کد خبر: ۱۰۳۹۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 10
شفا آنلاین>سلامت> برای نخستین‌بار، بیماران در ایالات متحده که مبتلا به نوعی عارضه نادر و تهدیدکننده زندگی، یعنی بیماری انسداد ورید هپاتیک یا (hepatic veno-occlusive VOD) هستند که به دنبال پیوند سلول‌های بنیادی خونساز (HSCT) رخ می‌دهد، گزینه درمانی خود را یافته‌اند.
به گزارش شفا آنلاین،   دفیبروتید سدیم (Defibrotide sodium) یا دفیتلیو (Defitelio) که ساخت شرکت داروسازی Jazz Pharmaceuticals است، بوسیله سازمان غذا و دارو برای استفاده در VOD شدید تائید شد. این دارو در اروپا نیز در دسترس قرار دارد و در آوریل 2014 تائیدیه خود را دریافت کرده بود.

       تائید دفیبروتید، به نیاز قابل توجه بیمارانی که تحت پیوند قرار می‌گیرند و مبتلا به عارضه اغلب کشنده آن می‌شوند، هرچند نادر، پاسخ خوبی داده است.

       در hepatic VOD، بعضی از وریدهای کبدی انسداد پیدا می‌کنند و همین امر منجر به تورم و کاهش جریان خون به داخل کبد می‌شود که درنهایت به صدمه کبدی منجر می‌شود. در شدیدترین فرم hepatic VOD، بیمار ممکن است با نارسایی کلیه‌ها و ریه‌ها نیز مواجه شود.

       کمتر از 2 درصد بیمارانی که تحت پیوند سلول‌های بنیادی قرار می‌گیرند، مبتلا به hepatic VOD می‌شوند، اما 80 درصد بیمارانی که مبتلا به فرم شدید hepatic VOD می‌شوند، زنده نمی‌مانند.

       تائید دفیبروتید براساس داده‌های اثربخشی است که از 528 بیمار درمان شده در 3 مطالعه به دست آمده‌اند. 2 مطالعه از این تعداد، کارآزمایی بالینی آینده‌نگر و مطالعه سوم، یک مطالعه با دسترسی گسترده شده بود. همه این بیماران به دنبال پیوند سلول‌های بنیادی دچار عارضه شده و با hepatic VOD، همراه با ناهنجاری‌های کلیه یا کبد تشخیص داده شده بودند. همه این بیماران با دفیبروتید درمان شدند.

       در طول 3 مطالعه، 38 تا 45 درصد این بیماران تا 100 روز پس از HSCT زنده بودند، در حالی که براساس گزارش‌های منتشر شده و آنالیز داده‌ها در سطح بیمار، نرخ بقای مورد انتظار 21 تا 31 درصد است.

       سازمان غذا و دارو، فهرستی از عوارض جانبی شایع، از جمله هیپوتانسیون، اسهال، استفراغ، تهوع و اپیستاکسی، همچنین عوارض جانبی بالقوه خطرناکی را مانند واکنش‌های هموراژیک و آلرژیک، به دنبال تجویز این دارو ذکر می‌کند. این سازمان هشدار می‌دهد که بیماران مبتلا به عوارض خونریزی دهنده یا افرادی که آنتی‌کوآگولانت مصرف می‌کنند، نباید تحت درمان با دفیبروتید قرار گیرند.Medscape
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: