کد خبر: ۱۴۵۳۵۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۰ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 12
صبر را می توان با مفاهیمی همچون آستانه تحمل، بردباری و ظرفیت تاب آوری در رفتار شناسی نوین معنا کرد که این مفاهیم از دیدگاه روانشناسی برای به زیستی و زندگی بهتر افراد توصیه می شود.
شفا آنلاین>اجتماعی>روانشناس ومدیرکل برنامه ریزی سازمان روانشناسی و مشاوره کشور، صبر را مولفه ای روانشناختی دانست و گفت: افرادی که دارای توانمندی روانی برای تاب آوری بیشتر، تحمل و صبرهستند، دارای ظرفیت سلامت روان بالاتری نیز هستند.

به گزارش شفا آنلاین،علیرضا احمدیان روزیکشنبه درباره صبر و شکیبایی، صلح(Peace) و بخشش اظهارکرد: معمولا بسترهای اجتماعی(social)، اقتصادی(Economic) و انسانی موجود در جهان پیرامون ما همیشه آنگونه که می خواهیم فراهم نیست و ناملایمت ها و رنجش خاطر درپی دارد؛ بنابراین افرادی دراین بستر و در روابط بین فردی، اجتماعی و اقتصادی می توانند مانا و پایا باشند و نشاط درونی را تجربه کنند که مولفه صبر، تاب آوری و آستانه تحمل بالاتری دارند.
وی افزود: صبر را می توان با مفاهیمی همچون آستانه تحمل، بردباری و ظرفیت تاب آوری در رفتار شناسی نوین معنا کرد که این مفاهیم از دیدگاه روانشناسی برای به زیستی و زندگی بهتر افراد توصیه می شود.

** تاب آوری، توان آغاز و ادامه اتفاقات خوشایند را در پی دارد
احمدیان با تاکید براینکه تاب آوری، توان آغاز و ادامه اتفاقات خوشایند را درپی دارد،افزود: مطالعات نشان می دهد صبر مولفه عمومی و ضروری برای زندگی بهتر و زندگی مسالمت آمیز است و اگر افراد فاقد این مهارت باشند، در مسیر اقتصادی، اجتماعی، روابط بین فردی و عاطفی به راحتی شکننده خواهند بود و شکست های پی درپی را تجربه می کنند.
وی بیان داشت: فرد شکیبا و صبورمی تواند نقش های خود را به نحو موثرتری ایفا کند و برخلاف تصور که صبر ماهیت بین فردی دارد، باید تاکید کرد که افراد صبور، بخشنده و دارای روحیه بخشش گری، پیش ازهر چیز موضوعات را در دریچه روانی خود پالایش می کنند و پالایشگاهی را می سازند که می تواند فوران، طغیان و طوفان های ناشی از رفتارهای ناخوشایند، پژمردگی ها و افسردگی ها، ناکامی ها و زمینه های منفی را خنثی کند.
مدیرکل برنامه ریزی سازمان روانشناسی و مشاوره کشور، تاکیدکرد: بخشش و گذشتن از اشتباهات دیگران و تاب آوری و تحمل می تواند زمینه ساز نشاط درونی و رضایت قلبی در افراد شود و در وهله نخست بهبود روانی فرد را به وجود آورد که در گام بعدی باعث بخشش و آرام بخشی دیگران نیز می شود.
احمدیان اضافه کرد: با گذشتن از اشتباهات دیگران می توان به افراد، فرصت دوباره برای اصلاح رفتار و تربیت از طریق مهربانی، عفو و گذشت ایجاد کرد.
وی با بیان اینکه مقوله تحمل، تاب آوری و صبر تنها در ابعاد اجتماعی مطرح نمی شود، افزود: صبر در جامعه ما از جنبه های اجتماعی بیشتر مورد تو.جه قرار گرفته است اما مفاهیم متعددی دارد مثلا حتی خود فرد نسبت به خود هم می تواند صبوری کند و نسبت به فعالیت ها و اقدامات خود نیز صبر و شکیبایی داشته باشد.
احمدیان تصریح کرد: براساس مطالعه ای که در مورد افراد کارآفرین انجام شده است، این افراد در مورد شکست های اولیه شروع کسب و کار و ایده پردازی هایشان شکیبایی داشتند و از این منظر می توان گفت معمولا افراد موفق صبورتر هستند.

**افرادی که می بخشند، آرامش درونی دارند
وی در مورد عفو و بخشش افرادی که از حق قانونی خود می گذرند، افزود: پیامدهای اصلاحی برخی رفتارهای مجرمانه که آن را مدعی العموم و جامعه به عنوان نقطه غیرقابل گذشت اجتماعی، مطرح می کنند را افرادی با روح بلند خود هموار می سازند.
احمدیان اظهارکرد: افراد باگذشت، دارای توانمندی های مهارتی، روان شناختی، عاطفی، دینی و انسانی متفاوتی در مقایسه با دیگران دارند که این گذشت و بخشودگی ابتدا در درون خود فرد اتفاق می افتد و بعد از اینکه به آرامش درونی دست یافت و لذت آن را تجربه کرد، آن گاه می تواند به دیگران نیز هدیه دهد.
وی گفت: این افراد مطمئنا روح بلندتری دارند و دارای توانایی و مهارت خودکنترلی هستند که رفتار شایسته در زمینه گذشت و بخشش دیگران قابل تحسین و ستایش است.
احمدیان با تاکید براینکه فضیلت های اخلاقی در جامعه نباید فراموش شود افزود: جامعه ما روزگاری حسین فهمیده، باکری، همت و پوریای ولی داشته و آنان واقعیتی را در جامعه از ایثار و گذشت به یادگار گذاشته اند که باید احیای فضیلت های اخلاقی به منظور جلوگیری از فراموش شدن آنها، توسط متخصصان تربیتی و مسئولان و متولیان فرهنگی دربرنامه های اجرایی پیگیری شود.
این روانشناس یادآورشد: اگر فضیلت های اخلاقی از یاد برود جامعه برای برخی از شاخص های سلامت روان از جمله مقوله صلح، بخشش دچار مشکل شود.
همایش ملی صبر(صلح، بخشایش و رضایت) با هدف ترویج روحیه گذشت و مصالحه درجامعه، سه شنبه این هفته درسالن اجلاس سران برگزار می شود.
هدف از برپایی این همایش، از یک سو کاسته شدن منازعات و از سوی دیگر خاتمه موارد منجربه طرح دعوی با گذشت و عطوفت است.
تجلیل از اصلاح کنندگان امور بین مردم، افراد بخشایش گر و نیز کسانی که سال ها به طور داوطلبانه در این امر خیر مشارکت دارند، از جمله بخش های این همایش خواهد بود.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: