کد خبر: ۱۴۵۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 17
مهم‌ترین تستی که برای تشخیص این بیماری به‌کار برده می‌شود بررسی مایع مفصلی است. مایع مفصلی توسط پزشک و با سوزن از مفصل کشیده شده و به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. در نقرس میزان اسید اوریک این مایع بالاتر از میزان طبیعی است.
شفا آنلاین:تشخیص نقرس معمولا با مشاهده حملات نقرسی است. در این بیماری اغلب یک مفصل بدن درگیر می‌شود و درگیری همزمان چند مفصل مثل وضعیتی که در روماتیسم دیده می‌شود کمتر است. بررسی مقدار اسید اوریک در خون .ممکن است بالا بودن آن را نشان دهد ولی اسید اوریک خون در این بیماران همیشه بالا نیست.

به گزارش شفا آنلاین:مهم‌ترین تستی که برای تشخیص این بیماری به‌کار برده می‌شود بررسی مایع مفصلی است.
مایع مفصلی توسط پزشک و با سوزن از مفصل کشیده شده و به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. در نقرس میزان اسید اوریک این مایع بالاتر از میزان طبیعی است. گاهی اوقات از رادیوگرافی ساده برای کمک به تشخیص نقرس استفاده می‌شود. در رادیوگرافی ساده ممکن است تجمع توفوسی در اطراف مفاصل دیده شده یا تخریب مفصل مشاهده شود.

نقرس نوعی بیماری التهابی است که به علت تجمع و رسوب اسید اوریک در بافت‌های بدن و به‌خصوص در مفاصل ایجاد می‌شود. نشانه عمده بیماری نقرس تورم و درد شدید مفصل به‌خصوص مفصل بزرگ شست پا است.
درمان
درمان نقرس شامل دو مرحله است. در مرحله اول باید سعی کرد تا حمله نقرسی، یعنی درد و تورم مفصل بیمار سریعا کاهش یابد و مرحله بعدی درمان پیشگیری از بروز حملات بعدی است. برای کاهش درد و التهاب مفصل از اقدامات زیر استفاده می‌شود:
سرد کردن مفصل
بالا نگه داشتن مفصل
مصرف داروهای ضدالتهابی مانند بروفن یا ایندومتاسین
مصرف داروهایی مانند کلشی‌سین، در صورتی که بیمار به دلایلی نتواند از داروهای ضدالتهابی استفاده کند
مصرف کوتاه‌مدت کورتیکوستروئیدها، در صورتی که بیمار به علت مشکلات کلیوی نتواند از کلشی‌سین استفاده کند.
در درمان بلندمدت، هدف کاهش اسید اوریک بدن است تا بتوان از آن طریق احتمال بروز حملات بعدی را کاهش داد. اقدامات زیر در این راستا انجام می‌گیرند:
 تغییر رژیم غذایی، به‌طوری که بدن اسید اوریک کمتری تولید کند. مصرف کمتر گوشت قرمز، جگر و کلیه و غذاهای دریایی و حبوبات که پروتئین زیادی دارند مهم است.
 مصرف داروهایی که موجب دفع بهتر اسید اوریک از طریق ادرار شود، مانند پروبنسید یا داروهایی که موجب کاهش تولید آن در بدن می‌شوند، مانند آلوپورینول. نکته مهم در استفاده از این داروها این است که باید بعد از اتمام حملات نقرسی مصرف شوند و گرنه ممکن است موجب تشدید حمله شوند.
 مصرف آب فراوان برای افزایش دفع آن از کلیه
 کاهش وزن
 ورزش
در صورت تخریب شدید مفصلی ممکن است نیاز به عمل جراحی تعویض مفصل وجود داشته باشد.
آلوپورینول Allppurino- دارویی است که برای پایین آوردن اسید اوریک در کسانی که دچار نقرس هستند مصرف می‌شود.
آلوپورینول آنزیمی به نام گزانتین اکسیداز را که در بدن انسان اسید اوریک تولید می‌کند مهار کرده و به این طریق با کاهش تولید موجب می‌شود سطح اسید اوریک در بدن کاهش یابد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: