کد خبر: ۱۴۹۴۹۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017April 23
لاکتوباسیل‌ها از مهمترین جنس‌های باکتری های اسید لاکتیک هستند که در محصولات لبنی وجود دارند.
شفا آنلاین:کشور ما، دارای پیشینه غنی در تولید انواع غذاهای بومی و محلی است که هر یک علاوه بر داشتن مزه عالی، دارای اثرات و خواص دارویی مخصوص خود است. محققین در پژوهشی جالب به اثرات ضد میکروبی کشک‌های سنتی اشاره نموده‌اند.

به گزارش شفا آنلاین:لاکتوباسیل‌ها از مهمترین جنس‌های باکتری های اسید لاکتیک هستند که در محصولات لبنی وجود دارند. استفاده از بعضی گونه‌های این موجودات میکروسکوپی که دارای خواص پروبیوتیکی هستند می تواند در جلوگیری از رشد بعضی میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا و کنترل بیماری‌های گوارشی در بدن انسان موثر باشد.

در فرهنگ غذایی ایران انواع مختلفی ازغذاهای سنتی و بومی حاوی باکتری‌های اسید لاکتیک وجود دارند که شناسایی و به کارگیری خواص پروبیوتیک آن ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

در راستای چنین اقدامی، یک مطالعه علمی پژوهش توسط محققینی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر به انجام رسیده که در آن اثر کنترل کنندگی یا اصطلاحا آنتاگونیستی لاکتوباسیل‌های جدا شده از کشک‌های سنتی، علیه چهار باکتری بیماری‌زای گوارشی مورد بررسی علمی واقع شده است.

در فرهنگ غذایی ایران انواع مختلفی ازغذاهای سنتی و بومی حاوی باکتری‌های اسید لاکتیک وجود دارند که شناسایی و به کارگیری خواص پروبیوتیک آن ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

در این پژوهش نمونه های کشک جمع آوری شده از استان گلستان، برای بررسی میکروب های لاکتوباسیل آن ها، روی محیط آگار کشت داده شد و پس از تعیین هویت لاکتوباسیل‌های جدا شده، اثرات ضد میکروبی آن ها مورد بررسی قرار گرفت.

بر این اساس، از 11 نمونه کشک سنتی بررسی شده، 35 ایزوله لاکتوباسیل جداسازی و شناسایی شد که در این بین «لاکتوباسیلوس کازئی» بیشترین فراوانی را به میزان حدود 31 درصد به خود اختصاص داد.

بعد از این باکتری، «لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس»، «لاکتوباسیلوس بیفرمنتانس» و «لاکتوباسیلوس انیمالیس»  از نظر فراوانی در جایگاه های بعدی قرار گرفتند.

نتایج این پژوهش همچنین نشان می دهد که «لاکتوباسیلوس کازئی» بیشترین اثرات مهارکنندگی را علیه باکتری‌های پاتوژن یا بیمای زای گوارشی داشته است.

طبق این نتایج،  باکتری فوق بیشترین اثر مهاری را علیه باکتری بیماری زای موسوم به «شیگلا دیسانتری» و کمترین اثر مهاری را علیه باکتری «استافیلوکوکوس اورئوس» نشان می دهد.

محققین در نتیجه گیری از پژوهش خود که یافته های آن در فصل نامه «علوم و صنایع غذایی ایران» وابسته به دانشگاه تربیت مدرس منتشر گردیده، اظهار داشته اند که با توجه به اثر ضدمیکروبی لاکتوباسیل‌های جدا شده از کشک های سنتی استان گلستان، استفاده از آن ها به عنوان باکتری‌هایی با توان پروبیوتیکی مناسب توصیه می شود.

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: