کد خبر: ۱۵۰۶۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 03
پزشکان و متخصصان می‌گویند بچه‌هایی که از آیفون و تبلت و تلفن همراه به خصوص از انواع لمسی آن استفاده می‌کند به مرور دچار آسیب عضلانی و آسیب انگشتان دست شده و حرکاتشان با تاخیرهای بالا همراه خواهد بود.

 شفا آنلاین:لابد تا به حال صدها بار با اخباری در خصوص تأثیرات منفی استفاده از تلفن همراه، تل لت، لپ تاپ و... برای کودکان رو به رو شده‌اید یا دغدغه‌ای که خودتان از زمان بارداری تا الان با آن دست و پنجه نرم کردید این بوده است که آیا اشعه‌های ساطع شده از این وسایل یا تماس کودکان با وای فای و... می تواند روی مغز و بدن و به طور کلی رشد جسمی و روحی‌اش اثر بگذارد یا خیر. پس قرار است گجت‌ها را زیر ذره‌بین بگذاریم و زیر و بمشان را در بیاوریم.

وای فای برای کودکان مضر است؟

به گزارش شفا آنلاین:بله؛ این را ما نمی‌گوییم بلکه نتیجه جدیدترین تحقیقاتی است که در خصوص تماس جنین، نوزاد و کودک با وای فای انجام شده و نشان داده است که کودکان به دلیل کوچک بودن جمجمه‌شان بیشتر در معرض آسیب‌های ناشی از چنین انرژی‌هایی هستند.
 
علاوه بر این در این دوران هنوز میزان آب در مغز کودکان زیاد است و در نتیجه اشعه را بیشتر به خودش جلب می‌کند. از جمله مهم‌ترین تاثیرات مخرب وای فای روی مغز کودک عدم تمرکز، نداشتن حافظه کوتاه مدت مناسب، سر درد، اختلال در خواب و کم خوابی، افسردگی، انزوای اجتماعی و خستگی مزمنی است که کودک را در کل روز رها نمی‌کند.
 
شاید این مسأله بتواند شما را توجیه کند که چرا بچه‌های امروزی در مقایسه با نسل ما و قبل تر به اصطلاح حال ندارند! در ضمن به این نکته هم توجه کنید که خطرات اینترنت وایمکس به دلیل طول موجش، از وای فای هم بیشتر است.

در ضمن بد نست بدانید که بر اساس مطالعاتی که در خصوص تاثیر اشعه ساطع شده از گجت‌ها در حدود 3 سال قبل انجام شده، متخصصان به این نتیجه رسیده‌اند که بچه هایی که بیشتر از تلفن همراه استفاده می‌کنند، بیشتر هم دچار بیماری‌های خطرناکی همچون تومورهای مغزی می‌شوند. هر چند همه این تاثیرات منفی در حد مطالعات دانشگاهی است و هنوز انجمن غذا و داروی آمریکا مهم تاییدی بر این تاثیرات نامطلوب نزده و استفاده از گجت‌ها را برای کودکان و نوجوانان محدود نکرده ولی از آنجا که قدیمی‌ها گفته‌اند احتیاط شرط عقل است، بهتر است تا حد امکان بچه‌ها را از این ابزارهای الکترونیکی دور نگه دارید.
 
 

مراقب چاقی باشید

با نگاهی به دور و اطراف متوجه می‌شویم که بچه‌های امروزی بسیار چاق‌تر از آن چیزی هستند که ما از دوران کودکی و نوجوانی خودمان به یاد داریم و یکی از دلایل شیوع چاقی در میان کودکان و نوجوانان را می‌توان در بی‌تحرکی مزمن‌شان دید. کافی است در یک مهمانی خانوادگی نگاهی به دور و اطرافتان بیندازید تا ببینید که چند درصد از بچه‌ها به جای بازی، دویدن دنبال همدیگر، سرک کشیدن توی حیاط، قایم باشک و... سرشان را توی تبلت کرده‌اند و بیشترین فعالیت بدنی‌شان تکان‌های گهگاهی به سر و حرکت‌های انگشتان دست شان است.

نکند کوتاه بماند و نازا شود!

اگر می‌خواهید نسلتان ادامه پیدا کند، اگر خودتان دچار تاخیر در باروری بودید و از فکر این که کودکتان هم در آینده ممکن است چنین زجری را بکشد، پشتتان می‌لرزد یا دلتان نمی‌خواهد فرزندتان قدکوتاه باقی بماند باید دسترسی او به موبایل و تبلت و... و همچنین سطح تماس و نزدیکی‌اش با امواج ساطع شده از این ابزارها را محدود کنید.

بی‌خوابی امان کودک را می‌برد

بی‌خوابی نه فقط کودک را خسته می‌کند بلکه روی رشد جسمی و روانی‌اش هم اثرات همه جانبه دارد و عامل مهمی که علی‌رغم تلاش‌های شما برای زود خواباندن کودک و داشتن استراحت کافی، می‌تواند او را بی‌خواب کند، استفاده از آیفون و تبلت و... است. این مساله به‌خصوص وقتی نمود پیدا می‌کند که کودک بلد باشد با استفاده از این گجت‌ها وارد دنیای مجازی شود، پیامک بفرستد و... . پس شاید بد نباشد شما هم مثل استیو جابز مرحوم، که آیفون می‌ساخت ولی به بچه‌هایش نمی داد (!)، شما هم دسترسی فرزند خود را تا رسیدن به سنین نوجوانی محدود سازید.

ای وای از انگشت‌هایش

پزشکان و متخصصان می‌گویند بچه‌هایی که از آیفون و تبلت و تلفن همراه به خصوص از انواع لمسی آن استفاده می‌کند به مرور دچار آسیب عضلانی و آسیب انگشتان دست شده و حرکاتشان با تاخیرهای بالا همراه خواهد بود. علتش هم این است که استفاده بیش از حد کودک از این ابزارها دیگر وقتی برای کارهایی مانند نقاشی که حرکات دست کودک را تنظیم می‌کند، باقی نمی‌گذارد.

استفاده صحیح از گجت‌ها را چطور یاد فرزندمان بدهید؟

شاید بهترین روش آموزش استفاده صحیح از گجت‌ها، برخورد مسئولانه والدین باشد؛ یعنی قرار دادن وسایل نظیر موبایل، تبلت و لپ‌تاپ در اختیار کودک به منظور استفاده سالم و مناسب او باشد نه برای اینکه پدر و مادر بخواهند مدتی از دست سر و صدای او خلاص شوند. این رویکرد سبب می‏شود که والدین نظارت مناسبی بر روی نحوه استفاده کودک داشته باشند و به آموزش‏های مناسب را ارائه دهند.

یکی دیگر از روش‏هایی که والدین می‏توانند به کمک آن وابستگی کودک را به موبایل و تبلت کنترل کنند، استفاده محدود آن است، یعنی هر روز فقط مدت زمان مشخصی به او اجازه استفاده از موبایل و تبلت را بدهند. شرط تاثیرگذاری این روش این است که والدین بر روی قوانینی که وضع می‏کنند محکم بیاستند و بخاطر گریه و زاری کودکانشان زمان استفاده را افزایش ندهند چون دیگر این روش تاثیر‌گذاری خود را از دست می‏دهد.

بیاد داشته باشید که تربیت با دیکتاتوری متفاوت است و باید دلایل سخت‏گیری‏های خود را به شکلی منطقی برای کودکتان توضیح دهید. اگر فرزندتان سوالی از شما پرسید که دلیل آن را نمی‏دانستید، به او بگویید که باید در مورد سوالش فکر کنید تا بهترین جواب را به بدهید. فراموش نکنید که استفاده از موبایل، تبلت و لپ تاپ و همینطورا استفاده از اینترنت، در صورت استفاده سالم و مناسب می‏تواند سطح آگاهی کودک شما را افزایش دهد و همچنین به تقویت هوش هیجانی او کمک کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: