کد خبر: ۱۵۰۳۶۵
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۰ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017April 29
باید لزوم بهره گیری از روانشناس خانواده، همانند پزشک خانواده برای افراد جامعه مورد توجه قرار گیرد
شفا آنلاین>اجتماعی>رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه افراد جامعه فرهنگ رفتن پیش مشاور را ندارند،‌ گفت: فرهنگ سازی رسانه ها و دستگاه های ذیربط در این موضوع بسیار لازم است.


به گزارش شفا آنلاین،‌ عباسعلی الهیاری روز شنبه درجلسه ای که به مناسبت روز جهانی روانشناس و مشاوره برگزار شد، با اعلام این مطلب اظهارکرد: باید لزوم بهره گیری از روانشناس خانواده، همانند پزشک خانواده(family doctor) برای افراد جامعه مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه بهزیستی(Welfare) و هیچ دستگاه دیگری حق صدور مجوز و نظارت حرفه‌ای بر مراکز مشاوره ندارند، گفت: حمایت هرچه بیشتر سازمان‌های بیمه‌گر از خدمات روانشناسی و مشاوره ضرورت دارد.

وی ادامه داد: بهزیستی و هیچ دستگاه دیگری همچون وزارت ورزش و جوانان حق صدور مجوز و نظارت حرفه‌ای به مراکز مشاوره‌ای را ندارد.

این روانشناس(Psychologist) افزود: پروتکل‌ها و قانون در این زمینه مشخص است البته ارائه مشاوره پیش از ازدواج و حین ازدواج می‌تواند با همکاری دستگا‌ه‌های دیگرانجام شود ولی حوزه تخصصی آن مرتبط با رشته روانشناسی و مشاوره است.

اللهیاری با اشاره به ضرورت همکاری سازمان‌های بیمه‌گر از خدمات روانشناسی ومشاوره تاکیدکرد: هر چقدر بیشتر سازمان‌های بیمه‌گر این خدمات را تحت پوشش قرار دهند مردم بهتر می‌توانند از مشاوره و روانشناسی بهره ببرند.

وی ادامه داد: در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره تلاش کردیم که برنامه‌های ما دراسناد بالادستی قرارگیرد وجزء قانون برنامه و سیاست‌های کلان است، همچنین با آموزش و پرورش،‌ کمیته امداد امام خمینی(ره)، شهرداری‌ها و دانشگاه‌ها تفاهم‌نامه‌هایی در جهت ارائه هرچه بیشترخدمات روانشناسی و مشاوره منعقد کرده‌ایم.

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره(Consultation) ادامه داد: خوشبختانه جلوی انتقال رشته روانشناسی از زیر مجموعه وزارت علوم به وزارت بهداشت را گرفته‌ایم و در واقع مصوبه مجلس نظر هیات وزیران و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مشابه ما بوده و زمانی که این قضیه مطرح شد درنهادهای مختلف مورد تایید قرارنگرفت.

وی گفت: فضایی که در ارتباط با رشته روانشناسی و مشاوره ایجاد شد در واقع به دلیل اقدامات مدیران قانون‌گریز و ناکارآمد بوده و به هیچ وجه این رشته قابل تغییر نیست.

وی تاکیدکرد: ما این جفا را نمی‌پذیریم که برخی تبلیغ می‌کنند روانشناسی یک رشته غربی است و در افزایش طلاق اثر می‌گذارد چرا که این حرف‌ها ناشی از حسادت درونی و مباحث خاص فردی بوده است.

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره با اشاره به اینکه در صورت حمایت سیاست‌گذاران از روانشناسان برنامه‌های آنها بهتر اجرا خواهد شد، گفت: هر کسی که تریبون دارد باید اثر تریبون خود را بر سلامت مردم بسنجد. همچنین باید توجه داشت که موضوع روانشناسی اصلی مهم در جامعه به شمار می‌رود.

وی با اعلام این که حدود 23 درصد مردم از نوعی از اختلال روانی رنج می برند،گفت: اگر جامعه ما حدود 100 میلیون باشد 23 میلیون نفر دچار این مشکل هستند.

به گفته الهیاری، اختصاص 3 درصد از بودجه سلامت کشور به حوزه بیماری‌های اعصاب و روان بسیار اندک است.

وی درارتباط با تعرفه‌های مشاوره و روانشناسی افزود:هم اکنون میانگین زمان ویزیت پزشکان 5 تا 10 دقیقه به طور می‌انجامد ولی انجام مشاوره و روانشناسی حداقل 45 دقیقه زمان می‌برد لذا تحت پوشش قرار گرفتن این خدمات توسط سازما‌های بیمه‌گر ضرورت دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: