کد خبر: ۱۴۰۷۸۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 02
در سیاست های کلی روی موضوع پزشک خانواده تاکید شده است، این طرح با همت همه پزشکان حاضر در مجلس شورای اسلامی، در برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته و از حالت اختیاری بیرون آمده و الزام آور شده است.

شفا آنلاین:رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران گفت: طرح پزشک خانوداه در صورت اجرایی شدن به عنوان سندی ملی در عرصه سلامت و برنامه ششم توسعه به شمار خواهد آمد.

به گزارش شفا آنلاین،عباس کامیابی افزود: در سیاست های کلی روی موضوع پزشک خانواده تاکید شده است، این طرح با همت همه پزشکان حاضر در مجلس شورای اسلامی، در برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته و از حالت اختیاری بیرون آمده و الزام آور شده است.
وی ابراز امیدواری کرد که مجلس شورای اسلامی و دولت به گونه ای عمل کنند که بودجه حوزه پزشک خانواده نشان دار شود.
کامیابی خاطرنشان کرد: با اجرای طرح پزشک خانواده تعداد زیادی از پزشکانی که ناشناخته یا دو شغله اند، پزشکانی که به نوعی تحصیل می کنند، در حال مهاجرت و یا در حال گذراندن تخصص هستند ‌در راستای اجرای این طرح، مشغول به کار می شوند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در راستای اجرای طرح تحول سلامت از پزشکان عمومی استفاده شد یا نه، گفت: در این زمینه چون به حوزه درمان پرداخته شد تاثیر چندانی برای جذب پزشکان عمومی نداشت.
رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران ادامه داد: باید برای توسعه و تحول حوزه درمانی، درمان از سطح یک و با حضور پزشکان عمومی صورت گیرد که البته حرکت هایی هم انجام شده است.
وی اضافه کرد: تاکنون نظام ارجاع پزشکان خانواده در مناطق روستایی تا حدی اصلاح شده است و تعداد زیادی از پزشکان عمومی به جمع پزشکان خانواده پیوسته اند اما بعد از پزشک خانواده روستایی، ما مترصد پیاده سازی پزشک خانواده در مناطق شهری هستیم و منتظریم زمان بندی در این زمینه تنظیم شود؛ در آن صورت است که جمعی از پزشکان عمومی در جایگاه خودشان قرار می گیرند.
وی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر نظام ارجاع در استان فارس در حال انجام است و بیماران باید ابتدا به پزشک عمومی و پس از آن به سطوح بعدی و تخصصی مراجعه کنند، البته نظام ارجاعی که در سطح روستاها پیاده می شود یک چرخه منقطع است و هنوز کامل نشده و گردش بیمار به صورت نظام مند مشخص نشده است.
وی در ادامه، بزرگ ترین چالش پزشکان عمومی را بحران هویت دانست و افزود: برای ما خیلی مهم است که پزشکان عمومی در سطح اول خدمات پزشکی قرار گیرند و اگر این موضوع محقق شود تناسب جایگاه درآمدی، اقتصادی و اجتماعی را پیدا خواهند کرد.
کامیابی اظهارکرد: تلاش های زیادی صورت گرفته اما نتیجه ای که ما می خواستیم هنوز به دست نیامده است، به همین منظور طرح پزشک خانواده را تحلیل و آسیب شناسی کرده ایم و پیگیری این موضوع را در دستور کار داریم؛ به گونه ای است که بخشی از آموزش های ما به سمت آموزش های پزشک خانواده پیش می رود.
برچسب ها: سلامت ، پزشک ، خانواده
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: