کد خبر: ۱۴۴۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۰ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 03
بدون شک هر فرد محصل کم و بیش با این مساله مواجه بوده که در مواردی علی رغم داشتن دانش کافی برای شرکت در آزمون، نتیجه مطلوب را کسب نکرده
شفا آنلاین>اجتماعی>موفقیت در هر نوع آزمونی علاوه بر دانش کافی به عوامل متعددی بستگی دارد که مدیریت زمان یکی از مهم‌ترین آنهاست.

به گزارش شفا آنلاین،بدون شک هر فرد محصل کم و بیش با این مساله مواجه بوده که در مواردی علی رغم داشتن دانش کافی برای شرکت در آزمون، نتیجه مطلوب را کسب نکرده که بی شک تا مدتی  با یاس و بی انگیزگی وی برای گام های بعدی علمی، همراه بوده است.

با این وجود نباید چنین عدم موفقیت هایی را ناکامی یا شکست برشمرد بلکه می توان با علت یابی این رویداد را مقدمه موفقیت به شمار آورد به ویژه آن که در امتحات بعدی هر دانش آموز و در نهایت سد کنکورفارغ از جوانب مثبت و منفی ترفندهایی که برای ارتقای مهارت ها در آزمون دارد اهمیتی دو چندان پیدا می کند.

موفقیت در کنکور فقط با آموزه های علمی میسر نیست
داوطلبان زيادي هستند كه با وجود داشتن اطلاعات علمي بسيار بالا، به دليل عدم مديريت زمان در جلسه آزمون، فرصت نمي كنند به همه سؤال‌ها پاسخ دهند.

محمدرضا پوردستمالچی مشاور تحصیلی در این خصوص گفت: مدیریت زمان و تست های زمان دار 2 عاملی بوده که در موفقیت کنکور تاثیر بسزایی دارند که هدف از انجام این فعالیت قدرت تنظیم وقت و افزایس سرعت در پاسخگویی است.

در واقع كسب رتبه هاي برتر در آزمون سراسري، فقط با داشتن اطلاعات علمي ميسر نيست، زيركي و استفاده درست از وقت نیز نکته مهمی بوده كه بايد به آن توجه کرد.

وی با بیان اینکه با تمرين تست زني می‌توان توانايي تنظيم وقت را افزايش داد، اظهار داشت: هدف دوم از انجام تمرين تست زماندار، سرعت تست زني است. اين كار را هر شب حداقل براي دو درس مختلف انجام دهيد، به اين ترتيب كه دو درس را براي هر روز انتخاب و بر اساس زمان استاندارد در آزمون، به تست زني بپردازيد.

قابلیت شگفت انگیز ذهن در مديريت زمان جلسه امتحان 
به طور حتم، تا به حال براي شما اتفاق افتاده است كه نام شخص يا موضوعي را به ياد نمي‌آوريد و فکر كردن به آن هم نتيجه‌ای نمي‌دهد، اما همين كه ذهن، به موضوع ديگري مشغول مي شود، ناگهان نام آن را به خاطر مي آوريد. در واقع ذهن ما داراي خاصيت رهايش است؛ به این معنا که اگر از موضوعي رها شود به آن مسلط مي شود که می توان از این ویژگی در جلسات امتحانات نیز بهره برد.

پوردستمالچی با اشاره به «تکنیک ضربدر و منفی» در جلسه امتحان گفت: اگر سؤالهايي را كه شك داريد يا از آن اطلاعی ندارید رها کنید، به طور حتم جواب آنها را در دور دوم يا هنگام جواب دادن به تستهاي ديگر، در می یابید و به دلیل آن که ابتدا به تست هاي ساده پاسخ مي دهيد با حفظ روحیه به راحتي برای سؤالهاي سخت هم توان پاسخ دارید.

این مشاور تحصیلی با بیان اینکه براي هر سؤال چهار حالت وجود دارد، تصریح کرد: در اولین حالت با يك نگاه به سؤال و گزینه، جواب صحيح را تشخيص مي دهيم، در حالت بعدی به سوالات کاملا مسلط بوده و آن را با يك بار حل كردن، پاسخ مي‌دهيم.

وی افزود: در برخی سوالات راه حل سؤال را نمي دانيم يا اينكه پس از كلي وقت گذاشتن، متوجه مي‌شويم كه راه حل صحيح نبوده که در چنین شرایطی در كنار اين سؤال، يك علامت منفی گذاشته و عبور می کنیم.

پودستمالچی اضافه کرد: حل كردن برخی سؤالات نياز به زمان زيادي دارد و يا بين دو گزينه شك داريم. در كنار اين سؤال علامت ضربدر گذاشته و از آن عبور مي كنيم و در آخر ابتدا به سؤالهايي كه در كنار آنها علامت ضربدر زده توجه داریم و پس از آن به سؤالهايي كه كنار آنها علامت منفی قرار داده‌ایم، پاسخ می دهیم.

پاسخگویی هدفمند را فراموش نکنید
کسب درصد متعادل در همه درسها، عامل مؤثري در افزايش نمره تراز و رتبه است، بنابراين هر درس را فقط در زمان پيش بيني شده برای آن باید مورد توجه قرار داد. برای این امر باید در زمان شروع آزمون، زمان شروع هر درس را در ابتداي آن بنويسيد تا توجه بیشتری به آن شود.

پوردستمالچی بیان کرد: در صورتي كه سؤالهاي ساده يك درس را پاسخ داديد و زمان آن درس هنوز تمام نشده بود، به سؤالهايي كه كنار آنها علامت منفی یا ضربدر قرار داده‌اید، بپردازید و اگر زمان به اتمام رسيده بود، آن درس ها را رها كرده و به سؤال هاي درس بعد پاسخ دهيد که البته اين كار را باید در ابتداي جلسه براي تمامي درس ها انجام داد.

وی با تاکید بر اینکه خواندن صحیح سوالات مشکل 50 درصد از پاسخگویی را کم می کند، گفت: گاهی برخی داوطلبان به دلیل ایده‌آل‌گرایی از توانایی نداشتن در پاسخ به سوال ها دچار تضعیف روحیه شده اما ذکر این نکته ضروری است که تعداد داوطلبانی که 100 درصد به سوالات پاسخ می دهند، بسیار کم بوده پس نباید نگران باشیم.

پوردستمالچی ادامه داد: ممکن است سؤالهاي درسي در يك آزمون، بسيار سخت باشد. در اين شرایط ما نمي‌توانيم تعداد سؤال مورد نظر را جواب دهيم البته باید توجه کنیم که اگر نتوانستيم كمترين سؤال هاي مورد پيش بيني را جواب دهيم، به طور قطع برای دیگران نیز چنین شرایطی وجود داشته است.

این مشاور تحصیلی راه حلی ساده برای جلوگیری از اضطراب ناشی از پاسخ ندادن به سوالات مطرح کرد و گفت: ابتدا با توجه به درصد آزمونهاي قبل و همچنین توانايي هاي واقعي خود، درصدي را در سطح متوسط رو به مشکل، براي خود پيش بيني کنید و بر اساس آن تعداد سؤالهايي را كه بايد پاسخ صحيح دهيد، معين کنید.

وی با بیان اینکه برای درسهاي عمومي، بعد از هر 10 سوال و در درس های اختصاصی پس از هر 15 سوال يكبار به ساعت خود باید نگاه كنيد، یادآور شد: زمان خود را با زمان شروع درس هاي بعدي تطبیق دهید. همچنین ترتيب سؤالهاي دفترچه را رعايت كنيد، چرا که اين ترتيب توسط كارشناسان آموزشي و با دلایل علمی تنظيم شده است.
برچسب ها: آزمون ، کنکور ، مدیریت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: