالش بروید.

حل کردن مشکلات زندگی مشترک را برای فردا نگذارید و هرشب پیش از خوابیدن اختلافات را حل کنید، زیرا در خیلی از مواقع حساسیت‌ها نسبت به شریک زندگی از احساس خود کم‌بینی نشأت گرفته که در زندگی شما ریشه دوانده است؛ پس بهتر است توانایی‌های خود را تقویت کنید تا تصور اینکه هر زنی توانایی تصاحب زندگی شما را دارد از سرتان بیرون رود.

در این مورد هرچه بگوییم کم گفته‌ایم؛ شما و همسرتان می‌توانید با کمک جلسات مشاوره خانواده(Family Counseling) خود و یکدیگر را بیشتر بشناسید. نیازی نیست که حتما کارد به استخوان شما برسد تا سراغ مشاور بروید. حتی در شیرین‌ترین لحظات زندگی‌تان هم مشورت با یک روانشناس می‌تواند راهگشا باشد.

** خودباوری را تقویت کنید
برخی از زنان برای اطمینان از اینکه همسرشان به آن‌ها وفادار است، کارهایی را انجام می‌دهند؛ از جمله اینکه همیشه وسایل شخصی شوهر خود را چک می‌کنند، از دوستان و همکارانش آمار او را می‌گیرند، ناگهانی به تلفن ثابت محل کار شوهر خود زنگ می‌زنند تا خیالشان راحت شود که آیا او در محل کارش حضور دارد و یا حرف ناخوشایندی در مورد زنان همکار یا فامیل می‌زنند تا واکنش شوهر خود را دیده و مطمئن شوند که مثلا با کسی ارتباط دارد.

مرجان محمدیان دکترای روانشناسی(Psychology) عمومی با بیان اینکه در به وجود آمدن حساسیت نسبت به شریک زندگی معمولا دو حالت وجود دارد، گفت: در حالت اول ممکن است زن موردی از همسرش دیده و تجربه تلخی دارد و در مورد دوم این امکان وجود دارد که زن بدون رخ دادن هیچ اتفاقی نسبت به همسر خود دچار حساسیت شده است که در اصطلاح روانشناسی به آن PTSD گفته می‌شود.

وی افزود: به طور مثال شخصی که یکبار دستش سوخته و ترمیم شده، این امکان وجود دارد هر بار که یاد آن حالت افتاده یا نشانه هایی از آن را می‌بیند جای آن می‌سوزد، زیرا تجربه تلخی دارد؛ در مورد حساسیت زنان نسبت به شریک زندگی شان نیز همین گونه است.

وی ادامه داد: برخی زنان تجربه تلخی دارند و کسی که موردی را از همسرش دیده با هر محرک کوچکی به هم ریخته و دچار بی قراری می‌شود بنابراین دنبال یکسری علائم می‌گردند یا چیزهایی که خود را آرام کنند.

این دکترای روانشناسی عمومی تاکید کرد: زنانی که بدون رخ دادن هیچ اتفاقی خیلی نسبت به شوهر خود حساس هستند در واقع دچار اعتماد به نفس پایین بوده و خودباوری ندارند.

محمدیان در خصوص باورهای این زنان بیان کرد: زنانی که هیچ تجربه تلخی ندارند، اما مدام شوهرشان را چک می‌کنند بر این باورند که قرار است شوهر خود را از دست دهند، زیرا خود را کمتر از طرف مقابل می‌بیند یا در کودکی از بعد روانکاوی ارتباط خوبی با پدر خود نداشته یا او را به هر شکلی از دست داده اند.

وی ادامه داد: اصولا این باور در آن‌ها شکل گرفته که هر مرد دوست داشتنی را ممکن است از دست دهند یا شرایطشان به گونه‌ای است که خود را باور ندارند که می‌تواند به دلیل شکستهای متوالی در گذشته مانند شکست در کنکور، کار یا ارتباطات خانوادگی باشد.

** ذهنیت منفی را از خود دور کنید 
گاهی اوقات حساسیت بیش از حد نسبت به شوهر می‌تواند به یک تهدید جدی برای رابطه‌تان تبدیل شود و اگر هرچه زودتر از یک مشاور و روانکاور برای تغییر نگاه‌تان کمک نگیرید خیلی زود با مشکلات جدی‌تری روبه‌رو خواهید شد.

به گفته محمدیان زنی که احساس می‌کند قرار است همیشه با شکست مواجه شده یا همه چیز را از دست دهد؛ دارای باورهای منفی است که باعث خود کم بینی شده و فکر می‌کند رقیبی وارد زندگی اش شده و می‌خواهد همسرش را از او بگیرد.

این دکترای روانشناسی عمومی با اشاره به این که باورهای منفی حال فرد را نامساعد کرده و در آینده به همان باور منفی که در ذهن خود داشته می‌رسد؛ تصریح کرد: مثلا فردی که باورش این است من تن‌ها می‌مانم و اگر طرف مقابل تلفنش را جواب نداده یا هر اتفاقی رخ دهد این باور را دارد که تن‌ها می‌ماند، رفتارهایی را می‌کند که مخاطبش ترسیده و سعی در فاصله گرفتن از او دارد، در نتیجه در آینده نیز تن‌ها می‌ماند و باورش به او می‌گوید دیدی تن‌ها ماندی.

وی اظهار داشت: باورهای انسان آینده و رفتارهای او را می‌سازد و زنانی که خیلی نسبت به همسرانشان حساس هستند در ناخودآگاه ذهن خود این باور را دارند که من قرار است همسرم را از دست بدهم بنابراین کارهایی را انجام می‌دهند که همسرشان به مرور زمان خسته شده و یک نوع فاصله عاطفی شکل می‌گیرد.

وی اضافه کرد: گفته قدیمی‌ها که «از هر چیزی بترسی سرت میاد» ناشی از دیدگاه روانشناختی بوده و از باور می‌آید؛ یعنی رفتار‌ها را بر اساس باور تنظیم می‌کنیم و در نتیجه واقعا اتفاقاتی رخ می‌دهد که آن باور خود را در زندگی ما نشان می‌دهد.

** اعتماد به نفس خود را افزایش دهید
مراجعه به روانکاو برای شناسایی باور‌ها و تقویت اعتماد به نفس(Self Confidence) و دور کردن ذهنیت‌های منفی کاری اصولی است که می‌تواند درجهت تحکیم روابط بین زوجین بسیار موثر باشد.

محمدیان با اشاره به این که اگر زنی بیش از اندازه نسبت به شوهر خود حساس است به طوری که بیقرار و نگران می‌شود، گفت: زنانی که تجربه‌های نامطلوب داشته و بیقرار و نگران می‌شوند که مبادا مثلا همسرشان تلفن را جواب ندهد و به اصطلاح عام شکاک است باید حتما به روانکاو مراجعه کنند.

وی ادامه داد: با انجام این کار باورهای آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته و مشخص می‌شود که آیا از دوران کودکی نشات گرفته و یا چه شکست‌ها و از دست دادن هایی او را به این حالت درآورده است.

به گفته این دکترای روانشناسی بالینی، بر اساس تکنیک‌های روانکاوی باورهای مثبت در فرد شبیه سازی شده تا به مرور زمان حالش خوب شود و در حالت خفیف‌تر نیز این حساسیت‌ها از افرادی ناشی می‌شود که اعتماد به نفس کمی دارند و دارای حس خود کمتر بینی هستند.

وی تصریح کرد: انسان دوست دارد همیشه برنده بازی زندگی باشد که در آن آدم‌ها و رقیب‌های مختلفی حضور دارند، اما زمانی که خود را کمتر ببیند، فکر می‌کند در این بازی بازنده می‌شود، پس راهکار مقابله این است که اعتماد به نفس یا به اصطلاح روانکاوی ایگو یا مدیریت شخصیت فرد بالا رود.

محمدیان عنوان کرد: فرد با مسئولیت پذیری و برشمردن کارهایی که در طول روز به آن‌ها مشغول بوده و همچنین انجام کارهایی مانند نقاشی کردن که نمادین است می‌تواند اعتماد به نفس خود را افزایش دهد.

این دکترای روانشناسی بالینی در پایان یاد آور شد: یکی از تکنیک‌های روانشناسهای رفتارگر این است که فرد کار‌ها و رفتارهای خود را شرطی کند؛ یعنی فرد سرخود را گرم کرده و بگوید هر موقع که خواستم به همسرم زنگ بزنم قبلش با خواهرم یا کسی که خیلی راحت هستم به صحبت بپردازم و بعد تصمیم بگیرم که به همسرم زنگ بزنم یا نه، در واقع یک سرعت گیر برای خود بگذارد که تَکانشی رفتار نکند.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: