کد خبر: ۱۴۱۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۵ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 08
بیمه سلامت ایران یک سازمان بیمه‌گر است که در درمان پایه کشور فعالیت می‌کند. این سازمان هرگز برای بیمه شدن افراد از تماس تلفنی استفاده نمی‌کند.
شفا آنلاین:شاید برای شما و یا نزدیکانتان پیش آمده باشد که فردی طی تماس تلفنی اعلام کند از طرف سازمان بیمه سلامت تماس گرفته و بیمه تکمیلی درمان به خصوص برای خدمات دندانپزشکی و حتی بیمه تکمیلی هزینه خدمات بستری را پیشنهاد ‌کند. اگر فردی به پیشنهاد آنها جواب منفی دهد در پاسخ می‌گویند که این بیمه سهمیه شما است و خودتان ضرر می‌کنید و در نتیجه فرد را به هر نحوی که شده قانع می‌کنند تا با آنها قرارداد منعقد کند.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید بسیاری از افراد قبل از اینکه اقدامی انجام دهند صحت و سقم این موضوع را از افراد مطلع جویا شده و برخی دیگر به دلیل بی‌اطلاعی و ترس از دست دادن بیمه تکمیلی با پیشنهاد آنها موافقت کرده و در دام سودجویان می‌افتند. این موضوع به اینجا ختم نمی‌شود، فرد تماس گیرنده به بیمه شده اعلام می‌کند که دولت بخشی از سهم بیمه تکمیلی را پرداخت کرده و مابه‌التفاوت آن را شخص بیمه شده باید پرداخت کند به طوری که برای دریافت این مبلغ حتی تا درب منزل نیز می‌آیند و یا شماره کارتی ارائه می‌دهند تا شخص خود نسبت به پرداخت حق بیمه اقدام کند و در نهایت هنگام تحویل پول، برگه‌ای به شخص ارائه می‌دهند که آدرس مراکز طرف قرارداد در آن ذکر شده است و بیمه شده برای دریافت خدمات باید تنها به آن آدرس مراجعه کند.

سپید در گزارش‌های خود بارها درباره فعالیت شرکت‌های شبه بیمه با شعارهای گول‌زننده تخفیف درمان برای بیماران، هشدارهای مسئولان در این زمینه را منتشر کرده است ولی همچنان این اقدامات غیر قانونی ادامه دارد و مردم بسیاری در دام سودجویان افتاده‌اند. بیمه سلامت ایران و حتی سایر سازمان‌های بیمه‌گر از جمله سازمان تامین‌اجتماعی نیز بارها نسبت به اقدامات برخی شرکت‌هایی که از سوی این سازمان تماس گرفته‌اند به مردم هشدار داده‌اند ولی به نظر می‌رسد که باید اقدامات دیگری برای جلوگیری از فعالیت این شرکت‌ها از سوی مسئولان مربوطه به طور جدی صورت گیرد.
آنطور که امیر محمودی، مدیرکل روابط عمومی سازمان بیمه سلامت ایران می‌گوید: « بیمه سلامت ایران یک سازمان بیمه‌گر است که در درمان پایه کشور فعالیت می‌کند. این سازمان هرگز برای بیمه شدن افراد از تماس تلفنی استفاده نمی‌کند. اگر ما بخواهیم هرگونه فراخوان عمومی برای بیمه کردن افراد داشته باشیم این موضوع را از طریق رسانه‌های جمعی به اطلاع مردم می‌رسانیم.»
محمودی در خصوص فعالیت این شرکت‌ها توضیح می‌دهد: «این شرکت‌ها معمولا به طور قانونی مبادرت به ثبت خود در اداره ثبت شرکت‌ها کرده‌اند و براساس اساسنامه اعلام می‌کنند که در زمینه بیمه‌ای فعالیت کرده و به عنوان خرید خدمت از موسسات درمانی اقدام می‌کنند. ولی اقدام غیر قانونی و تخلفی که آنها انجام می‌دهند این است که برای جلب اعتماد مردم اعلام می‌کنند که زیر نظر وزارت رفاه و بیمه سلامت هستند و با این روش مردم را جذب می‌کنند. به طوری که حتی با بیمه‌شدگان سایر سازما‌ن‌های بیمه از جمله سازمان تامین‌اجتماعی و نیروهای مسلح نیز تماس گرفته‌اند.»
مدیرکل روابط عمومی سازمان بیمه سلامت ایران می‌گوید: «وقتی که به این شرکت‌ها مراجعه می‌کنیم و دلیل اینکه خود را از سوی سازمان بیمه سلامت جویا می‌شویم می‌گویند که چنین اقدامی انجام نمی‌دهند و در رابطه با بیمه‌های تکمیلی براساس قرارداد با بیمه‌شدگان عمل می‎کنند.»
محمودی تاکید کرد: « این شرکت‌ها برای جلب توجه از نام سازمان بیمه سلامت ، تامین‌اجتماعی و هر سازمان دیگری سوء در جهت رسیدن به منافع خود سوء استفاده می‌کنند. البته این تخلفات تنها در زمینه بیمه نیست به طوری که در برخی موارد به منظور کاریابی، وام خودرو و مسکن و ... نیز با مردم تماس می‌گیرند. متاسفانه این مسائل وجود دارد و ما تنها می‌توانیم در این زمینه به مردم اطلاع رسانی کنیم.»
وی بار دیگر با تاکید بر اینکه هر گونه تماس تلفنی از سوی سازمان بیمه غیر واقعی و کذب است، می‌گوید: «هیچ کس به طور مستقیم نمی‌تواند از مردم پولی دریافت کند . سازمان بیمه سلامت بیش از 1250 دفتر پیشخوان و نمایندگی در سراسر کشور دارد که حتی اگر مردم برای دریافت خدمات به این دفاتر مراجعه کنند، حق دریافت پول نقدی ندارند و موظف هستند برای خدماتی که دریافت می‌کنند هزینه آن را به حساب‌هایی که توسط سازمان مشخص شده است پرداخت کنند. در عین حال هیچ فرد و یا شرکتی نمی‌تواند بیمه درمان پایه و یا دفاتر درمانی شهروندان را باطل کند. شهروندان باید به این موضوع توجه داشته باشند تا در تماس‌هایی که با آنها گرفته می‌شود، دچار تردید و استرس نشوند.»
مدیرکل روابط عمومی سازمان بیمه سلامت ایران می‌گوید: «مردم می‌توانند در صورت بروز مشکل و یا هر سوالی با ادارات کل سازمان به شماره 28165000 ، 22858720 تماس بگیرند و مشکلات خود را مطرح کنند. همچنین مردم می‌توانند با مراجعه به ادارات کل بیمه سلامت در سراسر کشور از جمله اداره کل بیمه سلامت استان تهران آدرس نمایندگی‌ها و شعبه‌های این سازمان را در سایت‌هایی که مشخص شده است دریافت کرده تا مشکلی برای آنها ایجاد نشود تا در نهایت این شرکت‌ها نتوانند به اهداف سودجویی خود با وعده‌های دورغینی که به مردم می دهند، دست یابند.»
محمودی در پاسخ به این سوال که مراکز درمانی که این شرکت‌ها معرفی می‌کنند تا چه اندازه معتبر است، توضیح می‌دهد: «براساس برخی از بررسی‌هایی که توسط سازمان انجام شد تاکنون محل مشخصی را نتوانستیم پیدا کنیم و مشخص نیست که با چه مراکز درمانی مطمئنی قرارداد منعقد کرده‌اند.عملا ما نمی توانیم برخورد قانونی با آنها داشته باشیم مگر اینکه بیمه شده سازمان موردی داشته باشد که به منظور حمایت از بیمه‌شده به آن محل مراجعه کرده‌ایم. با توجه به اینکه در کشور این تنها
سوء استفاده نیست و سوء استفاده‌هایی در سطح کاریابی، وام، سرمایه‌گذاری و ... وجود دارد به نظر می رسد که سازمان بیمه سلامت باید این اطلاع رسانی دایمی را به بیمه‌شدگان خود داشته باشد تا دچار اینگونه مشکلات نشوند.» وی ادامه داد: «افرادی که فاقد پوشش بیمه درمان پایه هستند می‌توانند از طریق سامانه الکترونیک سازمان بیمه سلامت ایران به آدرس
www.ISC.bimesalamat.irمراجعه و نسبت به درخواست بیمه پایه خود اقدام کنند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: