کد خبر: ۱۵۱۵۷۷
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 11
آلمان به عنوان اقتصاد اول در اتحادیه اروپا با داشتن صنایع پیشرو در عرصه فناوری‌های روز همواره نگاه ویژه‌ای به مطالعات علمی و تحقیقات در حال انجام در عرصه فناوری داشته است.
شفا آنلاین:دولت فدرال آلمان در حمایت و پیشبرد طرح‌های جدید در زمینه علم و فناوری بسیار فعال و با جدیت عمل می‌کند.

 به گزارش شفا آنلاین:آلمان به عنوان اقتصاد اول در اتحادیه اروپا <The first economy in Europe>با داشتن صنایع پیشرو در عرصه فناوری‌های روز همواره نگاه ویژه‌ای به مطالعات علمی و تحقیقات در حال انجام در عرصه فناوری داشته است. از قرن بیستم نام آلمان همواره به عنوان مهد دانشمندان بزرگ بر سر زبان‌ها بوده است و این موضوع نشان‌دهنده اهتمام ویژه دولت‌های این کشور در موضوع مطالعات علمی بوده است.

 در دوره جنگ جهانی دوم نیز آلمان تحت حکمرانی نازی‌ها توانست به پیشرفت‌های چشمگیری دست یابد و پس از تقسیم آن به دو کشور غربی و شرقی، نام آلمان غربی با پیشرفت‌های صنعتی گره خورد. در حال حاضر بسیاری از پروژه‌های تحقیقاتی مورد نظر اتحادیه اروپا از سوی دانشگاه‌ها، موسسات علمی و صنایع آلمانی و تحت حمایت دولت این کشور به نتیجه می‌رسد. دولت آلمان در کنار صنایع بزرگ این کشور، بزرگ‌ترین حامی طرح‌های علمی و دانشگاهی است.
در حال حاضر 9 برنامه تحقیقاتی اتحادیه اروپا از سوی مراکز آلمانی در حال پیگیری است. این پروژه‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله رباتیک، نانوفناوری، سامانه‌های هوشمند، انرژی‌های پاک و پزشکی هستند.
دولت فدرال آلمان تاکید ویژه‌ای بر آموزش عالی، تحقیقات و فناوری‌های روز دارد و سیاست جامعی برای حمایت از طرح‌های مختلف دارد. سیاست‌های دولت فدرال آلمان برای حمایت از طرح‌های مختلف به سه دسته تقسیم می‌شود:
راهبرد تعالی علمی: این راهبرد مجموعه برنامه‌هایی با هدف بهبود جایگاه آلمان به عنوان یک کشور برجسته برای تحقیق در درازمدت در عرصه بین‌المللی است. توسعه دانشگاه‌های آلمان، حمایت از پژوهش‌های با استاندارد بالا و تسهیل همکاری در سیستم پژوهش‌های علمی و دانشگاهی از مهمترین سیاست‌های دولت فدرال آلمان است که از سال 2005 آغاز شده است.
راهبرد حمایت از فناوری‌های برتر: آلمان برنامه‌ ویژه‌ای برای اختراعات و نوآوری دارد و قصد دارد به قطب اختراعات و فناوری¬های برتر(High-Tech) تبدیل شود. در این راهبرد دولت آلمان تلاش می‌کند از طرح‌ها و ایده‌هایی که قابلیت عملیاتی‌سازی‌ و صنعتی شدن حمایت همه‌جانبه داشته باشد. افزایش سرعت رسیدن ایده‌ها به مرحله عمل مهمترین هدف دولت آلمان برای طرح‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها است.
راهبرد تحقیقات و آموزش بین‌المللی: دولت آلمان برای مسائل و چالش‌های علمی بین‌المللی موجود نیز برنامه‌ دارد. در پایگاه اینترنتی وزارت آموزش و تحقیقات آلمان آمده است که با توجه به اینکه 90 درصد علم و دانش جهان در خارج از آلمان تولید می‌شود به همین دلیل انجام فعالیت‌های علمی و تسهیل امکان انجام تحقیقات دانشگاهی و علمی بین‌المللی از اولویت‌های دولت المان است. مطرح شدن آلمان به عنوان یک مقصد مطلوب برای دانشجویان خارجی و استفاده از توانمندی‌های محققان بین‌المللی یکی از مهمترین اهداف این راهبرد محسوب می‌شود. تصویب اولیه این راهبرد به سال 2008 برمی‌گردد و در ماه فوریه سال جاری میلادی مورد بازبینی قرار گرفته است. رایگان بودن تحصیل در دانشگاه‌های آلمان برای دانشجویانی که به زبان آلمانی مسلط هستند از جمله نتایج این راهبرد است.
نحوه حمایت دولت از طرح‌های علمی غیردولتی
حمایت‌های مالی، تجهیزاتی و علمی از تحقیقات علمی و دانشگاهی در آلمان در این راهبردها صورت می‌گیرد. حمایت‌های مالی دولت آلمان از طرح‌های علمی غیردولتی به دو بخش سازمانی و پروژه‌ای تقسیم می‌شود.
حمایت سازمانی: در این بخش دولت بیش از 1000 موسسه تحقیقاتی و دانش‌بنیان غیردانشگاهی را مورد حمایت قرار می‌دهد. بیش از یک سوم بودجه کمک‌های مالی دولت در این بخش صرف می‌شود.
حمایت پروژه‌ای: دولت آلمان به صورت پیوسته مجموعه‌ای از طرح‌های علمی و زمینه‌های مورد نیاز خود را منتشر می‌کند و به شرکت‌ها و محققانی که در آن زمینه‌ها فعالیت کنند و بتوانند تاییدیه دریافت کنند کمک مالی می‌کند. حمایت‌های پروژه‌ای به صورت کوتاه‌مدت و میان‌مدت هستند.

حمایت‌های دولت آلمان از مراکز علمی دولتی و دانشگاه‌ها
در آلمان بیش از 40 موسسه با مسئولیت‌ تحقیق و توسعه در عرصه‌های مختلف جود دارد که بیش از 150 موسسه زیر نظر آنها فعالیت می‌کنند و علاوه بر دولت فدرال، دولت‌های ایالت‌ها نیز از تحقیقات آنها حمایت می‌کنند. دانشگاه‌های دولتی نیز سهم قابل توجهی از بودجه دولتی در زمینه تحقیقات را به خود اختصاص می‌دهند. در صورتی که پروژه‌های علمی دانشگاه‌ها در سطح ملی و کلان باشد علاوه بر بودجه دولتی، بودجه‌های تحقیقاتی اتحادیه اروپا و همچنین کمک‌های صنایع بزرگ آلمان نیز در اختیار این مراکز قرار می‌گیرد. مراکز علمی بزرگ در اروپا نیز توجه ویژه‌ای به همکاری با آلمان دارند. همکاری با مرکز آزمایشگاهی «سرن» (CERN) در سوییس و همچنین راه‌اندازی بزرگترین لیزر جهان در نزدیکی هامبورگ از جمله نمونه‌های همکاری این مراکز با موسسات علمی آلمانی هستند.سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: