کد خبر: ۱۵۰۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 03
در مباحث شرعی موضوع استفاده از محصولات حشره با حشره خواری دو مقوله کاملا متفاوت است ؛ بطورمثال عسل نیز به عنوان محصولی از یک حشره ، مصرف فراوانی دارد.
شفا آنلاین>اجتماعی>معاون پژوهشی مرکز تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو گفت: در مباحث شرعی موضوع استفاده از محصولات حشره با حشره خواری دو مقوله کاملا متفاوت است و رنگدانه خوراکی کارمین با کد E120 هم مثل عسل حلال است.

به گزارش شفا آنلاین، عبدالعظیم بهفر در پاسخ به برخی اظهار نظرها که از غیر شرعی بودن برخی رنگهای خوراکی بدست آمده از حشرات مانند رنگدانه کارمین با کد E120 حکایت دارد، گفت: در مباحث شرعی موضوع استفاده از محصولات حشره با حشره خواری دو مقوله کاملا متفاوت است ؛ بطورمثال عسل نیز به عنوان محصولی از یک حشره ، مصرف فراوانی دارد.

وی خاطرنشان کرد: مراجع دینی نیز در باب استفاده از محصولات حشرات، فتاوا و نظرات مشخص دارند.

وی اضافه کرد: فرآورده های دارای مجوز سازمان غذا و دارو در فرآیندهای تولید و ورود به سطح عرضه ، غالبا بصورت بسته بندی بوده و تاریخ انقضا، تولید، شماره بهداشتی و نشان سازمان غذا و دارو دارند.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو گفت: دقت در اصالت موارد نامبرده شده نه تنها فرآورده خریداری شده را از نظر بهداشتی و سلامت مورد تائید قرار می دهد بلکه از منظر حلیت هم بر آن صحه می گذارد.

بهفر اظهار داشت: رنگ‌های طبیعی به ‌لحاظ خواص تعذیه‌ای و درمانی مطلوب‌ترین گزینه مصرفی در صنعت هستند اما متاسفانه در مقایسه با رنگ‌های مصنوعی، به دلیل قدرت رنگ کنندگی کمتر باید به مقدار بیشتری مصرف شوند.

وی اضافه کرد: همچنین رنگ های طبیعی به‌ دلیل پایداری کمتر، در مقابل تغییرات pH (خاصیت اسیدی یا قلیایی) ، درجه حرارت و غیره به سرعت تجزیه‌پذیر هستند. پس برای استفاده تجارتی از این رنگ‌ها نیاز به فرآوری و اصلاحات در فرمولاسیون وجود دارد.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو یادآور شد: اعضای هیئت علمی و محققان برجسته ای با مرکز تحقیقات حلال جمهوری اسلامی ایران همکاری می کنند که نتیجه تلاش های آنان و تاثیری که بر ارتقای جایگاه علمی ایران در حوزه حلال کشورهای منطقه و جهان خواهد داشت در آینده بیش از پیش مشخص می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: