کد خبر: ۱۴۴۳۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۰ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 04
2 هزار عضو جدید هیئت علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در چند روز آینده و تا پایان سال توزیع می شود..
شفا آنلاین>اجتماعی>معاون آموزشی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی از بکارگیری دو هزار عضو هیات علمی جدید در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور و همچنین افتتاح ساختمان دانشگاه علوم پزشکی مجازی در هفته آینده خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین، باقر لاریجانی روز شنبه در نشست هم اندیشی معاونان آموزشی وزارت بهداشت در محل این وزارتخانه افزود: ساختمان دانشگاه مجازی علوم پزشکی آماده بهره برداری و هفته آینده در مراسمی افتتاح می‌شود.
وی گفت: با افتتاح این دانشگاه همه دانشگاه های علوم پزشکی می توانند اسلایدها و مطالب آموزشی خود را در سایت این دانشگاه قرار دهند تا همه بتوانند از آن استفاده کنند.
وی گفت: این دانشگاه ظرفیت بزرگی برای توسعه آموزش پزشکی در کشور ایجاد می کند به عنوان مثال با استفاده از ظرفیت این دانشگاه 900 دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی به صورت مجازی تربیت می شود.
وی اضافه کرد: بسیاری از آزمون‌های وزارت بهداشت هم اکنون به صورت الکترونیکی برگزار می شود و با ایجاد این دانشگاه آموزش ها و آزمون های الکترونیک و از راه دور توسعه می یابند.
لاریجانی همچنین گفت: 2 هزار عضو جدید هیئت علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در چند روز آینده و تا پایان سال توزیع می شود..
وی گفت: گرچه این تعداد با نیاز واقعی دانشگاه ها با توجه به کمبود هشت هزار عضو هیات علمی فاصله دارد اما به هر حال یک قدم جدید برای جبران کمبود اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور به شمار می رود.
معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به دستاوردهای طرح تحول سلامت در حوزه آموزش پزشکی گفت: با اجرای فاز 4 طرح تحول سلامت اقدامات زیادی برای تحول در کیفیت آموزش پزشکی، بین المللی شدن دانشگاه ها، ماموریت گرا شدن آنها، با توجه به مسائل و چالشهای بومی و کشوری، کاهش بیماریهای غیر واگیر، کارآفرینی و نوآوری در بین دانشجویان علوم پزشکی انجام شده است و تا جای ممکن توسعه کمی ظرفیت دانشگاههای علوم پزشکی متوقف شده است.

* 50 درصد مکاتبات وزارت بهداشت در حوزه آموزش پزشکی است
وی گفت: حدود 50 درصد مراجعات مردم به وزارت بهداشت مربوط به حوزه آموزش پزشکی و دانشگاه هاست به همین علت تحول و نوسازی نظام آموزش پزشکی کشور و استفاده ظرفیت خدمات الکترونیک از ضرورت های انکار ناپذیر این وزارتخانه است .
وی گفت: یکی از اقدامات اساسی برای تحول در آموزش پزشکی کشور تدوین و تصویب طرح آمایش سرزمینی آموزش پزشکی در شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که با تایید رئیس جمهوری به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزارت علوم و دانشگاه آزاد نیز توصیه شد از این مدل پیروی کنند.
وی همچنین از اجرای طرح اعتبار بخشی دانشگاه های علوم پزشکی بر اساس 44 شاخص به روز شده جدید خبر داد و افزود: علاوه بر اعتبار بخشی داخلی دانشگاه ها، ناظرانی از خارج از دانشگاه ها کار اعتبار بخشی دانشگاه های علوم پزشکی را تکمیل می‌کنند.
لاریجانی اضافه کرد: یکی از محورهای طرح تحول آموزش پزشکی ماموریت گرا شدن هر یک از دانشگاه هاست. بر این اساس 50 ماموریت ملی به دانشگاه های علوم پزشکی واگذار شده است. به عنوان مثال دانشگاه اصفهان مسئول تحول و توسعه علوم پرستاری و دانشگاه اهواز مسئول برنامه ریزی آموزشی برای رشته های نا باروری شده است و تلاش شده است از این طریق هر یک از دانشگاهها یک وظیفه ملی داشته باشند.
وی گفت: یکی دیگر از محورهای تحول آموزشی ایجاد دانشگاه های نسل سوم است که بر اساس آن ارتباط نزدیک دانشگاه با صنعت، نوآوری، کارآفرینی توجه به کار تیمی و پاسخ به چالش‌ها و مسائل بومی و منطقه ای در دانشگاه های نسل سوم مورد توجه است.

*تحصیل 120 دانشجوی در تخصص پزشکی خانواده
معاون آموزشی وزیر بهداشت به ایجاد رشته تخصصی پزشک خانواده اشاره کرد و گفت: هم اکنون حدود 120 دانشجوی تخصصی پزشک خانواده در کشور مشغول تحصیل هستند و قرار است ظرفیت پذیرش در این رشته به 700 نفر افزایش و بعد ضمن اینکه تمام پزشکان افزایش یابد ضمن اینکه افرادی که هم اکنون به عنوان پزشک خانواده در شبکه بهداشتی کشور مشغول کار هستند در دوره 6 ماهه آموزش مجازی پزشک خانواده که به زودی راه اندازی می شود شرکت خواهند کرد.
لاریجانی اضافه کرد: کار جدیدی که از چند روز آینده شروع می شود ایجاد دوره های آموزش های مهارتی و حرفه ای است که در گذشته وزارت کار متولی آن بود و اجازه آن را از وزارت علوم گرفته بود اما از این پس آموزشهای مهارتی و حرفه ای مرتبط با خدمات پزشکی زیر نظر دانشگاه های علوم پزشکی ساماندهی می شوند و قرار است فعالیت سایر مراکز محدود شود.
لاریجانی گفت: برای ساماندهی رشته های بین رشته ای که ترکیبی از رشته‌های علوم پزشکی و غیر علوم پزشکی هستند کمیته ای زیر نظر آقای نجفی در ریاست جمهوری تشکیل شده است.
لاریجانی گفت: گسترش بخش خصوصی آموزش پزشکی نیز در دستور کار است و به عنوان مثال با توجه به اینکه هم اکنون حدود 30 تا 40 درصد و آموزش پزشکی عمومی در دانشگاه آزاد وجود دارد می توانیم از ظرفیت این دانشگاه نیز برای گسترش بخش خصوصی آموزش پزشکی استفاده کنیم .

* تحصیل 2 هزار دانشجوی خارجی در ایران
معاون آموزشی وزیر بهداشت همچنین از تحصیل دو هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد و گفت: به عنوان مثال در دانشگاه زابل دانشجوی افغان و در دانشگاه کرمانشاه دانشجویانی است کردستان عراق در حال تحصیل هستند.
لاریجانی گفت: برای حمایت از توسعه جذب دانشجوی خارجی با تفاهم نامه ای که با سازمان نظام پزشکی امضا کردیم. قرار بر این شد که برای این دانشجویان پروانه موقت نظام پزشکی صادر شود تا این دانشجویان بتوانند در زمان دانشجویی به کار بالینی 10 پردازند و پس از آن که از کشور خارج شدند این پروانه اعتبار خود را از دست می دهد.
در ادامه این نشست برخی از معاونان پیشین آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از جمله فریدون نوحی، رضا ملک زاده، عبدالله کریمی ,محمدعلی محققی و امیر محسن ضیایی به بیان نظرات خود پرداختند .
فریدون نوحی فلسفه ایجاد رشته تخصصی پزشک خانواده را مبهم دانست پیشنهاد کرد: برای حمایت از تحصیل افراد متقاضی شرکت در دوره های فلوشیپ پزشکی ظرفیت های پولی این رشته‌ها در کشور افزایش یابد.
وی همچنین گفت: برای نیازسنجی کشور به رشته های تخصصی باید ابتدا از تجمع پزشکان متخصص در تهران جلوگیری شود و با در نظر گرفتن تجمع پزشکان در تهران ظرفیت های کشوری این رشته ها افزایش یابد.
امیر محسن ضیائی نیز در این نشست گفت: پس از ادغام آموزش پزشکی در وزارت بهداشت وضعیت بسیاری از رشته های بین رشته ای نامعلوم شده است در حالی که علم مرز نمی‌شناسد و باید در آینده راهی پیدا کرد که این نقص ادغام آموزش پزشکی در نظام خدمات سلامت جبران شود.
رضا ملک‌زاده ملک زاده نیز بر افزایش اختیارات دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: همه جای دنیا دانشگاه ها اختیارات کافی دارند. بودجه های شان را خودشان مدیریت می کند و آدم های با انگیزه را در هیئت های علمی وارد می کنند.
وی اضافه کرد: دولت نمی‌تواند همه هزینه‌های آموزش پزشکی را بپردازند بنابراین باید فکر اساسی کرد.
وی همچنین از توسعه‌ دانشکده های طب سنتی به شکل فعلی انتقاد کرد و گفت این سیستم باید اصلاح شود. عبدالله کریمی نیز بر افزایش اختیارات گروههای آموزشی به خصوص برای ارتباط با دانشگاه های بین المللی تاکید کرد.
وی همچنین گفت: در طرح‌های تحولی بیشتر بر انبساط و توسعه تاکید می شود و انقباض در ظرفیتها جایی ندارد. محمدعلی محققی نیز گفت: امور درمانی آموزش پزشکی را در دانشگاهها تضعیف کرده است. ساختار آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی استاندارد نیست و بسیاری از ورودی های این دانشگاه دانشگاه ها فقط با انگیزه های تجاری وارد رشته های پزشکی می شوند و این نقص بزرگی است که باید در نظام آموزش پزشکی کشور جبران شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: