واپسین روزهای سال و حال و هوای عید و روزهای نو فضایی دور از ضوابط و روزمرگیهای همیشگی را در جامعه حاکم کرده است.
شفا آنلاین>اجتماعی>تکالیف نوروزی در دوران دانش آموزی یکی از دغدغه های اصلی روزهای
عیدنورورز بود که می توان با جهت گیری صحیحی این چالش را به فرآیند مثبت در
امور تربیتی و پرورشی سوق داد.
به گزارش شفا آنلاین،واپسین روزهای سال و حال و هوای عید و روزهای نو فضایی دور از ضوابط و روزمرگیهای همیشگی را در جامعه حاکم کرده است.
در این میدان شلوغ و پر همهمه منتهی به نوروز و تعطیلات
تقریبا طولانی مدت آن، نظام آموزشی و به ویژه دانش آموزان را بیش از سایر
نهادها تحت تاثیر قرار داده و میتوان این روزها را دوران رو به سکون چرخه
نظام تعلیم و تربیت دانست.
به هر روی بکارگیری سیاستی کارآمد و عملیاتی برای جاری بودن روح تعلیم و تربیت در ایام نوروز و تعطیلات ضروری است.
هرچند آموزش و پرورشیها سعی بر این دارند تا دست کم تا
پایان روز کاری سال فعالیتها در مدارس جاری باشد اما سریال تکراری انکار
قوانین از سوی دانش آموزان(students) و اصرار آموزش و پرورش بر اجرای ضوابط همواره
برقرار است.
تغییر رویکرد در چالش سخت پیکهای شادی گذشته
ایام نوروز همواره برای کودکان و دانش آموزان روزهای
شاد محسوب میشود اما پیکهایی که معمولا مجلاتی پرحجم موسوم به پیک شادی
بودند، روزهای خوش نوبهار را بدون استرس و دغدغه نمیگذاشتند.
منوچهر فضلیخانی عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعاتی وزارت
آموزش و پرورش با بیان اینکه معمولا برای هر واحد درسی اهداف آموزشی و
تربیتی وجود دارد، گفت: بخشی از این اهداف در کلاس درس و بخشی در محیط
زندگی دانشآموز آموزش داده میشود.
وی اظهار کرد: بخش عمده آموزش در اجتماع
بیرون مدرسه و در محیط هایی مانند اماکن تاریخی، طبیعت، مزرعه و مواردی از
این قبیل شکل میگیرد در واقع کلاس درس به یادگیری رسمی میپردازد و
فضای بیرون از مدرسه و کلاس به طیف گستردهتری از آموزشها اشاره دارد.
فضلیخانی گفت: با پذیرش این مسئله باید در آموزشها توجه به
فضای بیرون از مدرسه مورد توجه قرار گیرد و فعالیتها را به گونهای شکل
دهیم تا ادامه یادگیری در این فضاها باشد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعاتی آموزش و پرورش عنوان کرد:
بر مبنای این امر تکالیف نوروزی نیز باید ساماندهی شود که در این مسیر سه
رویکرد مطرح شد اول آنکه هیچگونه تکلیفی به دانش آموز داده نشود، رویکرد
دوم درس خواندن برای جلوگیری از عقب ماندن از دروس و سومین رویکرد استفاده
از فرصتهای مختلف تعطیلات با نگاه به مسائل آموزشی است.
وی با بیان اینکه رویکرد سوم در امر تعلیم و تربیت مورد
پذیرش است، تصریح کرد: تعمیق آموزشها در فضای بیرون مدرسه و در تفریح و
سفرها شکل میگیرد که میتوان پایه تغییر در پیکهای نورورزی نیز به شمار
آید.
استفاده از قالبهای جدید در ارائه تکالیف نورورزی
فضلی خانی بیان کرد: سفرها و تفریحات نورورزی زمانی که در قالب
سفرنامه نویسی و استفاده مسائل مختلف در تبیین پدیدهها باشد، میتواند به
عنوان تکلیف نورورزی مطرح شود به عبارت دیگر تکالیف نوروزی پروژه محور مورد
قبول بوده اما تکالیف مشق محور منسوخ است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه(Institute) مطالعاتی آموزش و پرورش اظهار داشت:
اولیا با تشویق دانشآموزان در بهرهگیری از آموزههای درسی در محیط اطراف
میتوانند کمک بزرگی در شکل گیری چنین عادتی باشند .
وی افزود: مشاهده در سفرها و تفریحات به یادگیری هرچه بیشتر دانشآموزان کمک کرده و بهترین آموزشها در همین فضا شکل میگیرد.
فضلیخانی تصریح کرد: معلمان با انعطافپذیری تکالیف نوروزی را از
دانشآموز مطالبه کند و با تاثیر مثبت ارائه این فعالیت در نمرات دانش آموز
به ایجاد اشتیاق در گروه دانش آموزان کمک کند.
ردپای سند تحول در تکالیف نوروزی دانش آموزان
عظیم محبی مدیر کل آموزش متوسطه اول بیان کرد: در
ایام نوروز باید دانش آموزان تکالیف عیدی داشته باشند که با مهارتهای
زندگی همراه بوده و آنها را به سمت ساحتهای شش گانه سند تحول سوق دهد.
وی
تصریح کرد: انتظار داریم هر معلمی متناسب با دروس تدریس خود تکالیفی برای
دانش آموزان مشخص کند که جنبه یادگیری مهارتهای اجتماعی را داشته باشد،
همچنین باعث کسالت و یک نواختی دانش آموز نشود.به عنوان مثال معلم هنر دانش
آموزان را به سمت عکاسی از تفریحات و سفرهای نوروزی دانش آموز سوق دهد یا
معلم اجتماعی گزارش سفر از دانش آموز مطالبه کند.
مدیر
کل آموزش متوسطه اول عنوان کرد: کتابهای درسی صرفا هدف علمی نداشته بلکه
سایر مهارتها را نیز همراه دارند که با هدایت صحیح معلمان محقق میشود.
حال
ایجاد چنین فضایی در نظام تعلیم و تربیت فرصتی برای دانش آموزان ایجاد
کرده تا همزمان با بهره گیری از دوران عطیلات و نوروز ، در فضایی خوشایند
به تعمیق مطالب آموزشی بپردازند.