کد خبر: ۱۴۵۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 15
ولی محل قرارگیری تومور به لحاظ دسترسی برای تشخیص و درمان و جراحی بسیار دشوار است.
شفا آنلاین:تومورهای عصب شنوایی که در تومورهای عصب تعادلی هستند، تومورهای شایعی نیستند ولی به طور معمول چه در ایران و چه در سایر کشورهای دنیا سالیانه 30 مورد در یک میلیون گزارش می‌شود.

 ولی محل قرارگیری تومور به لحاظ دسترسی برای تشخیص و درمان و جراحی بسیار دشوار است. برای مثال یک جراحی سرطان این تومور به جراح اعصاب برای جراحی قاعده جمجمه، جراح پلاستیک و متخصص گوش و حلق و بینی <Ear, nose and throat> احتیاج دارد. یکی از نکاتی که باید در جراحی این تومور در نظر داشته باشیم دست نخورده ماندن اعصاب صورت است که در مجاورت این تومور قرار دارند.


البته جراحی یکی از درمان‌های این تومور است و رادیوتراپی هم در مورد آن تاثیر دارد. این تومور همراه با رشد خود، شنوایی و کم‌کم تعادل فرد را هم مختل می‌کند. البته سطح تعادل پایین می‌آید و به صورت کامل مختل نمی‌شود، چرا که غیر از مایع درون گوش، اعضای دیگر بدن هم در تعادل نقش دارند. در مواردی که تومور در هر دو گوش مشاهده می‌شود اختلال در شنوایی و از دست دادن کامل آن بسیار گزارش شده است که برای درمان آن پروتزی در ساقه مغز کاشته می‌شود که در سطح کشورهای منطقه‌ای تنها در کشور ما انجام می‌شود و نتیجه آن موفقیت آمیز بوده و درصد زیادی از شنوایی فرد را به وی بازمی‌گرداند. این پیشرفت ریشه در سابقه کشور ما در کاشت حلزون دارد که به 25 سال پیش بازمی‌گردد.

علت اصلی بروز این نوع تومور مشخص نیست. هرچند تغییرات ژنتیکی و نواقص آن خصوصاً در نوع تومورهای دوطرفه بسیار دیده شده است، چرا که ماده‌ای که از رشد سلولی بیشتر جلوگیری می‌کند در این نواقص ژنتیکی وجود ندارد و در نتیجه تومور رشد می‌کند. نوع ژنتیکی این سرطان بیشتردر کودکان و افراد زیر 20 سال گزارش شده است، در صورتی که نوع غیرژنتیکی آن بیشتر در 40 و 50 سالگی خود را نشان می‌دهد. با این حال هنوز ثابت نشده است که عوامل خارجی می‌توانند چنین تاثیری روی گوش داشته باشند که منجر به رشد تومور شود. تنها فرضیه موجود تاثیر منفی امواج گوشی‌های تلفن همراه است که با وجود پیگیری این تحقیقات تاکنون ارتباط بین این دو با هم ثابت نشده است. سپید
علی‌محمد اصغری
متخصص گوش و حلق و بینی، استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: