کد خبر: ۱۴۳۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 03
به گفته محققان، این یافته‌ها بیانگر این مطلب است که مطب دندانپزشک ممکن است محل خوبی برای تشخیص بیماری دیابت یا پیش‌دیابت باشد.
شفا آنلاین:بر اساس تحقیقات جدید، بیماری حاد لثه ممکن است نشانه وجود بیماری دیابت نوع ۲ باشد. این مطالعه نشان می‌دهد از هر ۵ فرد مبتلا به بیماری حاد لثه، یک نفر مبتلا به دیابت نوع ۲ بوده و از آن مطلع نیست.

به گزارش شفا آنلاین:به گفته محققان، این یافته‌ها بیانگر این مطلب است که مطب دندانپزشک ممکن است محل خوبی برای تشخیص بیماری دیابت یا پیش‌دیابت باشد.

دکتر ویجناند تیو، سرپرست گروه تحقیق از مرکز دندانپزشکی آمستردام هلند در این باره می‌گوید: «بدانید که وخیم شدن سلامت دهان، بخصوص لثه‌ها، می‌تواند نشانه مشکلاتی نظیر دیابت باشد. تشخیص زودهنگام و درمان هر دو بیماری لثه و دیابت مانع از بروز مشکلات آتی می‌شود.»
گمان می‌رود یک سوم افراد مبتلا به دیابت از بیماری خود مطلع نیستند.

به گفته تیو، «پریودنتیت» عفونتی که منجر به التهاب لثه‌ها و تخریب استخوان‌های محافظ دندان‌ها می‌شود، نیز از عوارض دیابت به شمار می‌آید. مطالعه فعلی شامل بیش از ۳۰۰ فرد با درجات مختلف پریودنتیت و همچنین لثه‌های سالم بود. در حدود ۱۲۵ نفر مبتلا به پریودنتیت خفیف تا ملایم و ۸۰ نفر مبتلا به پریودنتیت حاد بودند. لثه بقیه افراد سالم بود. محققان قندخون تمامی شرکت‌کنندگان را با استفاده از آزمایش موسوم به «هموگلوبین A1C» آزمایش کردند. آن‌ها دریافتند ۵۰ درصد گروه دارای مشکلات حاد لثه مبتلا به پیش دیابت و ۱۸ درصد مبتلا به دیابت نوع ۲ بودند. در گروه مبتلا به بیماری خفیف تا ملایم لثه، ۴۸ درصد دارای علائم پیش دیابت و ۱۰ درصد مبتلا به دیابت نوع ۲ بودند.

محققان می‌گویند، افراد مبتلا به دیابت قادر به مقابله با التهاب و عفونت نیستند. علائم هشداردهنده بیماری لثه عبارتند از خونریزی لثه‌ها، کنار رفتن لثه‌ها، دندان‌های حساس، شل شدن دندان‌ها، بوی بد دهان و وجود طعم بد در دهان.سپید
منبع: MNT
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: