کد خبر: ۱۴۲۰۴۷
تاریخ انتشار: ۰۶:۴۵ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 14
خواب‌آلودگی باعث کاهش زمان واکنش و اختلال توجه، پردازش ذهنی، قضاوت و تصمیم‌گیری می‌شود. خواب کافی در طول شب، بهترین دفاع در برابر خواب‌آلودگی حین رانندگی است. هنگامی که این کار ممکن نیست، چرت زدن برای استراحت در جاده نیز می‌تواند همچنان به رانندگان کمک کند تا پشت فرمان هوشیارتر باشند.
شفا آنلاین:یک مطالعه جدید نشان می‌دهد، به تنهایی در ایالات متحده بیش از 6 هزار نفر بر اثر تصادف وسایل نقلیه ناشی از خواب‌آلودگی راننده جان خود را از دست می‌دهند. به گفته محققان، تقریبا 15 درصد از تمام تصادفات منجر به مرگ شامل یک راننده خواب‌آلود هستند.

به گزارش شفا آنلاین:خواب‌آلودگی باعث کاهش زمان واکنش و اختلال توجه، پردازش ذهنی، قضاوت و تصمیم‌گیری می‌شود. خواب کافی در طول شب، بهترین دفاع در برابر خواب‌آلودگی حین رانندگی است. هنگامی که این کار ممکن نیست، چرت زدن برای استراحت در جاده نیز می‌تواند همچنان به رانندگان کمک کند تا پشت فرمان هوشیارتر باشند. همچنین می‌توانید یک نوشیدنی کافئین‌دار را با چرت زدن ترکیب کنید، این کار موجب افزایش هوشیاری می‌شود؛ البته تنها برای مدت زمانی کوتاه. بسیاری از عوامل سبک زندگی می‌توانند خواب‌آلودگی در زمان رانندگی را تحت تاثیر قرار دهند. آنها عبارتند از: ساعات کار طولانی و نامنظم، کار در شیفت‌های شبانه و داشتن مشاغل متعدد.


پژوهشگران برای محاسبه تلفات خواب‌آلودگی حین رانندگی، داده‌های تصادف‌ها را از سال 2010 بررسی کردند. آنها در مجموع، 32هزار 999 تصادف منجر به مرگ و 9/3 میلیون تصادف منجر به صدمات را پیدا کردند. در سال ۲۰۱۰، رانندگی در حین خواب‌آلودگی عامل حدود 5445 تصادف مرگبار و ۵۱۰هزار و ۹۰۰ برخورد غیرکشنده بود که در نهایت هزینه‌های اجتماعی آنها، سالانه 109 میلیارد دلار برآورد می‌شود. در بسیاری از موارد افراد با وجود خستگی رانندگی می‌کنند؛ چراکه انتخاب دیگری ندارند. یکی دیگر از دلایل این موضوع، دست‌کم گرفتن خطر رانندگی حین خواب‌آلودگی است. دیگر مسائل مربوط به سلامت نیز می‌تواند با این معضل مرتبط باشد؛ گاهی اوقات خواب‌آلودگی حین رانندگی ناشی از یک اختلال پزشکی مانند آپنه در خواب، حمله خواب یا عوارض جانبی دارو‌ها است.سپید
منبع: Reuters
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: