کد خبر: ۱۴۵۵۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 15
سرطان‌های حفره دهان جزو تومورهای شایع بوده که 30 درصد کل سرطان‌های سروگردن را تشکیل داده و به طورکلی سرطان‌های سروگردن نیز یک درصد کل سرطان‌های بدن را دربردارد.
       

شفا آنلاین:محمدتقی خرسندی آشتیانی، متخصص بیماری‌های گوش، حلق و بینی  درمورد بیماری‌های گوش و حلق و بینی می‌گوید که در ادامه می‌خوانید.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید سرطان‌های حفره دهان <Cancers of the oral cavity>چند درصد از کل سرطان‌ها را به خود اختصاص داده است؟
سرطان‌های حفره دهان جزو تومورهای شایع بوده که 30 درصد کل سرطان‌های سروگردن را تشکیل داده و به طورکلی سرطان‌های سروگردن نیز یک درصد کل سرطان‌های بدن را دربردارد.

آیا درمان‌هایی که وجود دارد، توانسته بهبودی کامل تا نسبی را برای بیمار ایجاد کند؟
حفره دهان از جنبه‌های مختلف اهمیت دارد، از جمله اینکه از طریق حفره دهان صحبت کرده و ارتباط برقرار می‌کنیم، از طریق آن غذا می‌خوریم و ظاهر و زیبایی صورت هم بستگی به شکل آن دارد، لذا پرداختن به بیماری‌های دهان و سرطان‌های شایع در این ناحیه نیز اهمیت پیدا می‌کند. بنابراین در برخورد با این نوع سرطان‌ها مراجعه سریع بیمار فاکتور اساسی در درمان موفق‌تر خواهد بود. چراکه با تشخیص بیماری در مراحل ابتدایی نتیجه بهتری حاصل می‌شود. زیرا جراحی با سهولت بیشتری انجام شده و عوارض کمتری گریبانگیر بیمار شده و دیگر اینکه کیفیت و کمیت زندگی بیمار با مراجعه زودهنگام افزایش پیدا می‌کند. رشته گوش و حلق و بینی در سال‌های اخیر با پیشرفت‌های زیادی همراه بوده، تا جاییکه می‌‌توان گفت، در این رشته نیازی به اعزام هیچ فردی برای درمان به خارج از کشور نداریم. کلیه اقدامات درمانی و روش‌هایی که در پیشرفته‌ترین کشورها انجام می‌شود، در کشور ما هم قابل انجام است.

از حیث تجهیزات در چه وضعیتی قرار دارید؟
از لحاظ تجهیزات و وسایل تشخیصی در وضعیت خوبی قرار داریم، درست است که با وجود تحریم‌ها کمی در مضیقه هستیم، اما به هرحال از هر تجهیزاتی قسمتی وجود دارد تا بتوان توسط آنها تشخیص نهایی را صادر کرد. لذا تجهیزات ما کامل است. اما آنچه مسلم است، نیاز به فراگیر شدن درمان‌ها در سایر بخش‌ها در کشور است.

رشته‌های فوق تخصص این رشته کدام است؟
درحال حاضر در این فیلد، دارای هفت رشته فوق تخصصی هستیم، رشته گوش، سروگردن، رینولوژی، سینوس‌ها، حنجره، گوش حلق بینی اطفال، هاپ و پلاستیک صورت که در تمام آنها فارغ‌التحصیلانی آموزش دیده در تمام نقاط کشور به کار درمان و تدریس می‌پردازند.
سپید: فلوشیپی وجود دارد که در دانشگاه‌های ایران آموزش داده نشود؟
تقریبا تمام فلوشیپ‌های کلینیکال را دارا هستیم. ممکن است در بخش ژنتیک و فیلدهایی که کلینیکی نیست، ضعف داشته باشیم، اما رشته‌های کلینیکال در دانشگاه‌های ما وجود دارد.

چه عواملی منجر می‌شود، تا سرطان‌های حفره دهان ایجاد شود؟
بیماری سرطان در تمام دنیا روبه افزایش است، اما در ایران در سال‌های اخیر این رشد شیب تندتری داشته است. سرطان‌های حفره دهان نیز به همان نسبت درحال افزایش است. نکته‌ای در این رابطه نمود بیشتری پیدا کرده، این که سن ابتلا به این نوع سرطان در کشور ما پایین آمده است. در گذشته این سرطان‌ها در سنین 60 به بالا بیشتر دیده می‌شد، اما در حال حاضر سنین 17تا 18 سال هم دچار سرطان‌های حفره دهان و زبان می‌شوند. فاکتورهای متعددی وجود دارد، که هرکدام در ایجاد بیماری سهمی دارند. موادغذایی، تولیدات صنعتی سرطان‌زا مثلا لاستیک‌سازی و بنزین‌ها در ایجاد سرطان‌ها نقش زیادی دارند. اما آنهایی که تاثیر بیشتری در ایجاد سرطان‌های حفره دهان دارند، سیگار، قلیان و تنباکو، جویدن تنباکو، برعکس کشیدن سیگار، مشروب، ماری جوانا و سایر مواد مخدری که بر دهان و زبان تاثیر بیماری‌زا دارند. نگرانی ما بیشتر بر روی قلیان‌هاست، به خصوص اسانس‌های مختلفی که طعم می‌دهد و داخل آن ریخته می‌شود.
از زمانی فرد شروع به استفاده از قلیان می‌کند، تا ایجاد زمینه‌های بیماری، چه مدت طول می‌کشد؟

این موضوع در افراد مختلف متفاوت است. بستگی به زمینه فرد دارد. مساله ژنتیک در ابتلا به سرطان را نباید نادیده گرفت. لذا ژن‌ها نقش عمده‌ای دارند. اما این ژن داخل بدن فرد است، عوامل بیرونی که این ژن را فعال می‌کند، در ایجاد بیماری تاثیر زیادی دارد. پیشگیری از ایجاد سرطان از تمام راه‌ها آسان‌تر است. تشخیص زودرس نیز فاکتور مهمی بوده که توجه به علائم را اصل اساسی می‌داند. مثلا اکثر سرطان‌های حفره دهان با یک زخم آغاز می‌شود. هر زخمی در دهان آفت نیست. چنانچه زخمی بیش‌از سه هفته طول کشید، باید به پزشک مراجعه کرد. یعنی هیچ زخمی نباید در دهان پایدار بماند. اگر زخمی بهبود نیافت و وخیم شد، احتمال بروز بیماری سرطان حفره دهان وجود دارد. تا جایی‌که امکان دارد، از استعمال سیگار و تنباکو و مشروب خودداری شود. موادغذایی فعلی هم که هورمون به آنها اضافه می‌شود و مواد نگهدارنده در غذاها، تاثیر زیادی در ایجاد سرطان‌ها دارد.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: