کد خبر: ۱۴۹۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017April 26
اینکه بخواهید به دیگران لطف و آنها را شاد کنید خیلی خوب و تحسین‌برانگیز است و همدلی و توجه شما را نشان می‌دهد، اما همان‌طور که می‌دانید حفظ تعادل در رفتار و اعمال امری ضروری‌ است.

شفاآنلاین>اجتماعی>رفتارهای سمی مهم‌ترین دلیل عدم رضایت انسانها از خود و زندگی‌‌شان است که تاثیرات زیان‌باری بر سلامتی‌ روح و جسم دارند. اما می‌توانید رفتارهایی را که مانع لذت بردن‌ شما از زندگی هستند بشناسید و از همین امروز برای ترک آنها تلاش کنید.رفتارهای سمی، طیف بسیار گسترده‌ای دارند که در اینجا نمی‌توان درباره‌ همه‌ آنها صحبت کرد. اما ما فهرستی از عادات و رفتارهای نابودگری را که معمولا از آنها غافلیم و وقتی متوجهشان می‌شویم که دیگر خیلی دیر شده است، تهیه کرده‌ایم. پس با این مقاله همراه باشید تا با هم برخی از این رفتارهای سمی و راه‌های مقابله با آنها را مرور کنیم.

همیشه می‌خواهید دیگران را راضی نگه دارید

اینکه بخواهید به دیگران لطف و آنها را شاد کنید خیلی خوب و تحسین‌برانگیز است و همدلی و توجه شما را نشان می‌دهد، اما همان‌طور که می‌دانید حفظ تعادل در رفتار و اعمال امری ضروری‌ است. بنابراین اگر مدام به دنبال راضی کردن دیگران باشید و بخواهید همه را خرسند نگه دارید، در نهایت خشنود کردن دیگران برای‌تان دردسر می‌شود و خودتان در نارضایتی و ناراحتی فرو خواهید رفت. اگر بیش از حد برای راضی نگه داشتن اطرافیانتان تلاش کنید فرصت محقق کردن نیازهای خود را از دست می‌دهید و اگر سخت در تلاش باشید که دیگران را خوشحال کنید، در حالی‌که خودتان آشکارا ناراضی هستید، روحتان تخریب خواهد شد. اگر همیشه مشغله‌ شاد کردن دیگران را داشته باشید و تمام تکاپوی‌تان در این مسیر باشد، پس چطور می‌خواهید بفهمید که چه چیزی خودتان را واقعا خوشحال می‌کند؟ اجازه ندهید ترس از طرد شدن یا شکست، مسیر واقعی زندگی‌تان را تغییر بدهد چون با این کار فقط خودتان را خواهید رنجاند. از همه مهم‌تر، کسانی که همیشه به دنبال راضی کردن دیگران هستند مشکلات زیادی برای خود ایجاد می‌کنند، استرس دارند، به راحتی اعتماد نمی‌کنند، احساس بی‌ارزشی می‌کنند و معمولا در روابط‌شان مورد اجحاف قرار می‌گیرند. شما سزاوار شاد بودن هستید، پس از ته دل شاد باشید.

خودتان را با دیگران مقایسه می‌کنید

عجیب نیست که خود را با کسانی که می‌شناسید مقایسه کنید چون مقایسه کردن جزئی از طبیعت بشر است، گرچه درست و منطقی نیست. اما در مورد آنهایی که هرگز ملاقات‌شان نکرده‌اید چطور؟ چطور ممکن است یک نفر خودش را با کسی مقایسه کند یا به کسی حسودی کند که هرگز با او برخورد نداشته است؟ در فضاهای مجازی(virtual spaces) دیگر عملا این امکان وجود ندارد که باطن و واقعیت زندگی دیگران را ببینیم. شما تنها آن چیزی را می‌بینید که جلوی لنز دوربین قرار گرفته است و از واقعیت پشت آن بی‌خبرید. باید باور کنید که شادی در دسترس همه است، از جمله شما! مقایسه‌‌ کردن خودتان با دیگران احساس ناامنی و نارضایتی با خود به همراه دارد.این را هم باید بدانید که بیشتر اوقات تصاویری که می‌بینید ممکن است نمودی از کامل و بی‌عیب بودن باشد، اما شاید واقعیت چیزی بسیار متفاوت باشد. فراموش نکنید کسانی که در این تصاویر می‌بینید مانند شما انسان هستند و فراز و نشیب‌هایی در زندگی‌شان دارند. پس به جای اینکه با دیدن این عکس‌ها احساس ناامیدی و ضعف کنید، از همین چیزی که هستید خوشحال و شاد باشید.

سرتان را خیلی شلوغ می‌کنید

متاسفانه در جامعه‌ امروز پرمشغله بودن معادل کارآمد بودن و موفقیت تلقی می‌شود، در حالی‌که ابدا این‌طور نیست! اینکه مشغول باشید می‌تواند صرفا به این خاطر باشد که نمی‌خواهید در نظر دیگران تنبل جلوه کنید و برچسب بیکار و بی‌خیال بودن به شما نخورد، یا اینکه نمی‌خواهید با واقعیت زندگی روبه‌رو شوید. هر دوی اینها ناخوشایند هستند و به مرور زمان وقتی ببینید این مشغولیت شما ابدا به کارتان نیامده و ثمره‌ای نداشته است، رضایت و شادی خود را نابود شده خواهید دید. چون آدمی هستید پُر از استرس و نارضایتی و از نظر روحی و جسمی بیمار! دست از ظاهرسازی یا سردرگمی در مشغله‌‌های مختلف بردارید و روی چیزی تمرکز کنید که در آن کارآمد هستید و ثمره‌ای برای‌تان دارد. از وقت‌تان خوب استفاده کنید، کارهایتان را اولویت‌بندی کنید و هر وقت احساس نیاز کردید به خودتان استراحت بدهید.

جایی که لازم است حرف بزنید ساکت می‌مانید

سرکوب کردن احساسات، بدون تردید یکی از سمی‌ترین رفتارهایی است که می‌توانید با خودتان داشته باشید. خودخوری و بروز ندادن احساسات نه تنها بر شادی و رضایت کلی ما از زندگی تاثیر منفی دارد بلکه روی روابط و حرفه‌ ما نیز اثر منفی و مخرب می‌گذارد و از نظر جسمی هم بیمارمان می‌کند. البته منظورم این نیست که در مقابل هر ناراحتی، فورا واکنش نشان بدهید یا با هر نظر مخالفی سریعا وارد بحث شوید؛ فقط بدانید خیلی مهم است که هر وقت لازم بود حرف بزنید و نظرتان را ابراز کنید، حتما این کار را انجام دهید. وقتی چیزی حالتان را بد می‌کند، ساکت نمانید و جسورانه اما با حفظ خونسردی و آرامش آنچه را که احساس می‌کنید به ضررتان است از خود دور کنید و هر وقت مورد بی‌احترامی قرار گرفتید، با قاطعیت و اعتماد به نفس(self confidence) از خود دفاع کنید.شما نیز مانند دیگران حق دارید شاد و راضی باشید، احساس امنیت کنید و مورد توجه قرار بگیرید.

به ندای درونتان گوش نمی‌دهید

همه‌ ما یک ندای درونی داریم. این صدا مخصوص ماست و واقعا به نفع ما عمل می‌کند. گوش دادن به این صدا یا حس درونی و توجه کردن به هشدارهایش نه تنها به شما کمک می‌کند صداهای بی‌فایده‌ بیرونی را فیلتر کنید، بلکه به شما کمک می‌کند چیزهایی را که مانع خوشحالی‌تان هستند بشناسید و با آنها روبه‌رو شوید. البته مواجهه با آنچه که ترجیح می‌دهید فراموش‌ کنید یا همان ندای درونی که می‌خواهید نشنیده بگیرید، کار راحتی نیست، اما مزیت‌های فوق‌العاده‌ای دارد. اول اینکه گفت‌و‌گویی که با خودتان دارید محرمانه باقی می‌ماند و هیچ‌کس کلمه‌ای از آن را نخواهد فهمید! دوم اینکه به شما کمک می‌کند با ترس‌های‌تان روبه‌رو شوید. سوم هم اینکه مجبورتان می‌کند از دویدن‌ها و تقلاهای بی‌فایده دست بردارید و در مسیر درست خوشبختی قدم بگذارید.

واقعا از زندگی چه می‌خواهید

اگر به این فکر کنید که واقعا از زندگی چه می‌خواهید، به خودتان فرصت می‌دهید که با خود روراست باشید. اگر با خود و دیگران صادق باشید و بدانید از زندگی چه می‌خواهید حتما راهتان را پیدا خواهید کرد و در مسیر اشتباه قرار نخواهید گرفت. پس نباید خودتان را با دیگران مقایسه کنید و فکر کنید در پیش گرفتن مسیری که دیگری رفته، شما را به همان‌ جایی می‌رساند که او رسیده است. شما باید راهی را انتخاب کنید که مختص خودتان باشد. قرار گرفتن در مسیر درست خودتان باعث می‌شود ایده‌ها و ایده‌آل‌های خود را معطوف دیگران نکنید و خودِ واقعی‌تان باشید.یک برگ کاغذ بردارید، اسمتان را بالای ورقه درشت و پررنگ بنویسید، دورش را خط بکشید جوری که کاملا خودنمایی کند، زیرش هم هر چه را که از زندگی می‌خواهید بنویسید؛ دقت کنید هر چیزی که خودتان می‌خواهید را بنویسید نه آنچه که دیگران برای‌تان می‌پسندند یا از شما انتظار دارند یا انجام می‌دهند. یادتان باشد این مسیر شماست پس هدف‌هایتان را با معیارهای کوچک یا بزرگ نسنجید چون تنها معنای این کار این است که دارید اهداف‌تان را با هدف‌های دیگران مقایسه می‌کنید. این برگه را همیشه همراه خود داشته باشید تا هر وقت که لازم شد نگاهی به آن بیندازید، اهدافتان را مرور کنید و مطمئن شوید که راه را درست ادامه می‌دهید.آرمان امروز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: