کد خبر: ۱۵۰۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 02
با توجه به سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی و با هدف ارتقاء کیفیت خدمات دارویی، ملزومات و تجهیزات پزشکی، بحث واگذاری در دستورکار اداره کل نظارت و ارزیابی کنترل تجویز و مصرف کالاهای سلامت و مدیریت داروخانه‌های بیمارستانی سازمان غذا و دارو قرار گرفته است
شفا آنلاین:«واگذاری خدمات داروخانه بیمارستان‌های دولتی به بخش غیردولتی» عنوان خبری بود که چندی پیش ازسوی سازمان غذا و دارو <Food and Drug Administration>اعلام شد. خبری که بار دیگر بحث داروخانه‌های بیمارستانی را بر سر زبان‌ها انداخت، اما آنگونه که مسئولان سازمان غذا و دارو می‌گویند این یک اقدام در راستای اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی است.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید فاطمه ایزدپناه، مدیر داروخانه‌های بیمارستانی سازمان غذا و دارو در این زمینه می‌گوید: «با توجه به سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی و با هدف ارتقاء کیفیت خدمات دارویی، ملزومات و تجهیزات پزشکی، بحث واگذاری در دستورکار اداره کل نظارت و ارزیابی کنترل تجویز و مصرف کالاهای سلامت و مدیریت داروخانه‌های بیمارستانی سازمان غذا و دارو قرار گرفته است.»

 ایزدپناه افزود: «بعد از تدوین پیش‌نویس اولیه، جلسات مربوط باحضور و مشارکت فعال معاونین و مدیران غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور برگزار شده و قرار است پیش‌نویس مذکور نهایی شود. بنابراین بعد از این مرحله، ضابطه مذکور به معاونت پشتیبانی و دفتر حقوقی ارسال خواهد شد و سپس توسط ریاست سازمان جهت اجرا ابلاغ خواهد شد.» برای بررسی ابعاد این تصمیم با چند نفر از کارشناسان سخن گفتیم.
واگذاری در چارچوب درون‌سپاری باشد
محمدجواد سلیمانی، رئیس بیمارستان هاشمی‌نژاد درباره این تصمیم می‌گوید: «با توجه به اینکه بحث دارو، تجهیزات پزشکی و داروخانه‌ها از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردارد است باید در این مورد احتیاط کرد.» سلیمانی می‌افزاید: «اگر بنا باشد واگذاری صورت گیرد باید در چارچوب درون‌سپاری باشد یا به هلدینگ‌هایی که متعلق به خود دانشگاه‌ها است، باید واگذار انجام شود. ما در شرایط فعلی می‌بینیم که داروخانه‌ها برای تامین داروها و تجهیزات پزشکی مشکل خاصی ندارند و این امر به‌ دلیل تشکیل شرکت‌هایی توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی مانند مدد ایرانیان است که برای تامین اقلام دارو و تجهیزاتی خود مستقیما وارد معامله با شرکت‌های مربوطه می‌شوند؛ لذا روند فعلی نباید مختل شود.»
او تصریح می‌کند: «البته باید واگذاری‌ها روی حساب‌ و کتاب بوده و کار کارشناسی در این مورد انجام شود زیرا ما در حوزه آیین‌نامه‌ها و قوانین در واگذاری امور به بخش خصوصی ایراداتی داریم. بنابراین از سازمان‌هایی که در حوزه واگذاری موفق بوده‌اند باید الگوبرداری شود. به‌عنوان مثال در بحث واگذاری بخش‌های دیالیز به بخش خصوصی؛ که یک اتفاق و اقدام غیرکارشناسی است و بنده هم شدیدا با آن مخالف هستم؛ ممکن است شرکتی که این بخش را می‌گیرد از صافی نامرغوب استفاده کند و یا بیماران را در زمان مشخص و یا به اندازه کافی دیالیز نکند. بنابراین مطمئنا کیفیتی که بخش‌های دیالیز بیمارستان‌های دولتی به بیماران ارائه می‌کنند را برخوردا نخواهد بود. از این‌رو باید تاکید کنم که واگذاری‌ها باید در چهارچوب مشخص و به‌صورت درون‌سپاری انجام شود.»
داروخانه‌ها اسپانسر نشوند
سیدعلی جمالیان، رئیس بیمارستان شهید لواسانی هم به‌عنوان کارشناس در این باره گفت: « بیمارستان شهید لواسانی تحت پوشش تامین اجتماعی است و ممکن است سازمان در این مورد تصمیمی نداشته باشد. البته از آنجا که داروخانه و تجهیزات پزشکی یکی از قسمت‌های بسیار حساس و سود‌آور در بیمارستان‌ها است اگر خصوصی‌سازی در یک چنین جایی صورت گیرد ممکن است اتفاقی مانند اسپانسر شدن برخی پزشکان برای یک سری شرکت‌های خاص بیافتد؛ که ضربه این نوع اقدامات را مردم خواهند دید؛ بنابراین باید دقت و نظارت بیشتری بر روی این واگذاری‌ها صورت گیرد.»
جمالیان افزود: «باید دولت و وزارت بهداشت تمهیداتی بیاندیشند که پول و صرفه این اقدامات به نفع مردم باشد تا بخش‌ خصوصی. از این‌رو باید شرکت‌های خصوصی بدانند که اگر بنا باشد تخفیفی داده شود باید این تخفیف به جیب مردم و بیمارستان برود و نه جیب فرد خاص و این اتفاق در صورتی می‌افتد که نظارت جدی بر کار بخش خصوصی صورت پذیرد.» وی تاکید می‌کند: «بنده معتقد هستم که اگر اصلاحی هم باید صورت گیرد در چهارچوب فعلی باشد یعنی اگر مشکلی در کیفیت باشد باید اصلاح شود تا اینکه کار به بخش خصوصی واگذار شود زیرا در این صورت باید یک بخش هم مسئول نظارت به بخش خصوصی باشد تا از چهارچوب اخلاق پزشکی خارج نشود.»
تفاوتی ندارد
رضا شروین‌بدو، رئیس مرکز طبی کودکان هم در این باره می‌گوید: «داروخانه مرکز طبی کودکان با داروخانه 13 آبان همکاری می‌کند و مشکل حادی در تامین اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی ندارد و تصمیمات راجع به واگذاری خدمات داروخانه‌ها به بخش خصوصی باید از طرف ستاد دانشگاه پذیرفته شود و مرکز طبی هم در این خصوص تابع تصمیمات ستادی است. البته برای این مرکز اولویت خدمت‌رسانی است و تفاوتی نمی‌کند که دارو از چه مجرایی به دست ما برسد.»
یک واسطه به چرخه خدمات اضافه می‌شود
محمدتقی حلی‌ساز، رئیس سابق بیمارستان چمران درباره تصمیم سازمان غذا و دارو در واگذاری خدمات داروخانه بیمارستان‌های دولتی به بخش غیردولتی گفت: «نظر مثبتی درباره این اتفاق ندارم، زیرا داروخانه‌ها سوددهی و حاشیه سود خوبی دارند و بیمارستان‌ها می‌توانند این بخش‌ها را در اختیار داشته باشند. اگر بخش خصوصی در این حوزه ورود پیدا کند همین مقدار سود هم که بیمارستان‌ها دارند باید به بخش خصوصی بدهند.» حلی‌ساز با ابراز نگرانی از تبعات این تصمیم افزود: «اگر سود به بخش خصوصی داده نشود این بخش فشار را بر ارباب رجوع وارد خواهد کرد بنابراین با این اقدام یک واسطه به چرخه تامین دارو و تجهیزات پزشکی برای بیمارستان‌ها اضافه خواهد شد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: