کد خبر: ۱۴۱۲۹۴
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 08
داستان تکراری رنج کولبرهای شهرهای مرزی. قصه رنجی که شنیدنش شاید تکراری شده باشد اما دردش نه.
شفا آنلاین:داستان قدیمی است. داستان انسان‌هایی که جانشان را برای نان می‌دهند. داستان آدم‌هایی که با پیش‌بینی مرگ قریب‌به‌یقین به این کار پا می‌گذارند.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید  داستان تکراری رنج کولبرهای شهرهای مرزی. قصه رنجی که شنیدنش شاید تکراری شده باشد اما دردش نه. حدود یک هفته پیش بود که ریزش بهمن جان پنج نفر از این کولبرها را گرفت. مسئله ساماندهی کولبرها خیلی وقت است که مطرح می‌شود اما بعدازاین حادثه رنگ و لعاب جدی‌تری به خود گرفت. روز گذشته حجت‌الاسلام منتظری، دادستان کل کشور گفت: «دشمن امروز یکی از سیاست‌های راهبردی خودش را راه ضربه به اقتصاد انتخاب کرده است و قاچاق اثرات منفی در کشور دارد به‌طوری‌که مبارزه با این مهم از اهم مبارزات کشور است.

به نظر من 2 راه اساسی برای مبارزه وجود دارد؛ یکی اینکه مرزها را ببندیم که اساسا کالای قاچاق وارد کشور نشود و دوم اینکه کسانی که به هر راهی کالای قاچاق وارد می‌کنند تا کشف صورت می‌گیرد باید کالای کشف‌شده معدوم شود. مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند که کالای قاچاق باید آتش زده شود اگر اشکال قانونی دارد، باید رفع شود. مجلس باید کمک کند برای ایجاد قانون و اگر این امر اجرایی شود، هم طمع ورود کالای قاچاق را کم می‌کند و هم با قاچاقچی‌ها مبارزه می‌شود.»

حجت‌الاسلام منتظری با اشاره به اتفاقات اخیر برای کولبران تاکید کرد که کول برها یک عده از مرزنشین‌ها هستند و از قدیم‌الایام هم همین کار را می‌کردند. راه ارتزاق آن‌ها آوردن جنس از دو مرز است. این افراد مستضعف هستند و باید به آن‌ها کمک هم بشود؛ اما دسته دوم کول برهایی هستند که اجیر هستند و یک عده سرمایه‌دار افرادی را اجیر می‌کنند تا با استفاده از آن‌ها و راه‌بلدی آن‌ها اقدام به قاچاق گسترده کالاهای قاچاق به کشور کنند که در این راه قطعا نیروهای اطلاعاتی و انتظامی وارد عمل می‌شوند و آن‌ها را دستگیر می‌کنند. او ادامه داد: «برای کول بران چند وقت پیش اتفاقاتی افتاد که این اتفاقات طبیعی بود؛ برف و بهمن از اتفاقات طبیعی است امیدوارم خدا آن‌ها را بیامرزد.» همچنین علی یونسی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور، در پی جان باختن برخی کولبرهای مرزی در اثر حادثه بهمن، بر ضرورت و الزام راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری در استان کردستان و تصویب لایحه تقدیمی دولت به مجلس در این رابطه تاکید کرد و گفت: «مبارزه با قاچاق در مناطق مرزی باید با قوت ادامه داشته باشد اما این به معنای منع حرفه کولبری در مناطق مرزی کردستان نیست.»

 یونسی ادامه داد: «منطقه آزاد تجاری در کردستان یک ضرورت و الزام است لذا از نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود که نسبت به تصویب قانونی دراین‌ارتباط که در قابل لایحه‌ای به مجلس ارسال‌شده،‌ تسریع نمایند؛ زیرا بخشی از مشکلات اشتغال و بیکاری در آن مناطق و همچنین پیشگیری از دادوستدهای غیرقانونی مرزی، با تصویب این قانون حل خواهد شد.»

 به گفته دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی این حوادث طبیعی به معنای واقعی مشکلات زیادی برای این بخش ایران عزیز و ساکنان آن مناطق ایجاد می‌کند و لذا در برنامه‌ریزی‌های کلان دولت، باید اولویت‌های بیشتری برای آن مناطق، باهدف توسعه و تامین رفاه و شغل مناسب و حل مشکلات اقتصادی و معیشتی آنان قائل شد. یونسی بابیان اینکه بیکاری، مهم‌ترین مشکل این مناطق است، ادامه داد: «مبارزه با قاچاق در این مناطق مرزی باید باقوت ادامه داشته باشد اما این به معنای منع حرفه کولبری در مناطق مرزی کردستان نیست و اتفاقا باید کولبرهایی که در چارچوب ضوابط دستگاه‌های اجرایی و مسئول استان، به این حرفه مشغول هستند مورد تشویق قرار بگیرند.» یونسی درعین‌حال، بر این موضوع هم تاکید کرد که در کنار ساماندهی حرفه کولبری در مناطق مرزی، مبارزه قوی با قاچاق سازمان‌یافته کالا به‌خصوص کالاهای ممنوع و خطرناک، باید اولویت دستگاه‌های مبارزه با قاچاق کالا در این مناطق باشد و این امر از بحث کولبری قانونی و در چارچوب ضوابط دستگاه‌های اجرایی محلی، تفکیک شود. دستیار ویژه رئیس‌جمهور همچنین گفت: «حمل‌ونقل‌های کوچک و عادی کالا از کشورهای هم‌مرز به داخل که به رونق اقتصادی در این مناطق کمک فراوانی می‌کند و تحت نظارت فرمانداری‌ها انجام می‌شود، متفاوت از قاچاق سازمان‌یافته کالاهای ممنوع و غیرقانونی است.» یونسی ادامه داد: «فرمانداری‌ها باید با توجه به ‌ضرورت‌های محلی، تامین شغل برای اهالی این مناطق، بایستی تلاش بیشتری برای ساماندهی این‌گونه دادوستدهای مرزی و حمل کالا، داشته باشند و به‌نوعی از آنان یعنی کول برهای قانونی؛ حمایت کنند و حتی تا حد امکان، به توریستی شدن این مناطق، کمک کنند.

 تردیدی نداریم که باید در این مناطق با حمایت دولت، رونق اقتصادی ایجادشده و امنیت لازم برای دادوستدهای قانونی مرزی فراهم گردد زیرا این امر تا حدود زیادی می‌تواند به رونق اقتصادی در مناطق یادشده کمک کرده و نرخ بیکاری را تا حدود زیادی کاهش دهد.» به گفته او کاهش نرخ بیکاری و رونق اقتصادی، علاوه بر ایجاد امنیت و توسعه اقتصادی، بسیاری از دغدغه‌های هموطنان این مناطق که به طور عمده معیشت و رونق اقتصادی و رفاه نسبی است، مرتفع خواهد کرد. سردار اسکندر مومنی، جانشین فرمانده ناجا هم درباره وضعیت ساماندهی کولبران گفت: «تمرکز ما برای جلوگیری از فعالیت باندهای بزرگ در مرزهاست که ساماندهی کولبران هم در این برنامه جا می‌گیرد و امیدواریم که با ساماندهی این مهم، کولبران هم تعیین تکلیف شوند.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: