کد خبر: ۱۰۵۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 24
شفا آنلاین>اجتماعی>بهاره رهنما، سحر دولتشاهی، کمند امیرسلیمانی، سام درخشانی و سروش صحت پنج چهره سینما، تئاتر و تلویزیون هستند که در کمپین سفیران آگاهی بخشی درباره دیابت مشارکت دارند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  این کمپین با هدف اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی درباره خطرات شیوع دیابت در ایران شروع به کار کرده است. هنرمندان فعال در این عرصه در طول مدت فعالیتشان با حضور در تعدادی از مراکز عمومی، بهداشتی- درمانی و گذاشتن پست در صفحه شخصی، هوادارانشان را به اصلاح شیوه‌های زندگی شهری برای جلوگیری از ابتلا به دیابت دعوت کرده‌اند.

        بهاره رهنما: بهاره رهنما بازیگر سینما و تلویزیون که چهره‌ای نام آشنا برای مردم ایران است جزو معدود بازیگرانی است که رویدادهای کاری و اتفاقات زندگی‌اش را از طریق شبکه‌های اجتماعی با مردم و هوادارانش به اشتراک می‌گذارد.

این بازیگر نام آشنا پست‌هایی جهت آگاه سازی در مورد دیابت، آزمایش A1c و تست سه ماه قند خون در صفحه شخصی‌اش منتشر کرده است تا اطلاعات مردم در زمینه بیماری دیابت که منجر به مرگ خاموش می‌شود، بالا رود. او با شرکت در جلسات آموزش و پیشگیری، از افراد بالای چهل‌سال خواست آزمایش A1c یا معدل سه ماهه قند خون را حتماً در اولین فرصت در برنامه خود قرار دهند. او در صحبت‌هایش دریکی از جلسات گفت: «دیابت گاهی هیچ علامت مشخصه‌ای ندارد. خطر ابتلا به دیابت نوع دو برای افرادی مثل من که اضافه وزن دارند, به طور معمول بیشتر از سایر افراد است اما حتی ما هم می‌توانیم با روزی فقط نیم ساعت پیاده‌روی این ریسک را تا 50 درصد کاهش دهیم.»

 او درباره آزمایش ای وان سی یا معدل قند سه‌ماهه گفت: «این آزمایش توسط یک پزشک ایرانی به نام پروفسور رهبر کشف شده که باعث افتخار جامعه ایرانی است و چند سالی است به رحمت خدا رفتند. ای وان سی میانگین همه بالا و پایین شدن‌های قند شما در سه ماه اخیر خواهد بود که برای تشخیص بیماری قند خیلی آزمایش مهم و قابل اتکایی است از آنجا که فاکتورهایی مثل پرخوری یا کم‌خوری یا استرس میزان قند خون مارا بالا و پایین می‌کند برای اطمینان بیشتر باید این آزمایش را انجام داد تا به یک معدل از کل فرآیند این بالا و پایین‌شدن‌های قند خون رسید. این میزان باید حدود 7/5 دهم باشد و اگر از شیش و نیم بالاتر رود تشخیص دیابت داده می‌شود.»

        سام درخشانی: در سالن اجتماعات معاونت اجتماعی شهرداری منطقه هشت تهران از حاضران در این محل خواست تا با انجام آزمایش‌های دوره‌ای خون، از وضعیت قند ناشتا و سه ماهه وضعیت سلامت خودشان آگاه باشند. او با حضور در کلینیک شریعت رضوی در مهرآباد جنوبی تهران در جمع گروهی از شهروندان درباره دیابت اطلاع‌رسانی کرد. درخشانی در صحبت‌هایش گفت، هم‌اکنون حدود پنج میلیون ایرانی مبتلا به دیابت هستند. این در حالی است که در ایران از هر دو نفر دیابتی یک نفر از دیابت خود آگاهی ندارد. شهرنشینی و استفاده از غذاهای آماده، کم تحرکی جامعه، چاقی و افزایش وزن، رژیم غذایی ناسالم و استعمال دخانیات از مهم‌ترین عوامل ابتلا به دیابت شناخته شده است که گروهی از هنرمندان نوع‌دوست با توجه به مسئولیت اجتماعی خود تلاش دارند تا میزان آگاهی عمومی درباره دیابت در جامعه را ارتقاء دهند.

سام درخشانی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون چندی پیش با انتشار عکسی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که به عنوان سفیر دیابت در ایران، در این حوزه فعالیت خواهد کرد. «وظیفه ما این است که نیمی از افراد جامعه دیابتی که از بیماری خود آگاهی ندارند را آگاه کنیم و برای نیم دیگر جامعه دیابت که آگاه از بیماری خود هستند موارد کنترل و پیشگیری از دیابت را افزایش دهیم.» وی که به عنوان سفیر تندرستی بنیاد دیابت در مراسمی حضور داشت، پرخوری، تکرر ادرار، افت قند خون را علائم دیابت عنوان کرد با این همه مهمترین علامت دیابت را بی علامتی دانست و گفت افراد تنها باید با چکاپ‌های سه ماهه از وضعیت قندخون خود آگاه شوند. از علائم فرد پیش دیابتی قندخون ناشتای ۱۰۰ تا ۱۲۵ است. سام درخشانی بحث دیابت و بارداری را مطرح کرد و تاکید کرد یکی از علائم دیابت بارداری، زایمان نوزاد بالاتر از ۴ کیلوگرم وزن است و این درجای خود نوعی خطر محسوب می‌شود.

        سحر دولتشاهی: سحر دولتشاهی هم در مرکز دیابت سمرقندی با تاکید بر نقش ورزش در جلوگیری از ابتدا به دیابت توصیه کرد که تنها با ۳۰ دقیقه ورزش منظم روزانه و رژیم غذایی سالم می‌توانیم تا ۸۰درصد خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهیم.

        کمند امیرسلیمانی: این بازیگر سینما نیز در سالن اجتماعات بیمارستان آرش، ترک سیگار و استفاده نکردن از دخانیات را عاملی تعیین‌کننده در پیشگیری از دیابت دانست. در مرکز بیماری‌های خاص شرق تهران هم بی‌اطلاعی حدود نیمی از مبتلایان به دیابت را از دیگر خطرات دیابت دانست و اظهار داشت: «متاسفانه در ایران از هر دو نفر دیابتی یک نفر از دیابت خودآگاهی ندارد.»

        سروش صحت: در دبیرستان شهید بهشتی شهرری استعمال دخانیات و به‌وی‍ژه قلیان به‌وسیله نسل جدید را از عوامل تاثیرگذار در ابتلا به دیابت در سال‌های آینده اعلام کرد. او در بیمارستان پیامبر هم به حاضران در سالن اجتماعات این بیمارستان تاکید کرد: در ایران هر ۱۴ دقیقه یک نفر جان خود را در اثر دیابت از دست می‌دهد لذا همه ما باید دیابت را خیلی جدی بگیریم.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: