کد خبر: ۱۴۰۵۷۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 02
محاسبات این بررسی نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۲ تقریبا ۴۰ درصد این میزان مربوط به کشورهای درحال‌توسعه است.
شفا آنلاین:یک بررسی که احتمالا نخستین مورد در نوع خودش است و در ژورنال Tobacco Contro- منتشر شده است، نشان می‌دهد که هزینه‌های ناشی از سیگار کشیدن حدود 4/1 تریلیون دلار است که تقریبا معادل ۶ درصد کل مخارج بهداشتی جهان و حدود ۲ درصد تولید ناخالص کل جهان است.

به گزارش شفا آنلاین:محاسبات این بررسی نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۲ تقریبا ۴۰ درصد این میزان مربوط به کشورهای درحال‌توسعه است. از میان این کشورها برزیل، چین، هند و روسیه، یک‌چهارم از تمام هزینه‌های مرتبط با مصرف سیگار را به خود اختصاص می‌دادند.

 البته این محاسبات شامل هزینه‌های بهداشتی و اقتصادی ناشی از استنشاق غیرمستقیم دود سیگار یا مصرف فراورده‌های توتون بدون دود نمی‌شد. پژوهشگران می‌گویند، تاثیر عمده سیگار کشیدن بر نظام‌های بهداشتی و اقتصاد کشورها به‌طور گسترده‌ای از دهه ۱۹۶۰ در حال بررسی بوده است، اما این بررسی‌ها منحصرا در کشورهای با درآمد بالا انجام شده است. این پژوهشگران می‌خواستند تا کشورهای با درآمد پایین و متوسط را در بررسی‌شان بگنجانند تا تخمین دقیق‌تری از کل هزینه جهانی سیگار کشیدن به دست آورند؛ بنابراین آنان داده‌های به‌دست‌آمده از ۱۵۲ کشور از آفریقا، آمریکای جنوبی و شمالی، منطقه مدیترانه شرقی، اروپا، آسیای جنوب شرقی و منطقه اقیانوسیه غربی را که ۹۷ درصد سیگاری‌های جهان را شامل می‌شدند، وارد بررسی خود کردند.
آنان از رویکرد «هزینه بیماری» استفاده کردند برای نخستین بار در ۱۹۶۰ به کار گرفته شد. در این رویکرد، تاثیر اقتصادی بیماری در هر سال معین به هزینه‌های مستقیم بیماری، مانند پذیرش‌های بیمارستانی و درمان و هزینه‌های غیرمستقیم که مربوط ارزش بهره‌وری ازدست‌رفته به علت مرگ و ناتوانی در سال جاری و سال‌های آینده تقسیم می‌شود. این پژوهشگران در چهار پایگاه داده‌های اصلی برای بررسی‌های مرتبط درباره هزینه‌های مستقیم جستجو کردند و ۳۳ بررسی مربوط به ۴۴ کشور را یافتند که ۸۶ درصد کل هزینه مراقبت‌های بهداشتی را شامل می‌شدند.


آنان هزینه‌های مستقیم را با استفاده از یک «روش صحه‌گذاری» (HCM) تخمین زدند که ارزش فعلی بهره‌وری ازدست‌رفته به علت بیماری/ناتوانی و مرگ را محاسبه می‌کند. آنان همچنین از منابعی مانند سازمان جهانی بهداشت و بانک جهانی برای به دست آوردن اطلاعات مربوط به درصد بیماری و مرگ قابل‌ انتساب به سیگار کشیدن، میزان‌های ملی اشتغال و تولید ناخالص داخلی هر یک از این ۱۵۲ کشور برای محاسباتشان استفاده کردند.


درنهایت محاسبات آنان نشان داد که بیماری‌های ناشی از سیگار کشیدن مسئول ۱۲ درصد (1/2 میلیون) مورد از همه مرگ‌های در سن کاری در بزرگسالان در سنین ۳۰ تا ۶۹ است و بیشترین درصد مربوط کشورهای اروپایی و آمریکایی می‌شود. این رقم شامل 4/1 میلیون بزرگ‌سال می‌شد که جزو نیروی کار شمرده می‌شدند.
شمار سال‌های کاری ازدست‌رفته به علت بیماری‌های مربوط به سیگار کشیدن به 8/26 میلیون سال می‌رسید که ۱۸ میلیون سال آن مربوط به مرگ و بقیه آن مربوط به ناتوانی‌های ناشی از سیگار کشیدن بود.
هزینه‌های بهداشتی قابل ‌انتساب به سیگار کشیدن به ۴۲۲ میلیارد دلار می‌رسید که معادل حدود ۶ درصد کل هزینه‌های بهداشتی جهانی می‌شد و بالاترین سهم مربوط به کشورهای اروپایی و آمریکا می‌شد. این محاسبات نشان داد فقط در اروپای شرقی هزینه‌های سیگار کشیدن ۱۰ درصد کل هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی در این زیر‌منطقه را به خود اختصاص می‌دهد.
پژوهشگران بر اساس این ارقام محاسبه کردند که در سال ۲۰۱۲ هزینه کل اقتصادی سیگار کشیدن ۱۴۳۶ میلیارد دلار است که معادل 8/1 درصد کل تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان می‌شود؛ اما گوناگونی‌های قابل‌توجهی از این لحاظ در میان منطقه‌ها و زیرمنطقه‌های جهان وجود داشت. تقریبا ۴۰ درصد از این هزینه اقتصادی جهانی مربوط به کشورهای با درآمد پایین و متوسط می‌شد و کشورهای BRIC یعنی برزیل، روسیه، هند و چین ۲۵ درصد آن را به خود اختصاص می‌دادند. این پژوهشگران اشاره می‌کنند که محاسباتشان شامل زیان‌های بهداشتی و اقتصادی ناشی از استنشاق دود سیگار محیطی یا مصرف فراورده‌های بدون دود توتون می‌شد. همچنین تخمین‌های آنان فقط بهره‌وری ازدست‌رفته افراد فعال از لحاظ اقتصادی را شامل می‌شد. مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2015، «دستور کار توسعه پایدار ۲۰۳۰» را به تصویب رساند. این دستور کار شامل 17 هدف برای کشورهای امضاکننده است که باید تا سال 2030 تحقق یابد.


هدف شماره ۳ در این اهداف کاهش تعداد مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری‌های غیر واگیر مانند بیماری‌های مرتبط با سیگار کشیدن و تحکیم اجرای «پیمان چارچوب کنترل دخانیات سازمان جهانی بهداشت» در کشورها است.

این پژوهشگران نتیجه می‌گیرند: «سیگار کشیدن بار اقتصادی سنگینی را بر سراسر جهان به‌خصوص کشورهای اروپایی و شمال آمریکا تحمیل می‌کند که همه‌گیری مصرف دخانیات در پیشرفته‌ترین وضعیت خود قرار دارد.»

آنان می‌افزایند: «این یافته‌ها نیاز فوری همه کشورها برای به کار بستن اقدامات فراگیر کنترل دخانیات برای جلوگیری از این هزینه‌های اقتصادی و نیز کمک به دستیابی اهداف توسعه پایدار در کشورهای عضو را نشان می‌دهد.»سپید
منبع: MedicalXpress
برچسب ها: سیگار ، مرگ ، تولید ناخالص
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: