کد خبر: ۱۵۱۳۴۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۰ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 08
در این اختلال فرد نمی‌تواند به هنجارهای اجتماعی تن دهد به طوری که جنبه‌های متعددی را از رفتار فرد را در نوجوانی و بزرگسالی تحت تاثیر قرار می‌دهد. مشخصه این اختلال اعمال مداوم ضداجتماعی و خلاف قانون است ولی این اختلال مترادف با بزهکاری نیست.
       

شفا آنلاین:برخی از افراد دچار نوعی اختلال شخصیتی هستند که اختلال شخصیتی ضداجتماعی گفته می‌شود.


به گزارش شفا آنلاین:در این اختلال فرد نمی‌تواند به هنجارهای اجتماعی<social norms> تن دهد به طوری که جنبه‌های متعددی را از رفتار فرد را در نوجوانی و بزرگسالی تحت تاثیر قرار می‌دهد. مشخصه این اختلال اعمال مداوم ضداجتماعی و خلاف قانون است ولی این اختلال مترادف با بزهکاری نیست.
در این اختلال فرد تفکر منطقی خود را حفظ می‌کند ولی در عین حال رفتارهای تکانشی و اخلالگر نشان می‌دهد. یک سری ویژگی‌هایی که در این افراد دیده می‌شود به شرح زیر است:
فقدان ندامت یا شرم از صدمه زدن به دیگران، قضاوت نامناسب و ناتوانی از درس گرفتن از تجربه، خودخواهی شدید و ناتوانی در عشق ورزیدن، تکانشی بودن (بدون فکر عمل کردن)، فقدان دلشوره، غیرقابل اعتماد بودن، دروغ‌گویی، متقلب و ریاکار بودن، چرب‌زبانی و جذابیت سطحی، خودبزرگ‌بینی، و عدم تمایل به پذیرفتن مسئولیت رفتارهای خویشتن.
ممکن است تصور کنید این افراد باهوش و جذابند در حالی‌که این لایه سطحی جذابیت و هوش، در اصل، رفتارهای تهاجمی و زننده آنان را پوشانده و تصور می‌شود که هوشمند و جذابند. البته ممکن است واقعا باهوش باشند و این خطرناک‌تر است.گاهی هوش آنها باعث می‌شود که تشخیص داده نشده و با توجه به عطش قدرتی که دارند بتوانند در موقعیت‌های اجتماعی بالایی قرار گیرند.
سبک زندگی آنان بر محور تکانشگری می‌چرخد. اگر بخواهم واضح‌تر بگویم، آنان بدون فکر دست به اعمال هیجانی و خطرناک می‌زنند. همین باعث می‌شود که زندگی ناپایداری داشته و در نوجوانی بزهکار شوند و مشکلات رفتاری آنان زودهنگام باشد.
یکی از روانشناسان به نام کگان می‌گوید که ذهن آنان مانند کودک ده ساله است یعنی مسئولیت‌پذیر نیستند و در درک دیگران مشکل دارند. این افراد نمی‌توانند با دیگران همدلی کنند.
نکته جالب این است که باتجربه‌ترین درمانگران هم در مواجهه با این افراد ممکن است گول بخورند زیرا این افراد نقاب فرزانگی دارند و ممکن است آرام و قابل اعتماد به نظر برسند. در پس این نقاب فرزانگی تنش، خصومت، تحریک‌پذیری و خشم پنهان شده است. در مورد گذشته خود دروغ می‌گویند و داستان می‌بافند. این افراد خود را مظلوم و بی‌گناه نشان می‌دهند و تاریخچه زندگی خود را جعل می‌کنند و درمانگر را سر کار می‌گذارند.
این افراد هیچ گونه افسردگی و اضطرابی از خود نشان نمی‌دهند. هر چند تهدید به خودکشی و اشتغال ذهنی به مسایل جنسی بین آنان شایع است.دروغگویی، لا ابالی‌گری، همسرآزاری، کودک‌آزاری و رانندگی در حین مستی در این بیماران خیلی شایع است.
متاسفانه با توجه به خصوصیاتی که گفته شد ممکن است ناخواسته در دام رابطه با این افراد افتاده باشید. اگر هنوز ازدواج نکرده‌اید هر چه سریعتر از این ارتباط بیرون بیایید. باید بدانید که این اختلال با دوام است، هرچند با افزایش سن برخی صفات کاهش می یابند. بایستی واقع بینانه فکر کنید که آیا می‌توانید با خصوصیات او تا اخر عمر بسازید یا نه. هرگز گول قول‌های او را نخورید چون به راحتی انسان را فریب می‌دهند و نمی‌توانند به قول خود وفادار بمانند.
متاسفانه تنها اختلال شخصیتی که حتی با روان‌درمانی‌های طولانی نیز احتمال بهبودی کمی دارد همین دسته از افراد هستند لذا حتی اگر فرد به دلایلی حاضر به درمان شود هم نباید امید چندانی به بهبود وی داشته باشید.
البته باید توجه داشت که برخی مواقع افراد ممکن است در موقعیت‌هایی رفتار خلاف قانون از خود نشان بدهند ولی انسان سالم در این شرایط عذاب وجدان داشته و به گونه‌ای سعی در جبران خسارت وارده دارد که این وجه افتراق از بیماران دچار اختلال شخصیت ضداجتماعی است.سپید
محسن حافظی
روانپزشک

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: