کد خبر: ۱۴۵۲۶۶
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 13
تیم وایت، سرپرست کانال خلاق شرکت داروسازی تووآ می‌گوید: «امروزه بیماران برای دریافت خدمات، با واسطه‌های فراوانی در تماس هستند.
شفا آنلاین:با بالا رفتن سن جوامع و افزایش نیاز به مراقبت‌های بهداشتی و درمانی<Health care>، توانمندسازی بیماران در مدیریت کنترل و درمان بیماری‌شان، موجب کاهش هزینه‌ها شده و نتایج بهتری به دنبال خواهد داشت اما صرف‌نظر از این نیاز واضح، حقیقت ساده‌ای وجود دارد؛ اگر نظام‌های سلامت و سیستم‌های درمانی نتوانند به توانمندسازی بیماران کمک کنند، در دنیای مدرن جایی نخواهند داشت.

به گزارش شفا آنلاین:تیم وایت، سرپرست کانال خلاق شرکت داروسازی تووآ می‌گوید: «امروزه بیماران برای دریافت خدمات، با واسطه‌های فراوانی در تماس هستند. این شرایط، وضعیت درمان آنها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. بیماران به اطلاعات بیشتری دسترسی خواهند داشت؛ بنابراین، ساختار سازمان‌های بهداشت و درمان ما باید با این تغییرات هماهنگ باشد. این تغییرات به معنای تلاش برای شکل دادن به این ساختار به نحوی است که هم سیستم درمانی، هم بیماران، هم خانواده‌های بیماران و هم دیگر بخش‌های درگیر از این وضعیت سود ببرند.»
روش‌های توانمندسازی بیماران بسیار متنوع‌اند؛ اینترنت و دسترسی آنلاین همراه با حمایت و پشتیبانی مداوم، برای بیمارانی که می‌خواهند بیشتر دانند و ارتباط بهتری با کادر درمانی خود داشته باشند یکی از این راه‌هاست.
وایت ادامه می‌دهد: «توانمندسازی گروه‌های بیماران و ساختن جامعه بیماران قوی‌تر، استخراج اطلاعات لازم برای بیماران و درمانگران، یعنی کمک کردن به آنها که به خودشان کمک کنند. قطعا فقط صحبت از توانمندسازی موجب توانمند شدن بیماران نخواهد شد اما یاد دادن یک نکته ساده به آنها که بتوانند با کمک آن نتایج مراقبت‌های بهداشتی و درمانی را اندکی تغییر دهند، به معنی واقعی توانمندسازی است.»
او می‌افزاید: «بیمار توانمند ایده‌آل، انگار که حسگرهایی دارد و می‌تواند بیماری‌های مزمن را روزها قبل از عود آنها کنترل کند. این وضعیت به‌طور بنیادین نقش سیستم سلامت ملی را تغییر می‌دهد. زیرا نظام پرداخت‌ها و پوشش‌های مالی نیز متفاوت خواهد بود.»
نمونه‌ای از اپلیکیشن‌های ساخته شده برای این منظور، اپلیکیشنOWise، برای مبتلایان به بدخیمی پستان است. این اپلیکیشن توسط خانم آن بروئینولز طراحی شده است. او می‌گوید: «می‌دانیم که به دلایل متعددی، ابزار تشخیصی جدید و داروهای فردی برای هر بیمار در ادامه مصرف با مشکل روبرو هستند و این وضعیت روی زندگی بیمار تاثیرگذار است. من معتقدم که ما از یک منبع بسیار مهم برای هدایت فعالیت‌های خود غافل مانده‌ایم و آن خود بیمار است. ما باید روی نقش بیمار بیشتر متمرکز باشیم و اطلاعات درستی در مورد وضعیت بیماری‌اش به او بدهیم. بدخیمی پستان، نمونه خوبی برای متمرکز شدن و تحقیق در این زمینه بود. زیرا اولین داروی نسخه شده بسته به وضعیت بیمار، هرسپتین است که برای بدخیمی پستان تولید شده است. OWise، ابزاری برای حمایت درمانی کاملا شخصی از هر بیمار است. علاوه بر عرضه اطلاعات پزشکی منحصر به هر فرد بیمار، ابزاری برای پیگیری است که بیماران را قادر می‌کند تجربیات خود در حین درمان، عوارض ناخواسته و کیفیت زندگی‌شان را ثبت کنند. هدف اصلی، رسیدن به درمان منحصر فرد آسان‌تر و اثربخش‌تر است؛ تا بتوانیم میزان درد، بیماری و ضعف تجربه شده از سوی هر بیمار را به درستی درک کنیم و به پزشک درمانگرش منتقل کنیم. تا وی از این اطلاعات ضبط شده توسط بیمار روی اپلیکیشن، برای تصمیم‌گیری‌های درمانی استفاده کند. بسیار مهم است که بدانیم بیمار چگونه به درمان پاسخ می‌دهد. خوشبختانه روز به روز درک درست‌تری از ارزش اطلاعات ضبط شده توسط خود بیمار پیدا می‌کنیم. همچنین، این اپلیکیشن بخش‌های متعددی دارد که ما را در این زمینه یاری می‌دهد. بخش ضبط مکالمات وجود دارد. که به بیمار اجازه می‌دهد گفت‌وگوی خود با پزشک را ضبط و مجددا گوش دهد. با کمک اینها ما می‌توانیم به بیمار کمک کنیم تا احساس بهتری داشته باشد.»
وقتی که برای اولین بار این اپلیکیشن در 2013 میلادی در هلند وارد بازار شد، مطالعه‌ای نشان داد که 9 نفر از هر 10 پزشک، OWise را برای بیماران مبتلا به بدخیمی پستان خود توصیه می‌کنند. چنین ابزاری به بیماران کمک می‌کند به زندگی طبیعی‌شان نزدیک‌تر شوند.

هدف سیستم ثبت آنلاین پرونده پزشکی (PKB)، در اختیار قرار دادن اطلاعات مربوط به وضعیت پزشکی هر بیمار است. این سیستم به بیمار اجازه می‌دهد که به اطلاعات ثبت شده در مورد خودش هر زمان که خواست دسترسی داشته باشد و بتواند آنها را با هر پزشکی که خواست در میان بگذارد. ‌

هامفریز، فردی که این سیستم را طراحی و اجرا کرده است می‌گوید: «امروزه دیگر فقط پزشک درمانگر نیست که به اطلاعات شما دسترسی دارد. لازم است که بیمار در پرونده پزشکی خود درگیر باشد و هر فردی در شبکه بهداشت و درمان درگیر باشد. هر فردی می‌تواند با داشتن یک اکانت به اطلاعات پرونده پزشکی بیمار که هر بخش آن در یک مرکز انجام شده دسترسی داشته باشد و نیز با پزشک‌هایی که در هر مرحله در درمان بیمار دخیل بوده‌اند مستقیما وارد گفت‌وگو شود. اینکه بیمار صاحب اصلی اطلاعات پرونده خود باشد، پدیده جدیدی است و قطعا قوانین متعددی برای آن باید وضع شود.»سپید
منبع: PharmaTimes

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: