کد خبر: ۱۴۲۱۵۲
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۵ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 15
به تازگی محققین مرکز دیابت جاسلین دریافته‌اند در بیماران مبتلا به دیابت که وزن کم کرده‌اند و حتی طی 5 سال مقدار ناچیزی از کاهش وزن خود را حفظ کرده‌اند، خطر بیماری قلبی – عروقی کاهش می‌یابد.

شفا آنلاین:در این مطالعه که روی 129 نفر انجام شد طی 12 هفته مداخله وزن شرکت کنندگان به میزان 7/9 درصد (24 پوند) کاهش یافت و طی 5 سال 4/6 درصد وزن کاهش یافته (16 پوند) حفظ شد. این میزان کاهش وزن بسیار موثر بود زیرا از تحقیقات گذشته مشخص شده که اگر افراد قادر به حفظ 7 درصد کاهش وزن باشند، حساسیت به انسولین و سایر عوامل خطر بیماری‌های قلبی - عروقی در آنها به طور قابل توجه بهبود می‌یابد. به گفته محققان، این مطالعه طولانی‌ترین پیگیری در دنیای واقعی است که نشان می‌دهد کاهش وزن دست یافتنی و قابل حفظ کردن است.


به گزارش شفا آنلاین:محققان شرکت کنندگان را بر اساس دستیابی به کاهش وزن بعد از یک سال به دو گروه تقسیم کردند. در یک گروه میانگین کاهش وزن بعد از 5 سال 5/3 درصد کاهش یافته بود. درحالیکه در گروه دوم (53 درصد شرکت کنندگان) 9 درصد کاهش وزن حفظ شده بود. در گروهی که کاهش وزن بیشتری داشتند میانگین هموگلوبین گلیکوزیله (A1C) از 4/7 درصد به 4/6 درصد در هفته 12 کاهش یافته بود. در گروهی که کاهش وزن کمتری داشتند میانگین A1C از 5/7 درصد به 7/6 درصد کاهش یافته و سپس بعد از 5 سال به 8 درصد رسیده بود. A1C میانگین قند خون را طی دو تا 3 ماه نشان می‌دهد و در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 باید کمتر از 7 درصد باشد. A1C در بیمارانی که انسولین و دارو مصرف می‌کنند به کنترل قند خون، فشارخون و میزان کلسترول کمک می‌کند. تجویز این داروها در میان افرادی که کاهش وزن کمتری داشتند طی 5 سال افزایش و در گروهی که کاهش وزن بیشتری داشتند کاهش یافت یا تغییری نکرد. با این حال، در افراد با کاهش وزن کمتر میزان LDL (کلسترول بد) و HDL (کلسترول خوب) طی 5 سال بهتر حفظ شده بود و میانگین فشارخون تغییر نکرده بود. بهبود در میزان LDL و HDL در افراد با کاهش وزن بیشتر نیز در طول مطالعه حفظ شد. در این افراد فشارخون کاهش یافت اما بعد از 5 سال مجددا به میزان قبل از شروع مطالعه بازگشت.
نکته عملی: کاهش وزن در بیماران مبتلا به دیابت خطر بیماری های قلبی – عروقی را کاهش می‌دهد.سپید
منبع: Your Doctor



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: