کد خبر: ۱۴۰۱۷۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 30
راهنماهای بالینی که بعد از سه سال اجرای طرح تحول نظام سلامت به‌تازگی و آن‌هم نه سوی سازمان‌های بیمه‌گر بلکه وزارت بهداشت تدوین شد.
به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید راهنمای بالینی، سندی راهبردی است که هم به‌کار درمان علمی بیماران می‌آید و شاید به‌عنوان یک راهکار اصولی از هدر رفت منابع مالی در نظام سلامت جلوگیری می‌کند.

راهنماهای بالینی که بعد از سه سال اجرای طرح تحول نظام سلامت به‌تازگی و آن‌هم نه سوی سازمان‌های بیمه‌گر بلکه وزارت بهداشت تدوین شد. این راهنماها شاید باید خیلی زودتر از این‌ها با این طرح همراه می‌شد و مدیریت منابع حوزه سلامت را راحت‌تر می‌کرد. حالا جمعی از کارشناسان و فعالان حوزه سلامت هرکدام پیشنهاداتی برای اجرای این طرح ارائه کرده‌اند که درنهایت به اجرایی شدن این اسناد کمک کند، نقطه‌ای که به گفته وزیر بهداشت، قسمت اصلی ماجرا است.
تدوین راهنمای بالینی پیش‌ازاین، در دوران وزارت حسن طریقت منفرد صورت گرفت. وزیری که در واپسین ماه‌های ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد بر مسند وزارت نشست و پس از همراه راه با هیئت دولت دهم، با صندلی وزارت خداحافظی کرد.

بهترین مرجع‌های علمی برای تدوین راهنمای بالینی
محمدرضا ظفرقندی، نایب‌رئیس مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی که در نشست و ابلاغ 200 راهنمای بالینی حاضرشده بود، گفت: «اجرایی شدن راهنمای بالینی نیاز به یک اجماع ذهنی برای جامعه پزشکی دارد. انجمن‌های علمی می‌توانند در این زمینه نقش مهمی ایفا کنند. آنها همچنین به‌عنوان نهادهای مدنی که با بدنه جامعه پزشکی در ارتباط هستند می‌توانند کمک کنند تا راهنماهای بالینی در میان پزشکان موردتوجه قرار بگیرد. اجرای راهنماهای بالینی نیاز به یک مرجعیت دارند که آن مرجعیت نیز هیئت‌های بورد پزشکی است. هیئت‌های بورد می‌توانند ذهنیت دانشگاه‌ها را به سمت اقناع پیش ببرند.»
او اضافه کرد: «یکی از دغدغه‌های ما پایداری طرح تحول سلامت بود که ممکن بود بدون راهنماهای بالینی و بدون هماهنگی با بیمه‌ها، آینده این طرح مبهم باشد که خوشبختانه این راهنماها ابلاغ شد.»
او توضیح داد: «ما در آزمون‌های تخصصی دستیاری پزشکی به‌طور نمونه در بورد جراحی اعلام کردیم که یک دستیار جراحی باید ۴۰ مهارت را بیاموزد و از آنها آزمون گرفته می‌شود و پیشنهاد می‌شود سالانه دو سوال در آزمون‌های دستیاری از راهنماهای بالینی طراحی شود تا به‌مرور این راهنماها در کشور موردپذیرش واقع شود.»
از راهنمای بالینی در آزمون‌ها سوال طرح شود
محمدهادی ایمانیه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز پیشنهاد کرد که راهنماهای بالینی در آموزش دستیاری و فلوشیپ دخالت داده شود و از آنها در آزمون‌های بورد تخصصی و فوق تخصصی سوال طرح شود و گفت: «یکی از بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی شیراز به‌عنوان مرکز پزشکی مبتنی بر شواهد و راهنمای بالینی محور (گایدلاین محور) تعیین‌شده که در این مدت عملکرد مطلوبی نیز داشته است.»
ایمانیه اضافه کرد: «پیشنهاد می‌کنم شرکت‌های بیمه برای مراکزی که راهنماهای بالینی را به‌طور دقیق اجرا می‌کنند، تشویق در نظر بگیرند. همچنین راهنماهای بالینی را در آموزش دستیاری و فلوشیپ دخالت دهیم و از این راهنما و دستورالعمل در آزمون‌های بورد تخصصی و فوق تخصصی سوال طرح شود. علاوه بر این می‌توان در پی رصد عملکرد اساتید، برای آن دسته از استادانی که راهنماهای بالینی را دقیقا اجرا می‌کنند، گرانت های پژوهشی در نظر گرفته شود.»
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: «با ایجاد کمیته‌های دانشگاهی راهنمای بالینی در دانشگاه‌های علوم پزشکی پیشنهاد می‌شود جلسات منظم با حضور معاونان آموزشی، درمانی و بهداشتی برگزار شود.»
وظیفه بیمه، صیانت از منابع و خدمات است
محمدجواد کبیر، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران نیز در حاشیه همین نشست پیشنهاد کرد که راهنماهای بالینی به شروط طرح راد یا همان طرح رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی افزوده شود.
او ضمن ابراز امیدواری از اینکه تدوین راهنماهای بالینی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که بالاخره به نتیجه رسیده است و می‌توان در افزایش کیفیت خدمات پزشکی از آن بهره برد، افزود: «سازمان بیمه‌گر باید از منابع و خدمات صیانت کنند و این کار با اجرایی شدن هر بهتر چه راهنماهای بالینی می‌تواند اصلاح نظام پرداخت را کلید بزند.»
او تاکید کرد: «ثبت درست داده‌ها می‌تواند در این زمینه موثر باشد که یکی از نمونه‌های آن این است که سال گذشته با اجرای درست برخی از راهنماهای بالینی و کمک دانشگاه‌های علوم پزشکی توانستیم بالغ‌بر ۲۰۰ میلیارد تومان حفظ منابع داشته باشیم.»
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به پزشکی مبتنی بر شواهد که یک اصل مهم در دنیا است، ادامه داد: «وزارت بهداشت گام‌های خوبی در این زمینه برداشته است. پیشنهاد می‌کنم برای به ثمر نشستن نتایج تلاش‌های وزارت بهداشت و مشخص شدن حوزه‌های کاری در اجرای راهنمای بالینی، جلسات مشترک و مستمر با مدیران بیمه و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار شود تا به درک مشترکی از این راهنماها برسیم.»
علی نوبخت حقیقی، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز بر فواید مدیریت اقتصاد درمان تاکید کرد و گفت: « نظام بیمه‌ای کشور با توجه به راهنماهای بالینی سامان می‌یابد و اقتصاد درمان با این راهنماها تحقق می‌بخشد. وزارت بهداشت در زمینه راهنماهای بالینی تولید علم کرده است و بیمه‌ها خریداران آن واقعی این علم هستند.»
او تاکید کرد: «راهنماهای بالینی می‌توانند طرح تحول سلامت را به نتیجه برسانند و با توجه به اینکه در قانون برنامه ششم توسعه هم تاکید شده است دانشگاه‌ها می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: