کد خبر: ۱۴۵۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 10
دالی موشه یکی از بازی های محبوب کودکان محسوب می شود که شامل پنهان کردن و جستجوی متقابل است، دیدن و دانستن اینکه شما در حال تماشا هستید
شفا آنلاین>اجتماعی>یک درمانگر کودک و بازی درمانگر گفت: کودکان تا سن 2 سالگی از انجام بازی دالی موشه بسیار لذت می برند.

به گزارش شفا آنلاین،نرگس عبداللهی کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، درمانگر کودک و بازی درمانگر در خصوص بازی دالی موشه بیان کرد: دالی موشه یکی از بازی های محبوب کودکان محسوب می شود که شامل پنهان کردن و جستجوی متقابل است، دیدن و دانستن اینکه شما در حال تماشا هستید و این نگاه کردن که به صورت متقابل است برای کودکان و حتی بزرگسالان تجربه ای لذت بخش به شمار می آید.

این درمانگر کودک و بازی درمانگر(Therapist) با بیان اینکه بازی دالی موشه باعث می شود که کودکان به تدریج اتفاقات پیرامون خود را بشناسند و آن ها را درک کنند، افزود: ژان پیاژه روانشناس سوئیسی از اصلی به نام تداوم شی نام می برد طبق این اصل ما وجود جسمی را که در جلوی دید ما قرار ندارد، درک می کنیم که این درک در سال دوم زندگی کودک شکل می گیرد.

وی با بیان اینکه دالی موشه از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود و کودکان سراسر دنیا از این بازی لذت می برند، اظهار داشت: این تفریح علاوه بر اینکه سبب شادی و سرگرمی(Entertainment) کودکان می شود ذهن آن ها را نیز فعال می کند، کودکان هنگامی که شیء یا شخصی را که ناپدید شده، دوباره مشاهده می کنند، متعجب و شگفت زده می شوند.

عبداللهی تاکید کرد: دالی موشه تا سن 2 سالگی برای کودک جذاب است زیرا در این ست تداوم شی ایجاد می شود، این بازی تنها به عنوان یک سرگرمی برای کودکان محسوب نمی شود و کودکان از طریق این بازی یاد می گیرند که اشیایی را که در اطراف آن ها هستند هر چند در دید آن ها نباشد، وجود دارند که دالی موشه کمک بسزایی در رشد شناختی کودک می کند.

وی تصریح کرد: دالی موشه راهی برای برقراری ارتباط با طرف مقابل است، ازطریق این بازی نوزاد به تدریج متوجه می شود که وقتی شما را نمی بیند دچار اضطراب نشود به دلیل اینکه پس از چند لحظه دوباره شما را می بیند و در لحظه غیاب شما، کودک احساس بی امنیتی نمی کند و در موقع جدایی می داند که شما به زودی برمی گردید، همچنین کودک متوجه می شود که اگر صبر کند اتفاق خوبی رخ می دهد و این موضوع می تواند به سایر موقعیت ها تعمیم پیدا کند.

این درمانگر کودک و بازی درمانگر توصیه کرد: تا سن پنج ماهگی به حرکت درآوردن یک جغجغه یا اسباب بازی در جلوی چشمان کودک مناسب ترین بازی محسوب می شود، نوزاد در سن 6 ماهگی از پرتاب کردن اشیا و به صدا در آمدن آن ها لذت می برد و کودک در این سنین بسیار کنجکاو(Curious) است که ببیند پس از پرتاب شی چه اتفاقی برای آن می افتد.

وی تصریح کرد: اسباب بازی های نرم و آن هایی که سر و صدا تولید می کنند و رنگ های شاد دارند، برای نوزاد 6 ماهه بسیار مناسب هستند، از شش تا 12 ماهگی حرکات کودک دقیق تر می شود و نوزادان در سنین 9 تا 12 ماهگی برای تقویت مهارت های حرکتی می توانند توپ بازی کنند.

عبداللهی اظهار داشت: کودکان از سن یک تا 2 سالگی دوست دارند که در مورد حواس پنجگانه تجربه کسب کنند، آشنایی کودک با حالات چهره انسان و ورق زدن کتب مصور توسط والدین در این سنین به رشد شناختی کودک کمک ویژه ای می کند. 

وی افزود: پازل و جورچین های با سایز بزرگ برای کودک بسیار جذاب است، این بازی ها سبب تقویت مهارت های شناختی، هماهنگی چشم و دست، حرکات ظریف دست و حافظه کودک می شوند.      

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: