کد خبر: ۱۴۷۳۹۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - 2017April 03
احتمال می رود افراد دارای بیماری اوتیسم در سطح استان تهران چهار هزار نفر باشند که بطور کامل مورد شناسایی قرار نگرفته اند

شفا آنلاین>سلامت>معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران گفت: پیش بینی می‌شود در استان تهران 4000 نفر به بیماری اوتیسم مبتلا باشند که نیازمند تشخیص و مداخله به هنگام یک تیم درمانی و توانبخشی به طور همزمان و همکاری بیشتر مراکز درمانی وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی است.

به گزارش شفا آنلاین، محمدرضا اسدی، اوتیسم را یکی از در حال گسترش‌ترین اختلالات دوره کودکی عنوان و تاکید کرد: این بیماری نیازمند تشخیص و مداخلات بهنگام یک تیم درمانی و توانبخشی(Rehabilitation) برای کاهش عوارض و پیشرفت بیماری است که متاسفانه در بسیاری از موارد در مراکز درمانی وزارت بهداشت صرفا به دارو درمانی پرداخته و کودکان را برای مداخله بهنگام خدمات توانبخشی به بهزیستی ارجاع نمی دهند.

وی میزان شیوع اوتیسم(Autism) در آخرین گزارش های موجود در جوامع صنعتی و پیشرفته را یک درصد بیان کرد و ادامه داد: افزایش موارد این اختلال از نظر آماری در اغلب موارد زنگ خطری برای جامعه است که نیازمند نگاه ویژه به این بیماری است.

معاون توانبخشی بهزیستی(Welfare) استان تهران از شناسایی 809 نفر بیمار مبتلا به اوتیسم در سطح استان تهران گفت و ادامه داد: احتمال می رود افراد دارای بیماری اوتیسم در سطح استان تهران چهار هزار نفر باشند که بطور کامل مورد شناسایی قرار نگرفته اند.

اسدی به بروز اغلب علائم این بیماری در آغاز 18 ماهگی و یا دو سالگی و پیش از سه سالگی اشاره کرد و افزود: بیماری اوتیسم مجموعه ای از اختلالات رشدی است که مهارتهای کلامی، غیر کلامی، ارتباطی و تعامل اجتماعی و عملکرد آموزشی و شناختی فرد را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد .

معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران به فعالیت پنج مرکز اوتیسم در حال حاضر در استان تهران اشاره کرد و افزود: این مراکز با ظرفیت اسمی 280 نفر در شهرستانهای تهران، شمیرانات، قدس و ری فعالیت و در حال حاضر 153 مددجو از خدمات مراکز با یارانه سازمان بهزیستی استفاده می‌کنند.

وی از صدور 9 موافقت اصولی و راه اندازی  5 مرکز اوتیسم در شهرستانهای اسلامشهر، شهریار، پردیس و تهران در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: از سیاستهای اصلی معاونت توانبخشی استان تهران در سال جدید توسعه مراکز اوتیسم بویژه در شهرستانهای فاقد این مراکز است و  در صورتی که متقاضیان تاسیس این مراکز دارای شرایط علمی و تخصصی لازم باشند بهزیستی استان نهایت همکاری را با آنان خواهد داشت.

اسدی اظهار کرد: یارانه مراکز اوتیسم بیش از سایر مراکز روزانه سازمان بهزیستی و مبلغ 403 هزار تومان و بصورت مابه التفاوت شهریه به استفاده کنندگان از خدمات مراکز سازمان بهزیستی و به صورت مستقیم به مراکز پرداخت می شود.

معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران ادامه داد: شهریه مراکز اوتیسم 568 هزار تومان است که خانواده ها تنها 165 هزار تومان از کل مبلغ را می پردازند و به 100 درصد ظرفیت مراکز اوتیسم یارانه تعلق می گیرد.

وی گفت: در طرح مراقبت در منزل  اوتیسم 20 نفر از افراد شناسایی شده مبتلا به اوتیسم به صورت پایلوت مورد مراقبت و تحت پوشش قرارگرفته اند که در صورت نتیجه مطلوب و استقبال خانواده ها قابل افزایش خواهد بود.

اسدی در خصوص برنامه غربالگری تشخیص و مداخله در اختلالات طیف اوتیسم در کودکان 2 تا 5 سال گفت: در این طرح اطلاعاتی به عنوان راهنما برای شناسایی اختلال طیف اوتیسم در مناطقی که بنظر می‌رسد کودک 2 تا 5 سال حضور بیشتری دارند ارسال شده است که خانواده ها با مطالعه این راهنما و در صورت وجود علائم بیماری در کودکانشان می توانند با مراجعه به اداره بهزیستی محل سکونت و یا پایگاه اطلاع رسانی بهزیستی استان به نشانی www.behzistitehran.org.ir ضمن دریافت اطلاعات لازم به مراکز اوتیسم جهت تشخیص مراجعه کنند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران در پایان با اشاره به روزجهانی آگاه سازی اوتیسم با شعار " پیش به سوی کسب توانایی تصمیم گیری برای خود" گفت: برنامه‌های متنوعی در سراسر استان به همت مراکز اوتیسم و بهزیستی شهرستانهای استان تهران برگزار خواهد شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: