کد خبر: ۱۴۵۷۷۰
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 17
سلول‌های بنیادی اسپرماتوگونیایی انسانی(SSCs) استخراج شده از بافت بیضه‌ای، می‌توانند به سلول‌های بتای جزایر پانکراسی و ترشح کننده انسولین در پانکراس تبدیل شوند.
       

شفا آنلاین:محققین در مرکز پزشکی دانشگاه جورج تاون می‌گویند مردان مبتلا به دیابت <Diabetes>نوع یک می‌توانند با استفاده از بافت بیضه‌ای خودشان، دارای سلول‌های تولید کننده انسولین خاص خودشان شوند.

به گزارش شفا آنلاین:آنها در مطالعات آزمایشگاهی و جانوری‌شان نشان داده‌اند که سلول‌های بنیادی اسپرماتوگونیایی انسانی(SSCs) استخراج شده از بافت بیضه‌ای<Testicular tissue>، می‌توانند به سلول‌های بتای جزایر پانکراسی و ترشح کننده انسولین در پانکراس تبدیل شوند.


محققین می‌گویند آنها بدون استفاده از هر گونه ژن اضافی که در آزمایشگاه به صورت معمول برای تبدیل کردن سلول‌های بنیادی به سلول‌های پانکراسی استفاده می‌شوند، این کار راانجام داده‌اند. تاکنون از سلول‌های مختلفی برای سلول درمانی دیابت نوع یک استفاده شده است. برای مثال، برخی از مطالعات از سلول‌های پانکراسی مشتق از اجساد و پیوند آنها به فرد استفاده کرده‌اند که علاوه بر محدودیت منبع با مشکل رد پیوند همراه هستند. برخی دیگر از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) استفاده کرده‌اند که علی‌رغم پتانسیل زیاد و ایجاد امیدواری‌های فراوان، با خطراتی همچون تشکیل تراتوما و ... همراه است.
اما در این مطالعه جدید محققین به جای استفاده از iPSCها تصمیم گرفتند از یک منبع در دسترس سلول‌های بنیادی به نام سلول‌های بنیادی اسپرماتوگونیایی استفاده کنند که پیش‌سازهای اولیه اسپرم محسوب می‌شوند. آنها این سلول‌ها را از اجساد اهدایی جداسازی کردند. از آن جایی که سلول‌های بنیادی اسپرماتوگونیایی، ژن‌های لازم را برای تبدیل شدن به سلول‌های بنیادی جنینی دارند، نیازی به اضافه کردن ژن‌های جدید برای تحریک آنها و تبدیل آنها به سلول‌های پیش‌ساز نیست.
محققین دریافته‌اند زمانی که آنها این سلول‌ها را از نیچ‌شان جداسازی کردند، ظرف چند هفته توانستند هر سه لایه زایای جنینی را تشکیل دهند، این نشان می‌دهد که آنها سلول‌های پرتوان هستند. محققین یک گرم از بافت بیضه انسانی را گرفتند و با استفاده از آن بیش از یک میلیون سلول بنیادی در آزمایشگاه تولید کردند. این سلول‌ها بسیاری از مارکرهای زیستی نشان دهنده سلول‌های بتای جزایر پانکراسی طبیعی را نشان دادند. آنها این سلول‌ها را به یک موش دیابتی با سیستم ایمنی مختل شده پیوند کرده و مشاهده کردند که این سلول‌ها ظرف مدت یک هفته، سطح دیابت را در این جانوران به سطح طبیعی رساندند که نشان می‌دهد این سلول ها به اندازه کافی انسولین تولید می‌کنند هر چند این اثر فقط یک هفته دوام داشت محققین براین باورند که می تواند این مدت زمان را افزایش داد.سپید
منبع: Stem Cel- News


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: