کد خبر: ۱۴۴۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 10
حال محققین دریافته‌‌اند که علت خارج شدن سلول‌های بدخیم پستان از حالت خفتگی این است که آنها از سلول‌های بنیادی بدن تغذیه می‌کنند، از این رو سلول‌های بدخیم لقب آدمخواررا به خود اختصاص داده‌اند.
شفا آنلاین: مشاهده عود ناگهانی سرطان پستان پس از گذشت ماه‌ها و حتی سال‌ها از درمان کامل آن، همیشه سبب حیرت دانشمندان بوده است.   



به گزارش شفا آنلاین:حال محققین دریافته‌‌اند که علت خارج شدن سلول‌های بدخیم پستان از حالت خفتگی این است که آنها از سلول‌های بنیادی بدن <Stem cells are the body>تغذیه می‌کنند، از این رو سلول‌های بدخیم لقب آدمخواررا به خود اختصاص داده‌اند. مجله یافته‌های علمی آکادمی ملی علوم ایالات متحده به تازگی مقاله‌ای مفصل را در این ارتباط منتشر کرده است. تیمی که با استفاده از سلول‌های بنیادی بالغ مغز استخوان (سلول‌های بنیادی مزانشیمی یا MSCs) سعی در درمان سلول‌های بدخیم داشتند، مشاهده کردند که این سلول‌ها به طور ناگهانی از محیط کشت ناپدید شدند.


دکتر توماس بارتوش، دانشیار دانشکده پزشکی تگزاس و سرپرست تحقیقات در مقاله خود چنین نوشته است: «ابتدا ما فکر کردیم که از جانب ما اشتباهی رخ داده یا نتایج اشتباه هستند. عاقبت پی بردیم که سلول‌های سرطانی پستان، سلول‌های بنیادی را خورده‌اند. نکته جالب ماجرا اینجاست که این سلول‌های آدمخوار پس از این مرحله وارد مرحله خواب می‌شوند.

شناسایی و از بین بردن این سلول‌ها در مرحله خفتگی به مراتب دشوارتر و تقریبا غیرممکن است.»
بدین ترتیب دانشمندان به طور اتفاقی به علت عود سرطان پستان در زمانی که به نظر می‌رسد بیمار کاملا درمان شده و عاری از هرگونه سلول بدخیم است، پی بردند. سلول‌های سرطانی که از سلول‌های MSCs تغذیه کرده‌اند نسبت به شیمی‌درمانی یا محدودسازی منابع غذایی که دیگر سلول‌های بدخیم را از بین می‌برند، مقاومت بسیاری نشان می‌دهند. از سوی دیگر، به علت اینکه تعداد سلول‌های به‌جا مانده کم‌شمار است با روش‌های رایج تصویربرداری مشخص نمی‌شوند. «یک روز و در زمان مناسب این سلو‌ل‌ها بیدار می‌شوند و رشد و فعالیت خود را از سر می‌گیرند. چنانچه گفته شد این سلول‌ها به درمان مقاومند و به همین دلیل مبارزه با بیماری عودیافته سخت‌تر از بیماری اولیه است.


از سوی دیگرمی‌توانیم مدعی شویم که یافته‌های جدید چهره‌ای امیدبخش هم دارا هستند. حال که دلیل بازگشت بیماری پس از طی دوره نهان و مکانیسم مقاوم شدن آن به درمان مشخص شده، می‌توانیم در جستجوی راهی باشیم که این سلول‌ها را برای بقیه عمر فرد در حالت خفته و غیرفعال نگاه دارد. همچنین می‌توان در اندیشه ساخت دارویی باشیم که از بلعیده شدن سلول‌های MSCs توسط سلول‌های سرطانی پستان جلوگیری کند.»


یکی دیگر از روش‌هایی که محققان روی آن کار می‌کنند استفاده از سلول‌های MSCs به عنوان حامل مواد سمی است، در این روش سلول سرطانی پس از خوردن MSCs توسط سم داخل آن از بین می‌رود. به تعبیری نوعی موشک هوشمند ضدسرطان.


دکتر بارتوش می‌گوید که بیولوژی فرآیند فوق بسیار اعجاب‌انگیزاست. سلول آدمخوار پدیده‌ای رمزآلود است که می‌تواند گره از یکی دیگر از رموز علم زیست‌شناسی بگشاید: تومور به‌خواب رفته. اگر یافته‌های زیر قابل تطبیق در انسان‌ها باشد دستاوردهای عظیمی برای بیماران مبتلا به دنبال خواهد داشت.سپید
منبع: Futurity

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: