کد خبر: ۱۴۰۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 31
یوسف رشیدی دبیر علمی همایش در ابتدای مراسم با بیان اینکه تلاش شده به موضوع آلودگی هوا با نگاهی علمی و منطقی و به دور از مسائل سیاسی توجه شود، گفت: در این همایش تنها به مسائل علمی توجه کرده‌ایم.
شفا آنلاین>اجتماعی>کارشناسان و مسئولان حوزه آلودگی هوا در همایش «مدیریت آلودگی هوا و صدا» راهکارهای خود را برای مهار آلودگی هوا ارائه کردند.

به گزارش شفا آنلاین، پنجمین همایش «مدیریت آلودگی هوا و صدا» در سالن سبز دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

یوسف رشیدی دبیر علمی همایش در ابتدای مراسم با بیان اینکه تلاش شده به موضوع آلودگی هوا با نگاهی علمی و منطقی و به دور از مسائل سیاسی توجه شود، گفت: در این همایش تنها به مسائل علمی توجه کرده‌ایم.

وی ادامه داد: ۱۲۵ مقاله در سامانه همایش ثبت شد که از میان آنها ۳۰ مقاله به صورت شفاهی و ۵۸ مقاله به شکل پوستر ارائه خواهد شد. همچنین ۶ مقاله تخصصی در حوزه آلودگی هوا و صدا سفارش داده شده است.

۵ راهکار مهار آلودگی هوا

در ادامه این مراسم احمد جنیدی معاون دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به چهار نگرش کلی که برای مهار آلودگی هوا وجود دارد، گفت: مالیات بر نشر، استاندارد بر نشر، کیفیت هوا و سود و فایده منابع، چهار نگرش کلی است که برای مهار آلودگی هوا استفاده می‌شود و پیشنهاد قاعده پنجمی را دارم که آن مشارکت اجتماعی و مسئولیت فردی است.

وی ادامه داد: بر اساس این قاعده، هیچ انسانی نه به خود و نه به دیگری نباید لطمه بزند. زمانی که منبع ۸۰ درصد آلودگی هوا، وسایل نقلیه شخصی است؛ اگر این قاعده رعایت شود، بخشی از فرآیند تولید آلودگی هوا اصلاح خواهد شد و آن تأکید بر نظارت فردی و اجتماعی است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در کلاس‌ها به دانشجویانم می‌گویم ممکن است در کارنامه اعمال هر کدام از ما چندین قتل‌ به ثبت رسیده باشد، گفت: این قتل‌ها سهم ما از آلوده کردن هوا در روزهای آلوده است؛ روزهایی که نباید خودرو به سطح شهر می‌آوردیم و آوردیم و میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در آن روزها افزایش یافته است.

بیش از ۳۰۰۰ روش آلودگی هوا لیست شد

جنیدی با بیان اینکه در کلاس‌های دانشگاهی بیش از سه هزار و اندی روش برای مهار آلودگی هوا لیست شده است، گفت: این موضوع نشان می‌دهد که ما برای آلودگی هوا، راهکار داریم اما چرا نتوانسته‌ایم با وجود داشتن دانش فنی و تخصصی، آلودگی هوا را مهار کنیم؟ پرسشی است که باید به آن پاسخ داد و با مشخص کردن سهم دولت، مدیریت شهری و مردم به آن پاسخ داد.

آمایش سرزمینی نداریم

معاون دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه با طرح این پرسش که تمرکز یک هشتم جمعیت کشور در یک شهر چقدر در ایجاد آلودگی‌های محیط‌زیستی اثرگذار است، گفت: وقتی صد درصد مراکز سیاسِی، اداری و خدماتی در یک شهر مستقر شده باشند، می‌توان به راهکارها برای کاهش آلودگی هوا امیدوار بود. این تمرکزگرایی نشان می‌دهد مسئولان تصمیم‌گیر توجهی به آمایش سرزمینی ندارند، زیرا مدیریت برای کنترل آلودگی هوا در یک شهر دو میلیون نفره با ۱۰ میلیون نفر بسیار متفاوت است.

وی تأکید کرد: چرا بعد از ۱۵ سال دولت الکترونیک در کشور رشد و پیشرفت خاصی نداشته است؟

تلاش برای مهار آلودگی هوا از انفعال به برنامه‌ریزی رسیده است

سعید متصدی معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در ادامه این همایش با بیان اینکه در برخی از زمان‌ها ما نگاهی انفعالی به موضوع حل آلودگی هوا داشتیم، گفت: اما در دور جدید تلاش شده برای آلودگی هوا از حالت انفعالی به برنامه‌ریزی دقیق، ختم شود و با تدوین و اجرای راهبردهایی شاهد بهبود وضعیت آلودگی هوا بودیم.

کیفیت مطلوب سوخت، اصلاح کیفیت سوخت، ارتقای استانداردهای خودروها به یورو ۴، تغییر سوخت نیروگاه‌ها، نظارت بر منابع آلودگی هوا علی‌الخصوص منابع صنعتی، استقرار معاینه فنی یکپارچه، پایش مضاعف منابع آلودگی، ممنوعیت تولید موتورسیکلت کاربراتوری از مهر ۹۵ و از رده خارج کردن ۹۱۵ هزار خودروی فرسوده و کنترل ساخت و ساز از برنامه‌هایی بود که متصدی به عنوان راهبردهای کاهش آلودگی هوا نام برد.

به گفته معاون امور انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، تاکنون شیر مازوت چهار نیروگاه پلمپ شده و از وزارت نیرو خواسته شده وضعیت نیروگاه‌هایش را بازنگری کند.

وضعیت منطقه ۲۲ خطرناک است

وی در ادامه با اشاره به تأثیر بلندمرتبه‌سازی بر آلودگی هوا گفت: وضعیت منطقه ۲۲ بسیار خطرناک است و دولت تلاش کرد با ساخت و سازهای مخرب در این منطقه مقابله کند و توسعه قارچ‌گونه کارگاه‌های ساختمانی را متوقف کند.

متصدی همچنین از تلاش بَنزِن هوا در کلانشهرها خبر داد و گفت: در تهران ۶۰ روز کیفیت هوا مطلوب‌تر بود. در اصفهان وضعیت هوا ۳۰ برابر کمتر شده بود و در شیراز روز ناسالم نداشتیم.

وضعیت اهواز خطرناک‌تر شده است

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه با بیان اینکه تنها شهری که وضعیتش نسبت به سال ۹۲ بدتر شده، اهواز است گفت: علت این آلودگی را که بررسی کردیم، به دلیل فعالیت‌های نفتی و ریزگردهایی بود که منشأ داخلی و خارجی داشت؛ بنابراین به بسیاری از واحدهای نفتی تذکر داده و برخی را حتی پلمپ کردیم در حالی که بحث تولید نفت، بحثی ملی است.

وی ادامه داد: منشأ گرد و غبار در اهواز، کشورهای اردن، سوریه، عراق و کانون‌های داخلی است اما برخی از این کانون‌های داخلی نیز مهار کرده و به طور مثال کانون هورالعظیم را با آبگیری که انجام دادیم، تقریباً مهار کرده‌ایم.

متصدی از تلاش‌ها برای کاهش مراجعه‌کننده بعد از اولین بارش در اهواز خبر داد و گفت: در سال‌های گذشته ۲۸ هزار مراجعه‌کننده داشتیم و روزانه تا ۱۰ هزار نفر بعد از اولین بارش که پس از آلودگی‌های هوا در اهواز رخ می‌داد، داشتیم که با ریشه‌یابی این بحران متوجه شدیم منشأ آن یکی از گیاهان است و با هرَس به موقع آن، مراجعه‌کنندگان را به کمتر از هزار نفر در روز رساندیم.

وی با اشاره به پایش شبانه‌روزی آلودگی هوا گفت: با این پایش متوجه شدیم ۱۰۰ هزار کامیون فرسوده در شب‌های تهران تردد می‌کردند که از عوامل آلودگی هوا پایتخت در شب هستند.

LEZ نصفه نیمه اجرا شد/شهر را تعطیل کنیم به نفعمان است

وحید حسینی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا نیز در این همایش با بیان اینکه چند راهکار اساسی برای کاهش آلودگی هوا در تهران پیش‌بینی شده بود که یکی از آنها طرح LEZ بود، گفت: اما این طرح به شکل نصفه و نیمه اجرایی شد. مشخص نیست چرا خودروها بر اساس پلاک، محدودیت ورود به محدوده‌های مرکزی شهر را پیدا می‌کنند.

وی درخواست کرد: این راهکارها سختگیرانه‌تر دنبال شود.

حسینی همچنین با اشاره به آماری در خصوص موتورسیکلت‌های برقی گفت: تنها ۳۲ موتورسیکلت برقی در سطح شهر تهران تردد می‌کنند، در حالی که مدیریت شهری بسته‌های تشویقی خوبی از جمله جایزه دو میلیون و نیمی به هر خریدار موتورسیکلت برقی داده است. همچنین پایگاه‌های شارژ برقی در منطقه ۱۲ نیز در حال ایجاد است.

مصوبه «فیلتر دوده» هوا شد

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا در ادامه با اشاره به مصوبه فیلتر دوده برای خودروهای دیزلی، گفت: فیلتر خودروهای دیزلی اگر مجهز به فیلتر دوده شوند، هیچ‌گونه آلایندگی نخواهند داشت، اما به دلیل بی‌مسئولیتی مسئولان صنعت و اینکه جان انسان‌ها برای آنها دو ریال ارزش ندارد، با لابی‌های فراوان، قانون فیلتر دوده به سرانجام نرسید.

ترس مردم از خودروهای هیبریدی ریخت

وی با اشاره به ورود خودروهای هیبریدی به کشور گفت: در زمانی که ما از خودروهای هیبریدی حرف می‌زدیم، برخی فکر می‌کردند این حرف‌ها پاستوریزه است و قابلیت اجرا ندارد، اما امسال شاهد افزایش این خودروها در ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله ناوگان تاکسیرانی هستیم و حدود ۵۰۰۰ خودروی هیبریدی برای دریافت طرح ترافیک، ثبت‌نام کرده‌اند.

حسینی با اشاره به سیاهه منابع انتشار آلودگی هوا در شهر تهران گفت: قرار است در سال ۹۶ این سیاهه مورد بازنگری قرار گیرد.

وی با اشاره به تحقیقی که بر روی ۱۸۰ نقطه تهران انجام شده بود، گفت: این تحقیقات نشان می‌دهد میزان بَنزِن دو برابر مجاز سالیانه است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با اشاره به خسارت‌های ناشی از آلودگی هوا در پایتخت گفت: حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان خسارت سالیانه ناشی از آلودگی هوا، محیط‌زیست و سلامت مردم است؛ این میزان بیش از بودجه سالیانه شهر است و نشان می‌دهد سمت ضرر ما بیشتر است و اگر شهر را تعطیل کنیم، هزینه‌هایمان کمتر است.

وی درخواست کرد: بر روی راهکارهای اساسی آلودگی هوا سختگیرانه‌تر پافشاری شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: