کد خبر: ۱۴۴۲۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۰ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 04
ماست یکی از محصولاتی است که ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد، در دوره اهلی کردن حیوانات ساخته شده است و ریشه‌ ترکی دارد.
شفا آنلاین>تغذیه>مشکل اینجاست که بسیاری از ماست‌های تجاری به سه دلیل عمده کیفیت آن‌چنانی ندارند. دلیل اول استفاده از شیر‌های بی‌کیفیت برای تولید ماست است. دلیل دوم استفاده از رنگ‌های مصنوعی، طعم‌دهنده و شیرین‌کننده‌های مصنوعی در تولید ماست است. همچنین در بسیاری از ماست‌های تجاری از قوام دهنده‌هایی مانند پکتین استفاده می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین، ماست یکی از محصولاتی است که ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد، در دوره اهلی کردن حیوانات ساخته شده است و ریشه‌ ترکی دارد.

 امروزه به دلیل خواص زیاد ماست، این محصول در سراسر کشور‌ها به فروش می‌رود، برای مثال در آمریکا سالانه حدود هشت میلیارد دلار فروش دارد.

از آنجا که ماست یکی از فراورده‌های جانبی شیر است، تمام مزایای شیر مانند کلسیم، فسفر، پتاسیم، ریبوفلاوین و ویتامین آ را دارد. علاوه بر این ماست یک ماده غذایی مغذی است که سرشار از پروتئین، پروبیوتیک‌های مفید و اسید لینولئیک مزدوج (ضد سرطان) است.

 
نکاتی که باید در مورد ماست‌های تجاری بدانید
 
عوامل بسیاری بر کیفیت ماست‌های تجاری تولید شده که از فروشگاه‌ها خریداری می‌کنید، تأثیر می‌گذارد. برای مثال کیفیت شیر و روش‌ تبدیل آن به ماست بر کیفیت آن تأثیر می‌گذارد.
 
یک ماست باکیفیت، حاوی تعداد زیادی باکتری‌ مفید است که سلامت روده را بهبود می‌بخشد. مشکل اینجاست که بسیاری از ماست‌های تجاری به سه دلیل عمده کیفیت آن‌چنانی ندارند. دلیل اول استفاده از شیر‌های بی‌کیفیت برای تولید ماست است. دلیل دوم استفاده از رنگ‌های مصنوعی، طعم‌دهنده و شیرین‌کننده‌های مصنوعی در تولید ماست است. همچنین در بسیاری از ماست‌های تجاری از قوام دهنده‌هایی مانند پکتین استفاده می‌شود. یک ماست خوب در حالت ایده‌آل باید از شیر خام و طبیعی پرچرب از گاوی که تنها علف می‌خورد، به دست آید.
 
چرا خودتان یک ماست باکیفیت در منزل درست نکنید؟
 
تهیه ماست در منزل کار بسیار آسانی است. تنها چیزی که برای تهیه یک ماست خوب احتیاج دارید، مایه ماست باکیفیت و شیر طبیعی است. مایه‌های خوب در بسیاری از فروشگاه‌ها یافت می‌شود.

در ابتدا تنها کاری که باید انجام دهید اضافه کردن مایه ماست در شیر و گذاشتن آن در دمای اتاق به مدت یک شب است.

هر مایه‌ای که انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که از ماست تجاری شیرین شده استفاده نکنید.

 
تنها فوت‌وفن درست کردن یک ماست باکیفیت گرم نگه‌داشتن ترکیب شیر و مایه است، زیرا در این حالت عمل تخمیر بهتر انجام می‌گیرد.
 
همچنین گرم کردن شیر به آرامی باعث تولید ماست غلیظ‌تری می‌شود. تنها وسایلی که برای درست کردن ماست نیاز دارید یک قابلمه، یک قاشق و یک دماسنج است.
 
طرز تهیه:
 
- مقدار شیر دلخواه خود را در قابلمه بریزید.
- شیر را به آرامی گرم کنید تا به دمای ۱۰۹ درجه فارنهایت یا ۴۳ درجه سانتی‌گراد برسد. گرم کردن آرام شیر باعث می‌شود تا باکتری‌های طبیعی آن از بین نرود.
- زمانی که شیر به این درجه رسید، مایه را به آن اضافه کنید.
- به‌طور کامل هم بزنید.
- یک شیشه مربای بزرگ را بردارید و آن را پر از آب جوش کنید.
- سپس آب را خالی کنید و شیر را داخل آن بریزید.
- در شیشه را بگذارید تا حرارت بیرون نرود.
- سپس به مدت ۶ تا ۸ ساعت منتظر بمانید تا عمل تخمیر صورت گیرد.
- ماست شما حاضر است. آن را به مدت ۵ تا ۶ ساعت در یخچال نگه‌دارید تا سفت شود.
 
چند نکته:
 
- از حرارت دادن زیاد شیر بپرهیزید، زیرا نه تنها باعث کشته شدن باکتری‌های مفید شیر می‌شود، بلکه ممکن است عمل تخمیر صورت نگیرد.
- دو حوله ضخیم در اطراف شیشه بگذارید تا هم ماست شما گرم بماند، هم عمل تخمیر به خوبی انجام گیرد.
- زمانی که ماست به قوام مور دلخواهتان رسید، آن را در یخچال بگذارید.
- اگر ۷ روز پس از درست کردن ماست دوباره قصد درست کردن داشتید، می‌توانید از ماست قبلی به عنوان مایه ماست جدید استفاده کنید.
برچسب ها: ماست ، تغذیه ، ویتامین
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: