کد خبر: ۱۴۹۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017April 24
بر اساس گزارشی که موسسه ملی تحقیقات سلامت در مورد ارزیابی طرح تحول سلامت انجام داده است، مشخص شد که در سطح بهداشت، درمان و مراقبت‌های تسکینی، بیش از بیست اقدام مهم برای افزایش کیفیت خدمات سلامتی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شده است.
شفاآنلاین>سلامت>سومین روز هفته سلامت «طرح تحول سلامت، ارتقاء کیفیت زندگی» نامیده شده است، طرحی که با هدف نهایی تحقق عدالت در ارائه خدمات سلامتی از اردیبهشت ۱۳۹۳ معرفی شد و یکی از اهداف اساسی آن افزایش دسترسی مردم به امکانات بهداشتی و درمانی با کیفیت بود که بر اساس آمار، رضایتمندی ۸۰ درصدی مردم را نیز در پی داشته است. اکنون پس از گذشت حدود سه سال باید دید چه اقداماتی برای ارتقاء کیفیت خدمات انجام شده است.

به گزارش شفاآنلاین، بر اساس گزارشی که موسسه ملی تحقیقات سلامت در مورد ارزیابی طرح تحول سلامت انجام داده است، مشخص شد که در سطح بهداشت، درمان و مراقبت‌های تسکینی، بیش از بیست اقدام مهم برای افزایش کیفیت خدمات سلامتی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شده است. بازسازی و نوسازی فضاهای درمانی، تخت‌های بیمارستانی، خدمات و ملزومات اقامتی بیمارستان‌ها، بلوک‌های زایمانی، تعمیر و تجهیز خانه‌های بهداشت و مراکز جامع خدمات سلامت در سراسر کشور، بازسازی و نوسازی تجهیزات مراکزی که خدمات دندان‌پزشکی رایگان یا بسیار ارزان ارائه می‌کنند و بازسازی و نوسازی خدمات بخش‌های اورژانس و اتاق‌های عمل از جمله این اقدامات بوده است.

بر همین اساس در تمام بیمارستان‌ها اعتباربخشی (نظارت بر این که آیا بیمارستان‌ها خدمات را با کیفیت و استانداردهای مورد نظر طرح تحول ارائه می‌دهند یا خیر) انجام شد.

برنامه‌های متفاوتی نیز برای حفاظت و ارتقای ایمنی بیماران طراحی و اجرا شد و  تجهیز هلیکوپترهای ارائه دهنده خدمات اورژانس برای انجام عملیات نجات بیماران و مصدومان در مناطق صعب‌العبور صورت پذیرفت.

زمان استاندارد ویزیت  

استاندارد شدن زمان ویزیت سرپایی در کلینیک‌های ویژه یکی از مداخلات مهم این حوزه است؛  پیش از طرح تحول، تعداد بیمارانی که پزشک می‌توانست در طول یک ساعت ویزیت کند، هیچ محدودیتی نداشت؛ هنوز هم بسیاری از هموطنان، ویزیت همزمان چند بیمار توسط یک پزشک را در مطب‌های مستقر در بیمارستان‌های دولتی(government hospitals) به یاد دارند؛ یا پزشکانی که به دلیل ازدحام، بدون این که شرح حال بیمار را دقیقا گوش کنند، با شنیدن نخستین جملات او برایش نسخه(prescription) می‌نوشتند؛ در حال حاضر اما زمان ویزیت‌ها استاندارد شده و تنها برای هر ساعت ویزیت شش بیمار از پزشک پذیرفته می‌شود.

در کنار این مداخلات، آموزش و توانمندسازی کارکنان حوزه سلامت برای ارائه خدمات جدید نیز با دقت مورد توجه قرار گرفت.

رضایتمندی بیماران بستری 
در تمام جهان اثر این قبیل اقدامات با چند شاخص سنجیده می شود. یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها «رضایت بیماران بستری» از خدمات بیمارستان می‌باشد که طی فواصل منظم از زمان شروع اجرای طرح تحول سلامت، توسط موسسه ملی تحقیقات سلامت انجام شده است.

در بررسی‌های انجام شده، پیش از اجرای برنامه هتلینگ، رضایت بیماران از این بخش (مانند نظافت عمومی، نور مناسب، کمیت و کیفیت غذا و...) تنها ۱۱ درصد بوده، در حالی که در آخرین نظرسنجی این عدد به ۷۰ درصد رسیده است که نشانگر موفقیت انجام اقدامات برای هتلینگ در بیمارستان‌ها از دیدگاه مردم می‌باشد. خوشبختانه این بررسی‌ها نشان داد رضایت کلی بیماران بستری در بیمارستان‌های دولتی هم نزدیک به ۸۰ درصد شده است.

ارتقای اورژانس بیمارستانی
یکی از شاخص‌های مهم برای سنجش تاثیر اقدامات صورت گرفته در حوزه سلامت، فاصله زمانی بروز حادثه تا رسیدن بیمار به مرکز درمانی و شروع خدمات است. این زمان پس از طرح تحول کاهش چشمگیر داشته است که نتیجه افزایش آمبولانس‌ها، شروع فعالیت اورژانس هوایی و تجهیز تمام مراکز درمانی کشور بوده است.

نرخ اشغال تخت
شاخص دیگری به نام «نرخ اشغال تخت» وجود دارد. بر اساس این شاخص، در شرایط ایده‌آل هر بیماری که به بیمارستان مراجعه می‌کند و نیاز به بستری شدن دارد، باید بتواند در همان ساعات نخست، بستری شود. این شاخص در بیمارستان‌های دولتی کشور پس از طرح تحول سلامت، به دلیل افزایش، نوسازی و تجهیز تخت‌های بیمارستانی، دو برابر بیشتر از میانگین ده دولت قبلی شده و به دلیل گسترش و نوسازی خانه‌ها و مراکز بهداشتی، مراجعین به حوزه بهداشت نیز ده درصد بیشتر شده است.

افزایش سواد سلامت مردم
بررسی سطح سواد سلامت مردم در دولت یازدهم، نشان می‌دهد نزدیک به ۷۰درصد مردم از سطح سواد سلامت قابل قبولی برخوردار هستند که متاسفانه پیش از شروع طرح تحول سلامت، هیچ عددی برای این شاخص ثبت نشده است.

 زمان طلایی برای کمک به بیماران قلبی و مغزی
یکی دیگر از شاخص‌های مهم، رسیدگی سریع و به موقع به بیمارانی است که مشکلات حاد قلبی و مغزی دارند و به بیمارستان‌ها منتقل می‌شوند. درصد مرگ ناشی از سکته‌های قلبی و مغزی در اورژانس ها هر چه کمتر باشد، به معنی ارائه خدمات منسجم‌تر و منظم‌تر است. پس از اجرای طرح تحول، نزدیک ۸۸درصد بیماران دچار سکته حاد مغزی و قلبی که برای درمان به اورژانس‌های کشور مراجعه می‌کنند، نجات می یابند. مجموع این آمار و ارقام، نشاگر این موضوع است که اجرای طرح تحول سلامت توانسته هدف ارتقاء کیفیت را تا حد قابل قبول و مناسبی تامین نماید.سلامت آنلاین

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: