کد خبر: ۱۴۰۴۶۹
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۵ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 01
شرکتی به نام Kyocera Corporatio- در کیوتوی ژاپن نوعی حسگر اپتیکال برای اندازه‌گیری سرعت جریان خون در بافت زیرپوستی ابداع کرده که بسیار کوچک است.

شفا آنلاین:خواندن از روی این حسگر می‌تواند به ما کمک کند تا بفهمیم یک بافت آسیب‌دیده تا چه حد بهبودیافته، متوجه علائم کم‌آبی شویم یا شواهد وجود ارتفاع‌زدگی را کشف کنیم. محققان می‌گویند دیگر استفاده‌های این حسگر وقتی در دسترس مردم قرار گرفت مشخص خواهد شد.


به گزارش شفا آنلاین:این حسگر که اندازه‌های آن 6/1 در 2/3 در 1 میلی‌متر است در درون خود یک مولد لیزر و یک دیود فوتونیک دارد. نور لیزر از حسگر خارج‌شده و به پوست بدن برخورد می‌کند.
نور بازگشته شده توسط دیود دریافت شده و با اندازه‌گیری تغییر در شیفت داپلر آن می‌توان سرعت حرکت گلبول‌های قرمز را اندازه‌گیری کرد. همچنین شدت نور بازگشتی می‌تواند متناسب با تراکم گلبول‌های قرمز در رگ‌های خونی زیرپوست باشد و از این طریق می‌توان میزان غلظت خون را هم اندازه‌گیری کرد.
محققان می‌گویند استفاده از این حسگر در وسایل الکترونیک پوشیدنی می‌تواند بسیاری از علائم حیاتی فرد را از راه پوست او تشخیص بدهد.
به‌طور مثال می‌توان میزان کم آب شدن بدن ورزشکار را حین ورزش یا در هوای گرم و یا تغییرات فشارخون وی را با این حسگر اندازه‌گیری کرد.سپید
منبع: Medscape
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: