کد خبر: ۱۰۵۲۵۱
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 21
شفا آنلاین>سلامت>حوادث پزشکی>شیوع وبا به‌خصوص در مناطق خاصی از جهان باید جدی گرفته شود، درغیر این صورت این بیماری می‌تواند تهدید جدی برای سلامت برخی کشورها باشد. سازمان بهداشت جهانی برای پاسخگویی به وبا خود را مسئول می‌داند.
به گزارش شفا آنلاین،  بیش از 10700 مورد وبا که 170 مورد آن منجر به مرگ شد، در اکتبر سال 2015 میلادی در 5 کشور جهان پس از تایید آزمایشگاهی گزارش شده است. سازمان جهانی در بهداشت همان زمان اعلام کرد برای پاسخگویی فوری به تهدید شیوع وبا در ماه‌های پرباران نیازمند ۵ میلیون دلار است.

5 کشور درخطر
       5 کشوری که امکان شیوع وبا در آن‌ها وجود دارد، عراق، بحرین، کویت، تانزانیا و جمهوری دموکراتیک کنگو هستند. وضعیت در بحرین و کویت تحت کنترل قرار گرفته است، اما جمهوری دموکراتیک کنگو، عراق و تانزانیا هنوز در خطر شیوع وبا هستند. دکتر ویلیام کارو، مدیر کنترل بیماری‌های اپیدمیک سازمان جهانی بهداشت می‌گوید، «اگر به شیوع بیماری توجه کافی نشود، وبا ناگهان گسترش می‌یابد و از مرزهای این کشورها هم می‌گذرد. وخیم‌تر شدن وضعیت شکننده امنیتی عراق متقارن است با قطع خدمات بهداشت و درمان و افزایش جابه‌جایی جمعیت می‌تواند زمینه را برای انتقال بیماری‌های واگیردار فراهم می‌کند.»

       او می‌افزاید: «وضعیت در آفریقا هم همین‌طور است. پیش‌بینی پدیده ال ‌نینو و باران‌های موسمی می‌تواند وضعیت شیوع وبا در تانزانیا و کنگو را بدتر کند.»

       در عراق، تا 20 اکتبر 2015 در 15 استان از 18 استان این کشور 1811 مورد وبا در آزمایشگاه تایید شده است. از آن زمان وبا راه خود را به کشورهای کویت، 4 مورد، و بحرین، یک مورد، باز کرده و در این کشورها تحت کنترل قرار گرفته است. در آن زمان سازمان پیش‌بینی کرد که با ورود جمعیت کثیر به کربلا برای شرکت در مراسم عاشورا ممکن است این شهر با یک موج شیوع وبا مواجه شود.

       مقامات بهداشتی آفریقا در کشورهای تانزانیا و کنگو سخت با شیوع وبا می‌جنگند. در تانزانیا تا تاریخ 21 اکتبر 2015، 1811 مورد وبا و 74 مورد فوتی گزارش شده است.

       کارو می‌گوید: «وضعیت شیوع وبا در آفریقا جدی‌تر است. سازمان برای دسترسی مردم به آب آشامیدنی و فراهم‌کردن بهداشت کافی در حال همکاری نزدیک با مسئولان دولتی کشورهای درخطر است.»

کمپینی با پوشش یک‌میلیون نفر
       طبق آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت در آوریل سال جاری میلادی، به لطف کمپینی که سازمان و شرکای دیگرش به راه انداخته‌اند، یک ‌میلیون نفر در 7 کشور جهان واکسن خوراکی وبا را دریافت کرده‌اند. این اقدام گسترده برای مهار شیوع وبا در نقاط مختلف جهان صورت گرفته است. این واکسن که 5 سال تاثیر خود را حفظ می‌کند برای مهار این بیماری در اختیار افراد درخطر قرار گرفته است که سالانه سبب مرگ 124 هزار نفر که بیشتر آن‌ها کودک هستند، می‌شود.

       دکتر کارو دراین‌باره می‌گوید: «ما 2 میلیون دوز از واکسن خوراکی وبا را به 7 کشور بنگلادش، کامرون، عراق، مالاوی، نپال، سودان جنوبی و تانزانیا فرستادیم تا راه این بیماری مهلک را سد کنیم.»

       کمپین‌های عراق، سودان جنوبی و مالاوی کمپین‌هایی هستند که مصرف واکسن خوراکی توانسته است وبا را در حد قابل‌قبول مهار کند. کارشناسان وبا در سازمان جهانی بهداشت عقیده دارند، شکل ایده‌آل این کمپین‌ها زمانی است که واکسن در نقاطی ارائه شوند که بیماری در آنجاها هنوز بروز نکرده یا موارد معدودی گزارش شده‌اند. به نظر آن‌ها استفاده از «سیستم اطلاعات جغرافیایی» (جی‌آی‌اس) ما را قادر می‌سازد تا مناطق با شیوع صفر یا کم تعداد وبا در جهان را مشخص کنیم. باید به این مناطق واکسن داد تا نرده محافظی گرد مناطق پرخطر تشکیل و از گسترش بیماری جلوگیری شود.» استفاده از جی‌آی‌اس کمک می‌کند تا مناطق نیازمند واکسن را با دقت مشخص کنند

عراق، کشور همسایه ما
       در کشور عراق، با نگرانی از شیوع وبا در ایام عاشورا کمپینی در ماه‌های نوامبر و اکتبر 2015 در این کشور به راه افتاد. این کمپین در بین مردمی که در کربلا گرد آمده بودند، 510 هزار دوز واکسن خوراکی وبا توزیع کرد.

       سازمان جهانی بهداشت عقیده دارد که هرچند توزیع واکسن خوراکی با 5 سال زمان اثربخشی قدم بزرگی در مهار وبا است، اما نمی‌توان فقط بر واکسن‌ها تکیه کرد.توزیع واکسن باید همراه با اقدامات پیشگیرانه و مداخلات کنترلی دیگری باشد ازجمله پایش بیماری، درمان همراه با آبرسانی، آنتی‌بیوتیک‌ها و از همه مهم‌تر فراهم آوردن آب آشامیدنی و بهبود و گسترش بهداشت در سطح جامعه.

پشت صحنه کمپین واکسن خوراکی وبا
       راه انداختن کمپین‌هایی ماند کمپین واکسن خوراکی وبا نیازمند برنامه‌ریزی و تدارکات گسترده است. بسیج اجتماعی، تدارک مناسب برای کمپین و آموزش بهداشت از عوامل کلیدی موفقیت کمپین‌های سلامت هستند. سازمان بهداشت جهانی در عراق با همکاری وزارت بهداشت کشور 432 نفر را برای ارائه واکسن‌ها آموزش دادند. 216 بسیج‌کننده اجتماعی و 75 ناظر در تدارک کمپین بودند و گروه استخدام‌شده کارشناسان بین‌المللی در«شبکه اعلام خطر و پاسخگویی جهانی به شیوع بیماری‌ها» برای این امر با وزارت بهداشت عراق همکاری می‌کردند.

       گروه کاری سازمان برای کنترل وبا مسئولان دولتی عراق و شرکای دیگر را گرد هم آورد تا به‌صورت هماهنگ اقدام کنند. ازجمله این اقدامات آموزش کارکنان بومی برای مدیریت موارد وبا و تایید آزمایشگاهی برای تایید بیماری است.

ذخیره واکسن وبا افزایش می‌یابد
       با هدف افزایش میزان تامین‌کنندگان جهانی واکسن وبا و رساندن آن به 3 میلیون دوز، سازمان جهانی بهداشت اخیرا شرکت ائوبیولوژیک کره جنوبی را به جمع شرکایی که واکسن را تهیه می‌کنند، اضافه کرده است.

       وبا بیماری حادی است که در صورت عدم درمان می‌تواند کشنده باشد. سالانه بین 4/1- 3/4 میلیون نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند و بیش از 140 هزار نفر از آن‌ها می‌میرند. وبا در 50 کشور جهان وجود دارد.سپید
WHO
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: