کد خبر: ۱۰۴۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 13
شفا آنلاین>سلامت>آرتريت يا ورم مفصل نام يك بيماري خاص نيست بلكه به مجموعه اي متشكل از بيش از يكصد بيماري گفته مي شود كه مشخصه همه آنها التهاب مفصل است و گفته مي شود كه زنان بيش از مردان به آن مبتلا مي شوند.

 به گزارش شفا آنلاین،دكتر 'كلي وسلمن' عضو كالج روماتولوژي آمريكا گفت: برخي از انواع آرتريت زنان و برخي ديگر مردان را بيشتر درگير مي كند.
آرتروز يا استئوآرتروز شايع ترين شكل التهاب مفاصل است كه به طور يكسان زن و مرد را تحت تاثير قرار مي دهد گرچه ممكن است مفاصل مختلف در زنان و مردان تحت تاثير آن قرار گيرند.
دكتر ولسمن فاكتورهاي دخيل در ابتلا به آرتروز را سن، وزن و ضربه فيزيكي برشمرد و افزود: احتمال ابتلاي زودهنگام به آرتروز در افراد ورزشكاري كه فوتبال بازي مي كنند، وجود دارد.
اما ساير اختلالات آرتريتي زنان را به مراتب بيشتر از مردان در معرض خطر ابتلا قرار مي دهد. به واقع، ابتلا به آرتريت روماتوئيد در زنان سه برابر بيشتر از مردان و ابتلا به لوپوس كه يك بيماري خود ايمني (autoimmune) است و روي بيشتر اندام بدن از جمله مفاصل اثر مي گذارد، در زنان 9 برابر است.
انواع ديگر اختلالات مفاصل همچون آرتريت پسورياتيك در مردان شايع است، اما نقرس يا آرتريت نقرس در ميان مردان تا زمان سالخوردگي متداول تر است و سپس ميزان شيوع در زنان و مردان سالخورده يكسان مي شود.
دكتر ولسمن گفت: به طور كلي، بيشتر آرتريت ها عمدتا زنان را مبتلا مي كنند و به عبارت ديگر، زنان بيشتر مبتلا مي شوند، اما چرايي اين امر مشخص نيست.
دكتر رابرت اچ كارتر از موسسه آرتريت و بيماري هاي اسكلتي- عضلاني و پوستي گفت: آرتريت روماتوييد و لوپوس بيماري هاي خودايمني هستند و زماني رخ مي دهند كه سيستم ايمني به سلول هاي سالم در بدن حمله مي كند. فرضيه هاي مختلفي درباره ابتلاي زنان به آن مطرح است.
وي گفت: شكي نيست كه هورمون هاي زنانه روي سيستم ايمني بدن اثر مي گذارد، اگرچه هنوز قطعي نيست كه نتيجه اين فرايند، موجب غالبيت ابتلا در زنان باشد. زنان عموما سيستم ايمني قوي تري در قياس با مردان دارند.
همچنين به گفته 'كاترين سندبرگ' مدير مركز مطالعات تفاوت هاي جنسيتي در سلامت، پيري و بيماري در مركز پزشكي دانشگاه جورج تاون، سيستم ايمني زنان بهتر با عفونت ها مبارزه مي كند و سريعتر تقويت مي شود.
وي توضيح داد: سيستم ايمني بدن ممكن است شبيه شمشير دولبه عمل كند، به اين معني كه هر چه در برابر عفونت ها مقاوم تر باشد، در صورت اختلال در آن، مي تواند براي فرد هم خطرناك باشد و به سلول هاي سالم وي نيز حمله كند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سندگل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
0
0
سلام 45ساله از سیستان وبلوچستان برام تشخیص بهجت دادن درد شدید مفصل والتهاب شدید پا دارم همینطور سردرد وتب شدیدشبانه لطفا بهم نوبت بدید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: