کد خبر: ۷۶۳۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 06
رئیس انجمن عفونی اطفال در گفتگو با شفا آنلاین اعلام کرد:
شفا آنلاین- رئیس انجمن عفونی اطفال ایران با اشاره به این که کلیه واکسن های تایید شده ازسوی وزارت بهداشت ودرمان کشوربه خصوص واکسن های آنفلوانزا مورد تأیید است تصریح کرد: بیماران دچار مشکلات قلبی،ریوی، بیماری های مزمن، رماتیسم، سرطان، دیابت و کلیوی برای تزریق واکسن آنفولانزا دراولویت هستند.


دکتر محمدرضا بلورساز در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهارکرد: تمامی واکسن هایی که وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو پس از تأیید مجوزعرضه وفروش آنها را می دهند به طور قطع مورد تأیید است. زیرا وزارت بهداشت روی واکسن ها بر خلاف داروهای دیگر حساسیت بیشتری دارد.بنابراین مردم با خیال راحت می توانند واکسن های آنفلوانزا که ازسوی وزارت بهداشت تایید شده را بدون هیچ نگرانی تزریق کنند.


بهترین سن تزریق واکسن آنفولانزا

دبیر انجمن اطفال ایران ادامه داد: از سن 6 ماهگی تا پایان عمر باید واکسن آنفلوانزا درتمام افراد به طور سالانه تزریق شود. اما اکودکان دبستانی و زیر 5 سال و همچنین افراد 60 سال به بالا نیز در اولویت قرار دارند. حال آن که از نظر علمی و طبق توصیه وزارت بهداشت افراد دچار مشکلات قلبی، ریوی، بیماری های مزمن، سرطان، کلیوی و دیابت و به طور کلی تمام آنهایی که بنا به دلایلی در بدنشان ضعفی دارند در تزریق این واکسن در اولویت قرار دارند.

فوق تخصص بیماری های عفونی اطفال اظهارکرد: در صورت بروز آنفولانزای پرندگان افرادی که واکسن تزریق نکرده اند در خطر ابتلا ی بیشتری قرار دارند. از طرفی دیگر تزریق واکسن برای همه پرسنل مشغول در سازمان های بهداشتی مانند پزشکان؛ پرستاران، بهیاران و بهورزان نیز ضرورت دارد.

اهمیت تزریق واکسن آنفولانزا در سلامت کودکان

وی ادامه داد: تزریق واکسن آنفولانزا در سلامت کودکان فوق العاده مهم است .به گونه ای که در صورت عدم تزریق آن و ابتلای کودکی به آنفولانزای پرندگان ،خطر ابتلا به عوارض قلبی، ریوی و مرگ و میر نیزدراین کودکان وجود دارد.


عوارض واکسن آنفولانزا

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: واکسن آنفولانزا امکان دارد عوارض موضعی مانند تورم؛ قرمزی، درد و تب خفیف را در پی داشته باشد. اما از آنجا که واکسن زنده نیست عوارض شدیدی در پی ندارد.حال آنکه بهترین و طلایی ترین زمان تزریق آن اواسط شهریور تا اوایل دیماه است و در بدن هم یک سال محافظت می دهد.

تزریق و تجویز خودسرانه واکسن آنفولانزا ممنوع!

وی توصیه کرد: در واقع بهتر است که قبل از تزریق این واکسن به پزشک مراجعه شود. زیرا امکان دارد فردی به دلیل ابتلا به مشکلی نباید واکسن بزند، مانند آلرژی که پس از تزریق واکسن شوک میدهد.

دبیر انجمن اطفال ایران توصیه کرد: واکسن آنفولانزا در افراد پرخطر به طور حتم باید تزریق شود. ترجیح نیز اینستکه تزریق در جایی انجام شود که امکانات احیا فراهم باشد تا در صورت بروز مشکلی نظیر شوک اقدامات لازم انجام شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: