کد خبر: ۱۵۱۵۷۴
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 11
محققان اروپایی، پیش‌نمونه آینه‌ای هوشمند را طراحی کرده‌اند که می‌تواند بیماری‌های قلبی-عروقی کسی را که در آن نگاه می‌کند، تشخیص بدهد.
شف آنلاین: دانشمندان اروپایی آینه‌ای طراحی کرده‌اند که وقتی شخص در آن نگاه می‌کند، آینه هم به او می‌نگرد. هدف از طراحی این آینه هوشمند گسترش فناوری‌های مرتبط با تشخیص عوارض بیماری‌های قلبی است.    


به گزارش شفا آنلاین:محققان اروپایی، پیش‌نمونه آینه‌ای هوشمند را طراحی کرده‌اند که می‌تواند بیماری‌های قلبی-عروقی <Cardiovascular disease>کسی را که در آن نگاه می‌کند، تشخیص بدهد. وقتی شخص به آینه نگاه می‌کند، آینه هم به او نگاه می‌کند. این طرح موسوم به «فناوری مرتبط با تشخیص عوارض بیماری‌های قلبی» در چارچوب برنامه هفتم توسعه تحقیقات و فناوری (FP7) کمیسیون اروپا انجام می‌شود.

محققان از سراسر جهان در شهر پیزا در ایتالیا مشغول کار روی این آینه هوشمند هستند.
سطح این آینه، صفحه‌ای لمسی است که با کاربر ارتباط برقرار می‌کند. آینه به کاربر امکان می‌دهد با سیستمی کامپیوتری که به دوربین‌های چندطیفی، اسکنر سه‌بعدی و دستگاه آنالیز تنفس مجهز است، ارتباط برقرار کند. سیستم تشخیص چهره در آینه، به‌طور خودکار هویت کاربر را معلوم می‌کند.
سارا کولانتونیو، محقق هوش مصنوعی، می‌گوید: «این آینه جادوگر است، آینه‌ای جادویی است یا بهتر بگویم آینه‌ای هوشمند که چند حسگر دارد و با کاربر ارتباط برقرار می‌کند. آینه نشانه‌هایی در چهره کاربر پیدا می‌کند که با آنها می‌تواند وضعیت سلامت شخصی را که جلوی آینه ایستاده، ارزیابی کند.»

ورونیکا کایارا زوچالا، پژوهشگر مهندسی پزشکی، می‌گوید: «آینه با استفاده از پرتو فرابنفش، مواد زیر پوست مرتبط با خطر بیماری دیابت را تشخیص می‌دهد. سپس به مدت بیست ثانیه حرکات بسیار ریز صورت را بررسی می‌کند که میزان استرس فرد را نشان می‌دهد. یک لکه نور هم به سیستم امکان می‌دهد در پوست، نشانه‌های دیگری را که به میزان کلسترول خون مربوط است بسنجد.»

سارا کولانتونیو می‌افزاید: «در پایان، پس ازضبط این داده‌ها، سیستم تمام پارامترهای چهره را به شاخص سلامت فرد تبدیل می‌کند و نشان می‌دهد که آیا خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی کاربر را تهدید می‌کند یا نه.»

محققان این طرح اروپایی از تجهیزات تشخیص پزشکی استفاده می‌کنند تا به الگوریتم‌هایی برای تشخیص دقیقتر بیماریِ کاربر دست پیدا کنند.
افرادی هم به صورت داوطلبانه برای آزمایش در این طرح شرکت کرده‌اند.سپید


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: