کد خبر: ۱۵۰۷۷۱
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 04
یک مینی‌بوس با ١٨ سرنشین که ١۶ نفر از آن‌ها گردشگرانی از آلمان بودند، دوشنبه ١١ اردیبهشت زمان بازگشت از پاسارگاد در جاده شیراز براثر لغزندگی جاده و همچنین سرعت بالا، واژگون شد که در آن، دو نفر از گردشگران جان باختند.
شفا آنلاین:رسانه‌ها و مسئولان خبر از فوت دو گردشگر <tourist>در این حادثه دادند اما یک منبع آگاه درباره این حادثه گفت: «مسئولیت این تور با شرکت کاروان صحرا بوده است. تا جایی که من اطلاع دارم در لحظه چهار نفر براثر این حادثه جان خود را ازدست‌داده‌اند.»

به گزارش شفا آنلاین:این منبع آگاه ادامه داد: «ظاهرا تعداد افرادی که در این مینی‌بوس بوده‌اند بیشتر از حد مجاز بوده است.»

سرهنگ احمد احمدی، رئیس پلیس‌راه شمال استان فارس با اعلام این خبر گفت: «این حادثه به دلیل لغزندگی جاده ناشی از بارندگی و تخطی راننده مینی‌بوس از سرعت مطمئنه روی‌داده است. در این حادثه دو نفر فوت کرده و هجده نفر هم مجروح شدند ضمن آنکه حال دو نفر دیگر از حادثه دیدگان وخیم گزارش‌شده است.»

همچنین دکتر محمدرضا عالی‌منش، رئیس اورژانس استان فارس هم در زمینه این حادثه گفت: «این حادثه حوالی ساعت هجده و سی دقیقه به اورژانس اعلام‌شده که برای کمک به حادثه دیدگان یک دستگاه بالگرد و هشت دستگاه آمبولانس به محل اعزام شدند.

مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری کشور هم در واکنش به سانحه تصادف مینی‌بوس گردشگران آلمانی در فارس، دستور بررسی فنیِ علت وقوع حادثه و رسیدگی به آن را صادر کرد.
او با ابراز تاسف نسبت به حادثه واژگونی خودروی حامل ١۶ گردشگر آلمانی به همراه یک نفر راهنما و یک راننده، گفت: «به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس دستور فوری داده‌شده تا به وضعیت حادثه‌دیدگان و مجروحان سریع‌تر رسیدگی شود.»
معاون گردشگری همچنین دستور رسیدگی دقیق و تخصصی این حادثه را به اداره کل نظارت معاونت گردشگری برای تعیین شرایط تور گردانی دفتر خدمات مسافرتی مجری تور صادر کرده است.
مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس هم گفت: «از میان ١٨ حادثه‌دیده‌ی این سانحه، دو گردشگر آلمانی جان‌باخته‌اند و سه تبعه دیگر از ناحیه کتف دچار شکستگی شده‌اند.
جراحت سایر سرنشینان این مینی‌بوس هم سطحی گزارش‌شده است، بااین‌حال همه آن‌ها در بیمارستان مرودشت تحت مراقبت‌های پزشکی قرار دارند. راهنمای این گروه با توجه به آسیبی که دیده بود از محل حادثه با بالگرد به بیمارستانی در شیراز منتقل شد و راننده هم در بیمارستان مرودشت تحت درمان است.» مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری فارس ادامه داد: «تمام هماهنگی‌ها و اقدامات لازم برای رسیدگی به وضعیت مصدومان این سانحه انجام‌شده و مشکلی از این منظر وجود ندارد.» به گفته او تاکنون 13 نفر از توریست‌های آلمانی که در حادثه رانندگی شمال فارس مصدوم شده بودند از بیمارستان مرودشت ترخیص شده‌اند.

مصیب امیری گفت: «هم‌اینک سه نفر از توریست‌های مصدوم و دو نفر از سرنشینان ایرانی (راننده و راهنمای تور) به دلیل شکستگی در بیمارستان شهید رجایی شیراز بستری هستند.»

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری فارس ادامه داد: «صبح روز گذشته به‌اتفاق معاون گردشگری استانداری فارس بار دیگر به عیادت توریست‌های بستری شیراز رفتیم، خوشبختانه حال عمومی سه نفری که در شیراز بستری هستند هم رو به بهبودی است و امیدواریم به‌زودی ترخیص شوند.»
امیری با تصریح اینکه توریست‌های آلمانی مانند هر گردشگر دیگری توسط آژانس‌های مسافرتی در برابر حوادث بیمه هستند، گفت: «با هماهنگی استاندار و معاون گردشگری استانداری و حمایت سازمان میراث فرهنگی کشور، اقدامات لازم برای انتقال توریست‌های ترخیص شده از بیمارستان مرودشت به هتل تخت جمشید داده شد.» به گفته امیری، شیراز آخرین مقصد این گردشگران آلمانی در ایران بود و سفر آن‌ها فردا شب به پایان می‌رسد.

برای همین مصدومان آن حادثه به شیراز منتقل شدند تا با تکمیل مراحل درمانی، راحت‌تر به کشورشان بازگردند.
امیری همچنین بابیان اینکه فعلا توریست‌های حادثه‌دیده میهمان میراث فرهنگی فارس هستند، گفت: «این رسم میهمان‌نوازی ایرانیان است که با آسیب‌دیدگان حوادث همراهی کرده و می‌کنند.» مدیرکل میراث فرهنگی فارس ادامه داد: «راننده مینی‌بوس از ناحیه لگن دچار شکستگی شده و راهنمای تور هم شکستگی‌هایی دارد؛ البته حال عمومی این دو نفر هم رو به بهبودی گزارش‌شده است.» مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس ادامه داد: «تمام دستگاه‌ها ازجمله نیروی انتظامی و فرمانداری برای پیگیری وضعیت این گردشگران همراهی لازم و همکاری کردند و هر کاری از دستمان برمی‌آمد انجام دادیم تا آن‌ها با این خاطره تلخ، سفرشان را در ایران پایان نبرند. مدیر آژانس مجری این تور و نماینده سفارت آلمان در ایران هم به‌محض اطلاع از حادثه در بیمارستان مرودشت حاضر شدند و پیگیر وضعیت این گردشگران و زوج درگذشته بودند. مراحل قانونی برای انتقال دو گردشگر آلمانی که در این حادثه جان باختند هم در حال انجام است.»

در ادامه واکنش‌ها به این حادثه، محمدهادی ایمانیه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز پس از عیادت از گردشگران آلمانی که در حادثه واژگونی اتوبوس عصر دوشنبه در جاده سعادت شهر – شیراز مصدوم شدند، گفت: «حال عمومی این حادثه دیدگان خوب است.»
ایمانیه ادامه داد: همه امکانات درمانی و بیمارستانی برای سانحه دیدگان این حادثه فراهم‌شده است، خدمات اورژانس در کمترین زمان ممکن ارائه‌شده و اکنون هم با بهره‌گیری از امکانات بیمارستانی این حادثه دیدگان تحت مداوا و مراقبت هستند. به گفته او، از 17 مصدوم بستری‌شده تاکنون سه نفر مرخص و در هتل اسکان داده شده‌اند و برای اطمینان بیشتر، چهار گردشگر سانحه دیده هم به بیمارستان ترومای شهید رجایی شیراز انتقال‌یافته‌اند و از مراقبت‌های ویژه برخوردار شده‌اند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بررسی جزییات خدمات‌رسانی در این حادثه، از تیم اورژانس و تیم درمانی بیمارستان شهید مطهری به دلیل حضور به‌موقع و ارائه خدمات کامل به توریست‌های سانحه دیده، قدردانی کرد. دکتر مسلم فلاحی رئیس شبکه بهداشت و درمان مرودشت هم گفت: «چهار مصدوم این حادثه تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند اما حال عمومی آن‌ها خوب است. مصدومان بستری در بیمارستان مرودشت هم حال عمومی خوبی دارند و امیدواریم سه‌شنبه با تداوم مراقبت‌ها تعدادی از آنان مرخص شوند.» برای پشتیبانی امدادی در این حادثه یک فروند بالگرد امداد، 10 دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس اورژانس به یاری سانحه دیدگان این حادثه شتافتند. به گفته منابع بیمارستانی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای بروز این حادثه، علاوه بر بسیج خدمات درمانی استان، تیم روانشناسی هم برای کمک به توریست‌های سانحه دیده در بیمارستان حضور یافته و ارائه خدمات به‌صورت لحظه‌ای، ادامه دارد. همچنین حمیدرضا اسلامی، سرپرست راهنمایان آلمانی‌زبان در جامعه راهنمایان ایران‌گردی و جهانگردی هم که برای پیگیری وضعیت این گردشگران در بیمارستان مرودشت حاضرشده بود، گفت:‌ «خوشبختانه حال گردشگران مصدوم رو به بهبودی است و مشکل خاصی وجود ندارد. چند راهنمای آلمانی‌زبان هم در بیمارستان‌های شیراز و مرودشت، این مصدومان را همراهی می‌کنند تا با توجه به زبان آلمانی آن‌ها به نیازشان رسیدگی شود.»

او عامل انسانی را در بروز این سانحه تاثیرگذار دانست اما درعین‌حال کیفیت خودروی استفاده‌شده را در این تور زیر سوال برد و ادامه داد: «بارها از آژانس‌ها خواسته‌شده از این مدل ماشین چینی در تورها استفاده نشود اما متاسفانه به خاطر شرایط اقتصادی و گرانی خدمات، برخی به این کار دست می‌زنند، درحالی‌که این میدل باس‌ها به‌هیچ‌وجه مناسب تور نیستند و اصلا ایمنی بالایی ندارند.»
به گفته اسلامی، سرنشینان این میدل‌باس هم در وقوع این حادثه کم خطاکار نبودند چراکه اگر کمربندشان را بسته بودند این اتفاق رخ نمی‌داد و یا دست‌کم جان آن زوج آلمانی گرفته نمی‌شد.
این سرپرست ادامه داد: «اگر کنترل دستگاه‌های ناظری مثل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و پلیس وجود داشت، شاهد این اتفاق نبودیم. مطمئنا و به تجربه، پلیس در گزارشی که از این سانحه تهیه می‌کند به کیفیت پایین وسیله نقلیه مورداستفاده در این تور اشاره خواهد کرد، اما سوال این است چه کسی مجوز تردد این وسایل را در جاده‌ها صادر می‌کند؟»
اسلامی گفت: «با احترام به همه دستگاه‌های ناظر اما اگر پلیس بانفوذ و اقتداری که دارد نظارت کافی بر وسایل نقلیه عمومی داشته باشد و مانع تردد خودروهای بی‌کیفیت شود، دیگر چنین حوادث تلخی رخ نمی‌دهد.»سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: