کد خبر: ۱۴۰۵۷۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 02
«بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یا همان آنفلوآنزای مرغی در ۱۴ استان کشور شیوع پیدا کرده و طی ماه گذشته از شش استان اردبیل، قزوین، لرستان، البرز، آذربایجان‌شرقی و گلستان گزارش بیماری نشده و بیماری متوقف شده است.
شفا آنلاین:نوع جدید آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، بیماری‌ای که چندی است در کشور درحال شیوع است و هر روز بر تعداد استان‌های درگیر افزوده می‌شود. طبق آخرین آمار 18 تا 19 استان کشور درگیر این بیماری است؛ اتفاقی که در همان اوایل و با اعلام اولین موارد ابتلا به این بیماری از برخی مرغداری‌های کشوربه سازمان دامپزشکی نگرانی هایی را به وجود آورد؛ نگرانی که موجب تشکیل جلسه مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به ریاست معاون اول رییس‌جمهور شد.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید حال و بعد از گذشت چند ماه از شیوع این بیماری خبرهای مختلفی از این بیماری به گوش می‌رسد؛ شایعه ابتلای اولین مورد انسانی به این بیماری در کشور، شیوع بیماری در مرغداری‌های گوشتی و قرنطینه روستایی در اصفهان، به دلیل شیوع یک نوع بیماری احتمالی مربوط به طیور که در فضای مجازی درحال انتشار است.

سازمان دامپزشکی به‌تنهایی قادر به کنترل این بیماری نیست
آنگونه که فرشاد تهرانی مدیرکل مبارزه با بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی دراین‌باره می‌گوید: «بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یا همان آنفلوآنزای مرغی در ۱۴ استان کشور شیوع پیدا کرده و طی ماه گذشته از شش استان اردبیل، قزوین، لرستان، البرز، آذربایجان‌شرقی و گلستان گزارش بیماری نشده و بیماری متوقف شده است. البته این بیماری در استان‌های مختلف به‌صورت یکسان وجود ندارد. به‌عنوان مثال در استان گیلان عمده کانون‌های بیماری روستایی است و برخی مانند استان قم کانون‌های بیماری در واحدهای صنعتی بیشتر مشاهده می‌شود و در برخی دیگر نیز مانند مازندران ترکیبی است.»

وی با بیان اینکه وضعیت و حالت آماده‌باش همچنان در کل کشور و همه استان‌های درگیر بیماری و استان‌هایی که این بیماری در آنها هنوز گزارش نشده، وجود دارد، می‌افزاید: «از آنجا که راه‌های انتقال و گسترش بیماری از طریق افراد، ماشین‌های آلوده، پرندگان آلوده و فرآورده‌های آلوده درحال افزایش است، حتی در استان‌هایی که گزارشی از بیماری وجود ندارد این نگرانی وجود دارد که بیماری در آنجا نیز مشاهده شود و تنها کافی است یک محموله طیور زنده آلوده به‌صورت غیرمجاز به آن مناطق منتقل شود.»

مدیرکل مبارزه با بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی ادامه می‌دهد: «بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان همچنان در وضعیت قابل کنترل قرار دارد و به حالتی نرسیده‌ایم که بخواهیم اعلام ناتوانی کنیم. البته هیچ نگرانی‌ای بابت مصرف مرغ و تخم‌مرغ وجود ندارد چراکه ویروس آنفلوانزا نسبت به گرما و درجه پخت آن حساس است و تاکنون نیز هیچ گزارشی برای شیوع این بیماری در انسان‌ها در دنیا منتشر نشده است و با پختن آنها به‌راحتی ویروس از بین می‌رود، اما مردم مراقبت کنند؛ به‌گونه‌ای که به‌عنوان مثال از مرغ و تخم‌مرغ‌های محلی استفاده نکنند و همه محصولاتی که با تائید سازمان دامپزشکی و به‌صورت شناسنامه‌دار در بازار رسمی کشور عرضه می‌شود هیچ مشکلی ندارد.»
تهرانی با اشاره به ضرورت همراهی همه دستگاه‌های ذی‌ربط در این مورد، تصریح می‌کند: «هم‌اکنون مشکلی از نظر اعتبارات و بودجه برای کنترل بیماری آنفلوآنزای مرغی نداریم گرچه افزایش آنها عاملی در راستای سریع‌تر شدن عملکرد و واکنش سازمان برای شناسایی و جلوگیری از بیماری است، اما از دستگاه‌های متولی ذی‌ربط دیگر درخواست داریم تا با سازمان دامپزشکی در راستای کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ازجمله نیروی انتظامی، فرمانداری‌ها و ... بیش‌ازپیش همکاری کنند چراکه سازمان دامپزشکی و حتی وزارت جهاد کشاورزی به‌تنهایی قادر به کنترل و مبارزه با این بیماری نیست.»
اعلام عمومی بحران تشویش اذهان عمومی است
مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری آنفولانزا و هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی نیزاعلام کرد: «طبق آخرین اطلاع 18 یا 19 استان کشور درگیر شیوع این بیماری شده‌اند و این بیماری تا به امروز مورد ابتلای انسانی نداشته است و مورد ابتلای نجف‌آباد نیز توسط مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تکذیب شده است.»
مردانی می‌افزاید: «شیوع بیماری در مرغداری‌ها با ابتلای انسانی متفاوت است و لازم است تا مردم در مصرف محصولات مرغی اعم از گوشت و تخم‌مرغ احتیاط لازم را کرده و این محصولات را به‌صورت کامل بپزند و از خوردن پرندگان مهاجر و محلی خودداری کنند و در صورت مشاهده لاشه اینگونه حیوانات آن را معدوم کنند و یا با مراکز مربوطه تماس بگیرند.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا زمان اعلام عمومی مبنی بر وجود بحران در این مورد نرسیده است، اظهار داشت: «این بیماری در بسیاری از کشورهای دنیا ازجمله کشورهای اروپایی و جنوب شرق آسیا شیوع پیدا کرده است و چون مورد ابتلای انسانی به این بیماری گزارش نشده است اعلام عمومی بحران در این مورد چیزی جز تشویش اذهان عمومی نخواهد بود.» مردانی با اشاره به آمادگی موجود در کشور برای مقابله با شیوع این بیماری می‌گوید: خوشبختانه این آمادگی در کشور هست و سازمان دامپزشکی کشور نیز اعلام کرده است که آماده مقابله با هرگونه اتفاقی در این حوزه را دارد و اعلام عمومی این اتفاق نتیجه معکوس خواهد داد و موجب مشوش شدن افکار عمومی خواهد شد.»

مردانی در پاسخ به سوالی درباره چرایی سرعت بالای شیوع بیماری می‌گوید: «همان‌طور که بیماری در بسیاری از کشورهای همسایه درحال شیوع است در ایران نیز ممکن است در بسیاری از استان‌های کشور شیوع پیدا کرده و همه استان‌های کشور تسری پیدا کند. بنابراین تا زمان ابتلای مورد انسانی می‌بایست اقدامات مقابله‌ای و پیشگیرانه برای مقابله با این موج شیوع انجام شود. البته این رویه طبق برنامه جهانی و دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی نیز به کشورها توصیه می‌شود. بنابراین اگر مورد انسانی ابتلا به بیماری گزارش شود نه‌تنها در ایران که در همه جهان بایستی اقدامات خاص انجام شود. ازاین‌رو سازمان جهانی بهداشت گوش‌به‌زنگ این اتفاق است تا در صورت بروز چنین اتفاقی اقدامات لازم را انجام دهد.»
مردانی درخصوص خبر ابتلای بیمار نجف‌آبادی که از طرف وزارت بهداشت تکذیب شد نیز گفت: «در بیماری‌های تنفسی مدت 5 تا 7 روز طول می‌کشد تا بیماری و علائم آن بهبود یابد. البته این بازه زمانی در صورت بروز عارضه ممکن است بیشتر شود. بنابراین اگر بیمار دچار عارضه شود این دوره درمان مدت طولانی‌تری را طی کند.»
وی در پاسخ به این سوال که برای اتفاقات ازاین‌دست ستادی در کشور تشکل شده است یا خیر، اظهار داشت: «برای این منظور کمیته‌ای تحت عنوان کمیته کشوری آنفلوانزا تشکل شده است و درحال حاضر نیز در این کمیته همه اطلاعات مربوط به این بیماری مورد پایش قرار گرفته است. و اقدامات لازم درحال انجام بوده و اتفاقات رصد می‌شود.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: