کد خبر: ۱۴۹۷۱۲
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۰ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017April 23
تداخل وظایفی بین متخصصان زنان و رادیولوژیست ها به وجود آمده، به طوری که اعتراض رادیولوژیست ها به این است که چرا متخصصان زنان وارد حیطه تخصصی کار آنها شده‌اند

شفا آنلاین>سلامت>سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از تشکیل کمیته‌ای متشکل از برخی اعضای این کمیسیون، معاون آموزشی و درمانی و انجمن های علمی برای بررسی تداخل وظایف بین متخصصان زنان و رادیولوژیست و همچنین متخصصان سرطان و خون با متخصصان اشعه درمانی خبر داد و گفت که این کمیته بررسی هایش را در قالب گزارشی به کمیسیون می‌دهد تا تصمیم گیری برای رفع مشکل صورت گیرد.

به گزارش شفا آنلاین،محمد نعیم امینی فرد با اشاره به حضور مسئولانی از وزارت بهداشت ، سازمان نظام پزشکی ، انجمن های صنفی و تخصصی رادیولوژی، پاتولوژی، رادیوتراپی، زنان ،‌سرطان(Cancer) ،‌اشعه درمانی در جلسه امروز کمیسیون بهداشت و درمان گفت:  تداخل وظایفی بین متخصصان زنان و رادیولوژیست ها به وجود آمده، به طوری که اعتراض رادیولوژیست ها به این است که  چرا متخصصان زنان وارد حیطه تخصصی کار آنها شده‌اند.

وی افزود: توضیحات ارائه شده از سوی معاون درمان وزارت بهداشت ، ناظر به این بود که مجوز کار رادیولوژی برای فوق تخصص‌های نازایی داده شده که با انجام سونوگرافی تعرفه درمانی نیز دریافت کنند، که برای این کار آموزش های لازم نیز دیده‌اند. همچنین متخصصانی که دوره زنان را گذارنده اند می‌توانند سونوگرافی حاملگی انجام دهند ولی نمی‌توانند تعرفه درمانی دریافت کنند و این موضوع تنها در حیطه متخصصان نازایی است.

امینی فرد اضافه کرد:‌ انجمن رادیولوژی در ظاهر با این موضوع موافق بود که متخصصان زنان منوط دریافت نکردن تعرفه به انجام سونوگرافی(sonography) بپردازند ولی معتقد بودند این اتفاقی نمی‌افتد و آن‌ها بر خلاف ضوابط قانونی تعرفه دریافت می‌کنند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت با بیان اینکه موضوع تداخل وظایف بین متخصصان سرطان و خون با متخصصان اشعه درمانی نیز مورد بررسی قرار گرفت گفت:‌ اخیرا وزارت بهداشت افزایش طول دوره آموزش رادیوتراپی را  از 4 سال به پنج سال افزایش داده که متخصصان مربوطه بعد از هفت سال بتوانند به کارهای درمانی بپردازند، در این شرایط اعتراض آن‌ها این بود که متخصصان رادیولوژی(Radiology) بدون صلاحیت برای انجام کارهای دارویی وارد حوزه کاری آن‌ها شده اند. توضیحات وزارت بهداشت این بود که به دلیل نیاز در سطح کشور و فقدان تخصص همولوژی و اشعه درمانی به  رادیوتراپ ها نیز مجوز شیمی درمانی داده شده تا مشکلات در این حوزه برطرف شود.

وی در جمع بندی گفت:‌کمیسیون بهداشت بعد از استماع موارد مطرح شده مقرر کرد کمیته ای متشکل از برخی از اعضای کمیسیون معاون آموزشی و درمانی وزارت بهداشت  و انجمن‌های علمی تشکیل شود تا ضمن بررسی مسائل تکنیکی، آموزشی و علمی گزارشی از روند موجود ارائه کرده تا در نهایت کمیسیون به عنوان نهاد عالیه سیاستگذاری نظر نهایی خود را اعلام کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: