کد خبر: ۱۴۴۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 05
شرکت‌های داروسازی در مظان اتهام
مقامات مبارزه با مواد مخدر بنگلادش می‌گویند، قرار است این کشور وارادات سودوافدرین، یکی از اجزای قرص‌های سرماخوردگی را ممنوع کند.
شفا آنلاین:علت این ممنوعیت این است که سودوافدرین یک جزء کلیدی در تولید ماده غیرمجاز مت‌آمفتامین هم است و در حال حاضر فروش یک ماده غیرقانونی به نام «یا با» که ترکیبی از مت‌آمفتامین و کافئین است، در بنگلادش اوج گرفته است.

به گزارش شفا آنلاین:«یا با» که معمولا به صورت قرص مصرف می‌شود همه دولت‌ها در آسیا را درگیر خود کرده است و میزان فروش سالانه آن فقط در بنگلادش ۳ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. مقامات ملی و بین‌المللی مبارزه با مواد مخدر می‌گویند، مشتریان در بنگلادش هر روز حدود ۲ میلیون قرص یا با را مصرف می‌کنند که در آزمایشگاه‌ها در ناحیه مرزی با میانمار که نظارت قانونی بر آن وجود ندارد، تولید می‌شوند. مقامات اداره کنترل مواد مخدر بنگلادش (DNC) می‌گویند، ممنوعیت وارادات سودوافدرین که ماه گذشته به تصویب رسید، به زودی به‌طور رسمی اعلام خواهد شد.

نازرول اسلام سیکدار، یک مقام ارشد ‌DNC گفت: «با این تصمیم‌گیری، هیچ کشور همسایه‌ای از جمله میانمار دیگر نمی‌تواند بگوید بنگلادش کانون تولد یا با است.»

سودوافدرین یک ماده ضدپرخونی یا ضداحتقان است که در داروهای بدون‌نسخه سرماخوردگی برای رفع گرفتگی بینی به کار می‌رود؛ اما این ماده شیمیایی همچنین می‌تواند به به اصطلاح به عنوان پیش‌ساز در تولید مت‌آمفتامین هم به کار رود و به ترتیب دولت‌ها در سراسر جهان در سال‌های اخیر به اعمال کنترل‌های جدید بر آن واداشته شده‌اند و برخی مانند مکزیک به کلی وارادات آن را ممنوع کرده‌اند. بر اساس یادداشت‌های منتشرشده از یک جلسه دولتی در بنگلادش میزان وارادت سالانه سودوافدرین در این کشور از پنج سال بیش از ۶ برابر شده است و به حدود ۲۰ تن رسیده است.
یک گزارش وزارت خارجه آمریکا در سال ۲۰۱۴ بنگلادش را به عنوان کانون تهیه و ترانزیت این ماده شیمیایی برای رسیدن به دست تولیدکنندگان مت‌آمفتامین معرفی کرد. یک مقام دیگر DNC هر گونه فشار بین‌المللی برای اعمال این ممنوعیت را رد کرد.
مبارزه با «یا با»
بنگلادش سودوافدرین را به‌طور قانونی از کشورهای مانند برزیل، ایتالیا، هند، چین و سنگاپور برای تولید هشت نوع قرص سرماخوردگی اغلب به‌وسیله شرکت محلی وارد می‌کند.
واحد محلی شرکت داروسازی گلاکسواسمیت‌کلاین می‌گوید، ساخت یا فروش هر داروی حاوی سودوافدرین را در سال ۲۰۱۰ متوقف کرد. این شرکت گفت هیچ نامه رسمی درباره ممنوعیت سودوافدرین از دولت بنگلادش دریافت نکرده است. یک کیلوگرم سودوافدرین با قیمتی تا ۶۷ دلار می‌تواند برای ساخت ۴۰۰۰۰۰ قرص« یا با» به کار رود که قیمتی حدود ۶۲۶۰۰۰ دلار دارند.
دولای کیشنا ساهنا، بازرس ارشد مواد شیمیایی در DNC گفت: «این وضعیت بسیاری از شرکت‌های داروسازی را به سوءاستفاده از سودوافدرین ترغیب کرده است.»
غلام کیبریا، رئیس سازمان نظارت بر داروها در بنگلادش گفت بعید است که این ممنوعیت باعث کمبود قرص‌های سرماخوردگی در این کشور شود چرا که جایگزین‌هایی برای آن وجود دارند. مقامات مبارزه با مواد مخدر در میانمار می‌گویند، مقادیرزیادی سودوافدرین تولیدشده در بخش داروسازی بزرگ و بدون نظارت هند برای تولید «یا با» به داخل این کشور قاچاق می‌شود.
مقامات DNC در بنگلادش که با هند هم‌مرز است و کارشناسان بین‌المللی می‌گویند خطر انجام قاچاق مشابهی در این کشور هم وجود دارد.

جرمی داگلاس، نماینده منطقه‌ای اداره مواد مخدر و جرائم سازمان ملل در این باره گفت: «اعمال این کنترل‌ها می‌تواند موثر باشد، اما همزمان ممکن است در برخی مواقع به ایجاد بازارهای سیاه جذاب بینجامد.»

«ما اغلب مشاهده می‌کنیم که قاچاقچیان بر اساس تقاضا برای مواد ممنوع شده عمل می‌کنند. جنایتکاران سازمان‌یافته به‌طور موثری بر بازارها نظارت دارند و در صورتی که بتوان از قاچاق ماده‌ای پول به دست آورد، در این مورد درنگ نخواهند کرد.» بنگلادش علاوه بر این ممنوعیت فهرستی سری از حدود ۱۰۰ نفر تهیه کرده است که در قاچاق «یا با» در این کشور دخیل هستند.
شیخ حسینه، نخست‌وزیر بنگلادش شخصا بر پیکار بر ضد «یا با» نظارت دارد و مشاور سیاسی‌اش ماه پیش گفت که ورود آوارگان مسلمان روهینیا از کشور همسایه میانمار مشکل قاچاق داروهای غیرمجاز را بدتر کرده است.

مقامات پلیس می‌گویند، این آوارگان بدون تابعیت که به‌آسانی نمی‌توان آنان را ردیابی کرد، حاملانی مطلوب برای قاچاق «یا با» هستند.

مقامات بنگلادش قصد دارند این ماه از میانمار بازدید کنند تا برای حل مشکل قاچاق «یا با» به مذاکره بپردازند.سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: