کد خبر: ۱۴۴۶۷۷
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۵ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 08
تنبلی چشم که ناشی از قرارگرفتن کدورت در مسیر بینائی است، باید در چند ماه اول شروع کدورت در چشم‌ها درمان شود.
شفا آنلاین:تنبلی چشم یا آمبلیوپی زمانی اطلاق می‌شود که چشم‌ها از همه نظر سالم باشند ولی در یک چشم (یا به ندرت در دو چشم) دید، کامل نباشد.

به گزارش شفا آنلاین:تنبلی چشم که ناشی از قرارگرفتن کدورت در مسیر بینائی است، باید در چند ماه اول شروع کدورت در چشم‌ها درمان شود. اگر تنبلی چشم ناشی از انحراف چشم باشد، در صورتی که درمان قبل از سه الی چهار سالگی انجام شود، موثرتر خواهد بود. در مجموع اگر درمان آمبلیوپی در اوایل دوران کودکی یعنی قبل از 6 سالگی انجام شود، خیلی موثرتر خواهد بود، از این جهت معاینات دوره ای کودکان از 6 ماهگی به بعد به فواصل 6 ماهه تا سن مدرسه بسیار حایز اهمیت است، چراکه هرچه زودتر این بیماری تشخیص داده شود ودرمان زودتر شروع شود، پیش‌آگهی درمان بهتر خواهد بود.
درمان
اغلب والدین به اشتباه امیدوارند که تنبلی چشم کودک آنها تنها با عینک بهبود یابد، اما عینک به تنهایی در درمان آمبلیوپی موثر نیست. چشمی که به کار گرفته نشود، گیرنده‌های مغزی کمتری را فعال می‌کند و لازم است این گیرنده‌های مغزی دوباره به کار گرفته شوند. این امر از طریق بستن یک چشم و اصلاح عامل تنبلی چشم در سنین پایین انجام می‌شود. بنابراین درمان آمبلیوپی شامل تجویز عینک مناسب و بستن چشم سالم و یک سری تمرینات چشمی است که فقط در سنین کودکی موثر است؛ به طوری که دیده شده در سنین بالای 6 سال میزان تاثیر درمان و سرعت آن به طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.
تصحیح عیوب انکساری
در اغلب موارد تصحیح عیب انکساری اولین اقدام لازم است. در مواردی که تنبلی ناشی از عیوب انکساری است تجویز عینک یا لنز سبب وضوح تصویر در چشم تنبل و درمان آمبلیوپی خواهد شد.
در مواردی که تنبلی چشم ناشی از انحراف چشم باشد، درمان تنبلی چشم معمولا پیش از جراحی برای اصلاح انحراف چشم صورت می‌گیرد و بستن چشم غالبا پس از جراحی نیز ادامه می‌یابد. اگر تنبلی چشم ناشی از آب مروارید (کاتاراکت) یا افتادگی پلک یا ناهنجاری دیگری باشد، اغلب انجام جراحی برای اصلاح مشکل زمینه‌ای قبل از درمان تنبلی لازم است و پس از جراحی، بستن چشم سالم، برای بهبود بینایی لازم است.
نقش والدین در درمان تنبلی چشم
والدین نقش مهمی در تشخیص و درمان تنبلی چشم کودک خود دارند. پزشک می‌تواند والدین را درباره نحوه درمان تنبلی راهنمایی کند، اما مسئولیت انجام درمان اصلی بر عهده والدین است.هر کودکی از بستن چشم سالم خود امتناع می‌ورزد، زیرا برای دیدن اشیا به چشم سالم خود وابسته است، اما والدین باید کودک خود را برای انجام آنچه که به نفع اوست، تشویق و حتی وادار کنند. به طور کلی، آگاهی والدین و همکاری آنها کلید موفقیت در درمان است.سپید
منبع: Eye Clinic
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: