تاریخ انتشار: ۲۲:۱۰ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 02

شفا آنلاین>اجتماعی>محققان بقایای یک میکروارگانیسم آهن خوار را به عنوان قدیمی ترین فسیل جهان،‌درون قطعه‌ای از سنگ کوارتز در کبک کانادا کشف کردند که بین 7 / 3 تا 3 / 4 میلیارد سال قبل روی زمین زندگی می‌کرد و بدین ترتیب عمر زمین 5 / 4 میلیارد سال برآورد شده است.

به گزارش شفا آنلاین، این کشف محققان، موید نظریه‌ای است که بر اساس آن حیات روی زمین، مدت کوتاهی پس از تشکیل این سیاره و در اطراف دریچه‌های آتشفشانی واقع در کف اقیانوس ها آغاز شد. این شروع سریع حیات در زمین با سایر مستندات اخیرا کشف شده و دارای قدمت حدود سه هزار و 700 میلیون ساله، سازگار است.

ساختار این جانداران باستانی که شبیه لوله‌های کوچک هستند، از نوعی اکسید آهن موسوم به هماتیت تشکیل شده است و الگویی شبیه به برخی از گونه‌های باکتری امروزی دارند که ساکن دریچه‌های گرمایی هستند.

محققان با آنالیز این فسیل درصدد برآمدند علت و نحوه شکل‌گیری آن را بیابند. در جریان این بررسی‌ها، احتمال به وجود آمدن این سنگ در اثر فشار، گرما و فرآیندهای ژئوشیمیایی رد شد.

این اکتشاف، نشان می‌دهد حیات، زمانی شکل گرفته است که روی سطح زمین و مریخ، آب مایع وجود داشته است و این پرسش مهم را در ذهن ایجاد می کند که آیا در سایر سیارات نیز حیات وجود دارد؟

این کشف محققان، قطعه دیگری از تاریخ سیاره ما و حیات موجود در آن است و امکان ردگیری آثار حیات را در سایر نقاط کهکشان برای ما فراهم می‌کند.
برچسب ها: فسیل ، باستانی ، مستندات