کد خبر: ۱۴۵۵۲۰
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 15
تحلیل‌گران آخرین اعلام شرکت تایسون را شاهدی دیگر بر گرایش شرکت‌ها به محدود کردن مصرف داروهایی می‌دانند که به عقیده دانشمندان باعث ایجاد باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک و درمان‌ناپذیر شدن ذات‌الریه و عفونت‌های دیگر انسانی می‌شود.
شفا آنلاین:شرکت‌های بزرگ غذایی و رستوران‌های زنجیره‌ای آمریکا <Big food companies and restaurant chains America>در مواجهه با فشار فعالان زیست‌محیطی و سهامداران در مسیر محدود کردن مصرف آنتی‌بیوتیک <Antibiotics>در دامداری‌های تولیدکننده گوشت هستند. ماه پیش، تایسون فودز وعده «بدون آنتی‌بیوتیک برای همیشه» برای همه فراورده‌های گوشت مرغ با برند تایسون را داد که به دنبال وعده قبلی این شرکت برای محدود کردن مصرف دارو در تولید جوجه کبابی بود.

به گزارش شفا آنلاین:تحلیل‌گران آخرین اعلام شرکت تایسون را شاهدی دیگر بر گرایش شرکت‌ها به محدود کردن مصرف داروهایی می‌دانند که به عقیده دانشمندان باعث ایجاد باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک و درمان‌ناپذیر شدن ذات‌الریه و عفونت‌های دیگر انسانی می‌شود.

این موج از سال ۲۰۱۴ با شرکت پردو چیکنز و فروشگاه‌های زنجیره‌ای فست‌فود «چیک فیل ای» شروع شد و بعد مک‌دونالد، فروشگاه‌های زنجیره‌ای وال‌مارت و سایرین از این روند پیروی کردند. این تغییر موضع پس از هشدارها درباره مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها به‌وسیله مقامات بهداشتی و قطعنامه سپتامبر ۲۰۱۶ مجمع عمومی سازمان ملل صورت می‌گیرد که قول اقدامات هماهنگ شده برای جلوگیری از مصرف بیش‌ازاندازه این داروها را داده بود.

لنا بروکس، یک فعال در زمینه سیاست‌های غذایی در شورای دفاع از منابع طبیعی (NRDC) گفت:‌«ما تقاضای مصرف‌کنندگان برای عرضه گوشت‌هایی را که به ‌طور مسئولانه تولید شده باشند، مشاهده می‌کنیم.»
باوجود گستردگی این جنبش نباید درباره آن اغراق کرد. درحالی‌که تخمین زده می‌شود ۴۰ تا ۵۰ درصد از گوشت مرغ در آمریکا عاری از آنتی‌بیوتیک باشد، این درصد درباره سایر گوشت‌ها پایین‌تر است. به‌علاوه چند شرکت پیشگام در بازار در برابر این تغییر مقاومت کرده‌اند، برای مثال NRDC در حال حاضر به شرکت جوجه سوخاری کنتاکی که بخشی از یام برندز است، ازلحاظ خط‌مشی‌اش درباره آنتی‌بیوتیک‌ها نمره صفر می‌دهد. کارشناسان در علم دام‌پروری می‌گویند دامداران آمریکایی دهه‌هاست که به‌طورمعمول از آنتی‌بیوتیک‌ها به‌عنوان وسیله‌ای برای افزایش رشد حیوانات و برای جلوگیری از شیوع بیماری در دامداری‌هایی استفاده کرده‌اند که شمار زیادی از حیوانات در فضای کوچکی به‌طور متراکم نگهداری می‌شود.

گزارش سازمان جهانی بهداشت در آوریل ۲۰۱۴ هشدار داد که بالقوه ممکن است وارد یک «دوران پسا آنتی‌بیو‌تیکی» شویم که در آن با بی‌تاثیر شدن داروها «عفونت‌های شایع و جراحت‌های خفیف» می‌توانند باعث مرگ شوند. سازمان غذا و داروی آمریکا در راهنمای غیرالزام‌آوری که در ژانویه امسال منتشر کرد، اعلام کرد مصرف انتی‌بیوتیک‌ها در کشاورزی و دام‌پروری حدود به استفاده‌های ضروری ازلحاظ پزشکی شود و نه برای افزایش وزن حیوانات. این فراخوان مقامات عمومی با افزایش آگاهی درباره غذا در جامعه آمریکا همراه بوده است که باعث گرایش به غذاهای ارگانیک هم شده است.
شرکت تایسون به جای استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها به استفاده از پروبیوتیک‌ها و به گیاهان دارویی مانند آویشن برای درمان معمول روی آورده است، هرچند که در هنگام بیماری مرغ‌ها هنوز از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌کند. این شرکت قصد دارد این محدودیت مصرف آنتی‌بیوتیک را در تولید گوشت گاو و بوقلمون هم اعمال کند.
یک سخنگوی این شرکت گفت: «ما به‌این‌علت آنتی‌بیوتیک‌ها را حذف می‌کنیم که این کار رویکرد مسئولانه‌تری به متعادل کردن وضعیت بهداشت جهانی و بهزیستی حیوانات است.» او افزود: «مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها موضوعی بسیار پیچیده است که نه علت منفرد و نه راه‌حل منفردی دارد. این موضوع مایه نگرانی در سراسر جهان است و ما می‌خواهیم در حل این مشکل دخیل باشیم.» تایسون مانند شرکت‌های دیگر تا حدی به‌این‌علت محدودیت مصرف آنتی‌بیوتیک را از مرغ‌ها شروع کرده است که مرغداری‌ها در ارتباطی عمودی با شرکت‌های تولیدکننده گوشت مرغ سازمان یافته‌اند، درحالی‌که در مورد گاو و سایر دام‌ها شرکت‌های تولیدکننده با دامداران مستقل قرارداد می‌بندند. به‌این‌ترتیب این شرکت برای تاثیر گذاشتن برای دامدارانی که سایر گوشت‌ها را برایش فراهم می‌کنند، باید برنامه‌هایی به اجرا بگذارد.

حامیان مصرف محدودتر آنتی‌بیوتیک برای انجام عمل مشابه درباره گوشت گاو و سایر گوشت‌ها نیز فشار می‌آورند و قصد دارند در اجلاس سالانه سهامداران شرکت مک‌دونالد آنان را برای انجام این کار قانع کنند. ازآنجایی‌که گوشت گاو در بازار آمریکا از پیش در اشکال ممتازتر عرضه می‌شده است، عرضه فراورده‌های عاری از آنتی‌بیوتیک گوشت گاو می‌تواند فراورده‌ای دیگر به این اشکال ممتاز و گران‌تر اضافه کند.

 کارشناسان می‌گویند بیشترین فشار برای تغییرات در حال حاضر از سوی نسل هزاره‌ای‌ها (متولدین اواخر دهه ۸۰ میلادی تا اوایل دهه ۲۰۰۰) است که به‌طور فزاینده‌ای خرده‌فروشان و تولیدکنندگان را به استفاده از راه‌های هوشمندانه در این مورد وا‌می‌دارند.
در مقابل شرکت‌های مخالف این تغییرات هم آرام ننشسته‌اند و پیکارهای تبلیغاتی را شروع کرده‌اند تا رابطه میان مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در دامداری‌ها و ایجاد باکتری‌های مقاوم به دارو را زیر سوال ببرند.سپید
منبع: AFP
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: